Wilderness Systems Tsunami

Wilderness Systems Tsunami

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 17:33

Det blir altfor mye snakk om Tsunami rundt omkring nå, så jeg må skynde meg å starte en tråd for å samle ting på ett sted.
Mye har handlet om T145 på "kanskje neste uke" tråden under anmeldelser, sjekk gjerne litt der hvis du ikke har gjort det før.

Jeg lar med vilje være å nevne lengde fordi dette er en "familie" av båter, hvorav jeg kjenner bare to.
Jeg skal ikke skryte disse opp i skyene, men tror å se at vi her har en "hverdagsbåt for alle" som også tåler litt juling.

For å tilfredsstille nysgjerrighet fra andre tråder, går vi rett på med noen bilder av Tsunami 145.
Hvorfor går på nett når den ligger i hagen?
Først bakenden sammenlignet med Zephyr i racket til Bull Ski & Kajakk.
Bemerk at Tsunamien har bra med "kjøl"/ror i bakskroget, den klarer seg brukbart uten ror.
Jeg har padlet den i relativt grov sidesjø (men lite vind) uten trøbbel :

ZephyrTsunamiB249.jpg
ZephyrTsunamiB249.jpg (44.26 KiB) Viewed 8192 times

Så litt nærgående studier av min egen.
Bunnprofil, ja det er litt V-bunn og den har litt kurve i kjølen:

Tsunami145bottom254.jpg
Tsunami145bottom254.jpg (21.76 KiB) Viewed 8192 times

Bred baug: bør gi brukbart løft sammen med en touch av kickrocker.

Tsunami145fordekk255.jpg
Tsunami145fordekk255.jpg (35.82 KiB) Viewed 8192 times
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Wilderness Systems Tsunami

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 18:06

Så får vi begynne å fortelle: Denne historien er en skam for kajakk-teste-norge hvis det ikke finnes en Norsk test som jeg ikke har sett. Kanskje Bull har glemt å bestikke noen? Uansett så må det ha vært solgt haugevis av disse kajakkene i løpet av alle de prene de har vært på markedet.

Som baugbildet fra Bull viste, har Tsunami ganske lite overheng foran, så det blir lang vannlinje til å være en 14,5 fot kajakk. Likevel opplever jeg den som litt tung å padle, og farten endres lite med innsatsen.

En "liten" rettelse her etter studium av WS hjemmeside; tar opp dette i et innlegg etterpå. :oops:
Samboerens Tsunami 120 er noe cm bredere og "seiler" merkbart lettere når man bare styrer i svak medvind på flatt vann.
Jeg syns egentlig Tsunami 120 er en bedre design, men tror den gikk ut av produksjon for et par år siden.
Jeg er egentlig for tung for den, men opplever den likevel som veldig lettpadlet.
I mellomtiden har det kommet fler mellomstørrelser; 125, 130 og 140 så vidt jeg husker.
Tror ikke Bull har så mange av disse (ingen?), men satset på et partikjøp av T145 for å få ned prisen.

Som det har vært grublet over: kajakkpriser henger sammen med volum.
Det som koster på en RM (rotomolded) plastkajakk er formen som den produseres i.
Etter noen år med storproduksjon, er formen nedskrevet og man kan senke prisen eller tjene enda mer penger.
Alt ettersom......
Det er nok grunnen til at mer "sære" båter koster dobbelt så mye som "konsumentproduktene".

Og det er en grunn til at man skal holde litt øye med slikt som denne:

http://www.venturekayaks.com/kayaks.php?kayak=Islay 14

Milslukern og/eller andre P&H/Venture selgere bør ta den inn hvis de er entusiastiske.
En Delphin spinoff som bør gå for "rekreasjonspris" må da være interessant?
På sett og vis er det også en båtserie som kan tenkes å overta etter Easky.

Nok om det:
Jeg startet ferien med å padle Tsunami 145 ut fjorden mens familien kjørte motorbåt.
Jeg har ikke GPS og slikt, men padlet i 23 minutter uten ror i svak motvind med gjennomsnittsfart 3.87 knop.

Det er jo bare å se på kartet og ta tiden: testere som skriver i blader uten å fikse dette bør ikke få betalt!
Jeg vet ikke hva "bladet" betaler sine testere, ser bare at de kokoer ny suppe på de etter hvert tynne og rustne spikerne sine uten en gang å tilby særlig avslag til folk som vil abonnere, samtidig som alt stoffet ligger gratis på nett.

En behagelig tur, jeg la litt trykk i åretakene med min nye Adventure Technology "Oracle" 215 som jeg forlenget litt under turen.
Ble hverken andpusten eller svett. Tror ikke det går så veldig mye fortere selv om man pusher hardt.
Til sammenligning klokket jeg en 15 minutters strekning med meget bedagelig familiepadling til ca 3,2 knop.
Det var svak medvind og Tsunami 120 gjorde denne farten nesten av seg selv, mens jeg i T145 måtte padle litt..........

Stabilitet:
T145 har ikke veldig stiv primærstabilitet, og sekundær-motstanden tiltar ganske gradvis.
Jeg merker ingen brå overganger når jeg tilter kajakken; og den er ganske udramatisk slik.
Jeg slapper fullstendig av uten å tenke på det, og den er lett og grei å rulle.
hotshot

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 21:22

Litt om de forskjellige Tsunami modellene på bakgrunn av blanding av nettstudier og selvsyn.......
Her blir det forbehold om at de ikke ljuger på hjemmesiden til Wilderness!

Bemerk rettelse i del 2:
Tsunami 120 er faktisk BREDERE (65 cm) enn T145 (62 cm).

Dette er ikke så rart når man ser litt nærmere på dem:
T145 har ganske loddrette sider i den delen av skroget som ligger i vannlinjen med en tung padler om bord.
Det gir mye oppdrift og stor "effektiv bredde" med litt svak sekundær stabilitet :?

T120 derimot, har skrå sider som er bredest oppe ved dekk, slik som jeg tror mange Grønlandskajakker har.
Så selv om den er oppgitt å være bred, så er det over vann :D
Dette vil gi et lettpadlet skrog og god sekundær stabilitet *hello2*

Ikke rart dette føles bra; i tillegg virker det som T120 har litt mer V-bunn.
Jeg har alltid følt at disse båtene er ganske forskjellige, men innså ikke det før de var vel i havn og litt utprøvd.

Det var de båtene jeg faktisk har her hjemme; på nettsiden finnes flere, jeg leser det slik:
T125 ser ut til å være en forstørret utgave av T120: 15 cm lengre og 1 cm bredere, laster ca 10 kg mer.

Så kommer "performance touring" båtene med 3 lasteluker:
T135 er lengre og smalere (58 cm), har antagelig enda smalere vannlinje og angitt samme lavere lastekapasitet som T120.
Denne er antagelig ganske kul, relativt kort, men sikkert svært lettpadlet.

T140 ser ut som en forminsket T145, 61 cm bred og samme "uproffe" tverrsnitt.

Alle har litt spring og sikkert en del annet til felles, selv om det ser ut som "familien" er delt i to "grupper".

Men jeg har en følelse av at det finnes noe mer; jeg tror jeg har lest om en T130 eller noe sånt.
Det ville være logisk med en enda større utgave av T120/T125.
hotshot

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 23:34

Takk for super rapportering, Hotshot!
EnTil

Postby hotshot » 21 Jul 2013, 09:07

Bare moro dette:

Jeg har lett litt rundt på nett, og det ser ut som flere Tsunami modeller nok bare er en ønskedrøm.
Ja, det finnes lengre "slagskip" og det finnes en "barnemodell" som er mindre enn T120.
Men det faller litt uten for rammen av mine nåværende ønsker.

Tok forresten et bilde til utenfor Bull butikken:

ZephyrTsunamiC251.jpg
ZephyrTsunamiC251.jpg (42.02 KiB) Viewed 8148 times
hotshot

Postby hotshot » 31 Jul 2013, 23:25

Litt stille her en stund, men det er på plass å rapportere at Tsunami 120 ble prøvepadlet for noen uker siden.
Kort test, med en bekreftet teoriene:

Denne lille kajakken har mindre primærstabilitet enn storebror T145, men god og tydelig sekundærstabilitet.
Og det betyr at den var veldig lettpadlet; smal vannlinje og liten våt flate.
Lengden begrenser topp-farten, men i moderat fart gjør den svært lite motstand.

Sittekomforten er helt OK også for voksne karer, bortsett fra dekkhøyde er cockpiten og setet ganske likt de større modellene.
Rulle gikk helt greit, selv med "sofasetet", bare det var lagt i bakoverlent stilling.
Tror jeg kunne hatt mye glede av en Tsunami 125, men tror ikke de finnes på lager hos Bull lenger.
Tror mye av det de selger nå, er rester og partikjøp, men man kan jo ikke vite....
Det er mye man skal skulle ha kjøpt den gangen man ikke skjønte hva man skulle ha kjøpt :oops:
Eller er det en T135 man skulle hatt?

Dette minner meg forresten på en lenke jeg lenge har hatt lyst til å legge ut:

http://www.qajaqusa.org/cgi-bin/Greenla ... ;id=620660

Her diskuterer guruene nettopp dette med at en kortere båt har lavere toppfart, men krever mindre innsats i en situasjon hvor man padler litt saktere enn "sprint". Jeg har inntrykk av at dette kan telle til fordel bla for disse båtene hvor man har lagt vekt på lekeegenskaper og gått litt ned på lengde; Valley Gemini SP kan se ut som en slik, P&H Delphin og Hammer likeså.
Jeg tror vi går spennende tider i møte på kajakkmarkedet......
hotshot

Postby Sven K » 01 Aug 2013, 00:44

padle fort7langsomt HVOR? thats the question. her er det nok stor forskjell mht kupert terreng eller flatt lende.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 02 Aug 2013, 20:04

Sven:
Fort/langsomt? Det er mange faktorer i dette regnestykket.

Poenget som guruene og jeg lukter på, og som enkelte testere har vett nok til å nevne:
Det er sjelden toppfart er det viktigste, for de fleste er det mer sentralt hvor fort kajakken går med en "vanlig" moderat innsats over litt tid/distanse. Det er dette som teller når man er ute på tur; det er den gamle teoretiske formelen om vannlinje/toppfart versus våt flate/ friksjonsmotstand. Og så kan man hive tverrsnitt/bredde oppi som et ekstra moment.

Det interessante her er at de små Tsunamiene er smale i og under vannlinja, men skråner ut ovenfor.
Det gir god sekundærstabilitet, og Tsunami 120 er ekstremt bra på akkurat dette; det gjør den nærmest "selvpadlende" i moderat hastighet (rundt 3,5 knop). Regner med at Zephyr har noe av det samme: for kajakk designere er dette en del av første kapitel i læreboka; men slikt er fort gjort å glemme. Dessuten kommer det inn noen sekundære hensyn som plass til å bevege åra uten å treffe skroget, hvor fort evt. vann renner av dekket og primærstabilitet. Vi vet at slikt ødelegger for de viktige tingene......
hotshot

Postby Sven K » 02 Aug 2013, 20:14

mange overser dette med Flare..slik er zephyr også...feks..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 01 Jun 2015, 11:07

Kjempelang pause i denne tråden, mens jeg har tenkt på mye annet i løpet av vinter og vår uten padling.

Kjøpt og lest siste nummer av "Padling" med test av Sterling Reflection, som kanskje er et bud på "perfekt lekekajakk" for slike som meg.
Litt før dette har jeg tenkt at ideelt er en lengde i underkant av 5 meter og flat bunn med flare over knekkspant, totalbredde rundt 60 cm.
Det betyr egentlig at Reflection er for liten for meg, Riot Brittany også; desynker ikke, og går ikke sakte, men elvepadlerne oppdaget for ca 10 år siden at en kajakk må være bred og flat for å være "løs", dvs. lettplanende og lettsvingt. Brettseilerne har skjønt det: nå er de omsider ferdige med smale "sinkere" og seiler korte brede "lopper" som går vanvittig fort.

Tilbake til Reflection: den er altfor dyr. Selges bla. her: http://www.utinaturen.no/display.aspx?m ... rodid=3024
Det er et par fine videoer også på denne siden.

Grand Illusion hadde kanskje passet meg bedre? Men hvorfor så lang? Og hvorfor er vanlig Illusion så smal?

Og da er vi tilbake til : Tsunami?
I en tidligere tråd lenket jeg til noe ganske spenstig som ligger på Youtube: Navnet Deflection på modifisert Tsunami er ikke tilfeldig.
viewtopic.php?f=23&t=5154&p=45832&hilit=tsunami+145#p45814

Taylor som lastet opp dette har også lagt inn en Reflection demo som jeg også lenket til i dette innlegget.
Så noen har sett potensialet i Tsunami 145.

Jeg begynner å lure litt på hvor Wilderness har hentet ideene sine, kanskje jeg var på sporet av noe her:
viewtopic.php?f=4&t=4888&p=44114&hilit=falcon#p44114

Og hva så?
Jo, jeg har bestemt meg for at Tsunami 145 skal få en ny sjanse, og den ble derfor med da jeg åpnet padlesesongen i går :D
Jeg rakk så vidt å få meg en Mai-tur, så turbeskrivelsen med foreløpige "testresultater" får vi ta der, når jeg har fått overført et bilde....
hotshot

Next

Return to Kajakker