Wilderness Systems Tsunami

Re: Wilderness Systems Tsunami

Postby hotshot » 01 Jun 2015, 14:02

Et par bemerkninger som burde vært med i innlegget over:

Sven K. vil antagelig nikke gjenkjennende til hovedmålene lengde/bredde for Reflection som er sgs. identiske med Wilderness Zephyr 160..
Zephyren er kanskje litt fyldigere i endene, s iden den anbefales for tyngre padlere enn lillebror Z 155?

Sven har vel også antydet at design elementer i Wilderness Cape Horn har gått i arv til Tsunami.
Jeg ser noen ting i disse båtene so m minner om tradisjonelle Baidarkaer, særlig akterenden.
Dette gjør det også interessant å se nærmere på større utgaver av Tsunami.
Her skal bemerkes at Wilderness fortsatt presenterer "alle" størrelser på sin hjemmeside, mens det er et begrenset utvalg i Norge.

Kan Bull ha mistet troen på Tsunami, selger ut restpartiet av gjenværende størrelser, og flyttet satsingen over på andre modeller?
Ser ut som "Focus" er den de tar inn nye lagre av nå, en mer rendyrket flattvannsmodell.......

Ser ut som Wilderness selv skiller mellom Touring og Expedition, og henviser de største Tsunamiene til Expedition.

http://www.wildernesssystems.com/kayaks ... d%5B%5D=13
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 07 Nov 2015, 23:33

Og så har jeg altså anskaffet en "stor Tsunami" modell 165.
Jeg tror kanskje denne er "optimal" som mellomting/kompromiss blant Tsunami modellene.
T170 er et "slagskip" til ekspedisjonsbruk og T160 mistenkes for å ha de samme "feilene" som T145.
T165 derimot har designelementer som minner om T120 som jeg er så begeistret for.

Noen resultater fra første test:
GPSen viste maks 9,2 km/t = ca 5 knop. Med en lengde på 500 cm er vel det nøyaktig som forventet. Med mer moderat pådrag var tendensen drøyt 8 km/t = ca 4,3 knop. Rolig lunkefart med avslappet kosepadling gir ca 6 km/t = ca 3,25 lettpadlete knop.
Stabiliteten er ganske "perfekt", helt ustresset fjellstø primær og tydelig og kontant sekundærstabilitet.
Alt i alt en vellykket design som altså blir sett på som "kjedelig"........

Så får man spørre seg om hva som er feil med dette? Hvis man skal låne bort en kajakk til uerfarne venner, eller bare vil tøffe avgårde på tur, spise niste og ta bilder, er dette helt perfekt, samtidig som båten tåler tøffe tak. Det lille jeg opplevde av bølger på jomfruturen (fra Color Line mot noen grunne skjær) viste at den har tendens til å gå litt på tvers uten ror. Det har jeg opplevd med Tsunami 145 også: de er sjøsterke, men ikke surfemaskiner.

Det finnes en "familie" av båter som jeg har hatt i kikkerten lenge, men ikke prøvd. De har lignende vitale mål, og noen er litt større:
For eksempel Necky Zoar og Dagger Exodus. Kan være artig å sjekke ut ved leilighet, men tror de fleste kodene er knekket innenfor "rammen" nå. Videre "forskning" vil evt. måtte bli fartsmaskiner og surfski: det er enkelte av de jeg treffer på fjorden som padler uforskammet fort i sine turracere. Men kombinasjonen åpen sittebrønn uten lårstøtter og iskaldt vann virker ikke helt trygg. Hmm: havracer??
hotshot

Postby hotshot » 18 Jul 2018, 00:27

Mor og Far på Padletur i dag langs Snarøylandet. Farkoster Wilderness Tsunami 120 og 165.

Kort fortalt, sommerværet fortsetter, nesten vindstille, blankt hav og varmt nok til å padle i bare T-skjorte etter at sola er borte bak åsene.
En noe lettere og muligens sprekere Hotshot fikk Tsunami 165 opp i 9,6 km/t, dvs. ca 5,25 knop med AT Oracle åra.

I denne testen er det en "expert whitewater paddler" med konkurransebakgrunn som får sin T165 opp i 5.5 mph. med 6 mph som "very difficult" øvre grense:
https://paddling.com/reviews/product/wi ... 165-kayak/
6 mph tilsvarer vel 9,65 km/t. Hyggelig å vite at en 68 år gammel sofasliter fra Norge holder følge med en "Expert" fra USA *hello2*
Er også enig med denne fyren i at T165 funker helt greit uten ror når det er stille. Den var også lett å padle baklengs over ganske lange strekninger.

Tsunami 165 oppnår altså en brukbar fart, men er ikke spesielt lettpadlet. Den er solid og stabil,, lett å rulle og veier ca 30 kg.
En typisk turkajakk; lurer på om jeg skal stasjonere den på Kvitsøy på bakgrunn av at den vil føles trygg å padle på åpent hav?
hotshot

Postby hotshot » 18 Jul 2018, 06:28

Bilde, T120 og T165 sammen på biltaket. Familielikheten er slående:

20180717_184440WSkajakkerFSIV.jpg
20180717_184440WSkajakkerFSIV.jpg (56.23 KiB) Viewed 595 times

Ja Veltern; vi padlet kajakker utstyrt med ror. Jeg testet det litt på T165 og fant fort ut at det ikke hadde noen hensikt. Det gikk ikke fortere og kajakken var lett nok å snu uten. En tanke som slo meg ganske fort og som sjelden nevnes: hverken ror eller edging kan snu en kajakk som står stille, da er slikt bare til hinder! De duger heller ikke stort til å flytte en kajakk sidelengs.

https://www.youtube.com/watch?v=8cJVmYQnAXY
hotshot

Previous

Return to Kajakker