Riot Brittany 16.5

Re: Riot Brittany 16.5

Postby hotshot » 26 Mar 2014, 09:43

Dette med bredde og stabilitet har jeg alltid vært litt nysgjerrig på.
Man kan gjøre mange "tester" for å bli kjent med dette.
En enkel variant er å fylle kajakken med vann: det skjer forsåvidt ved egenredningsøvelser.
Og det handler jo bla. om å senke tyngdepunktet, som kan skje enten ved å senke skroget, eller ved å senke setet.
Min erfaring er at spring kan virke gunstig ved å "avlaste" endene som er smale og ikke bidrar så mye til stabilitet.
Det er jo egentlig det samme som å gjøre den bærende delen av skroget kortere, slik at denne synker dypere.
En smal kajakk vil jo også synke dypere hvis alt annet er likt. Volumet under vann er et direkte resultat av padlerens kroppsvekt.
Dette er gunstig så lenge dekket ligger over vannflaten, slik at oppdriften øker på den siden man evt. velter mot.
Enda støere blir det hvis skrogsiden over vannflaten har "flare" (skråner utover og er bredest oppe ved dekket).
En ting man tenker mindre på, er "flare" under vann på motsatt side: når denne delen av volumet løftes over vann, mister man oppdrift på den siden av kajakken man vipper bort fra.
Det teoretikerne sier, er at oppdriftsenteret flytter seg sidelengs når man vipper skroget.

Et annet "testobjekt" er squirtbåter som har så lite volum at de nesten synker, og stabiliteten er nesten null: å leke med slike er morsom balansetrening.
En økt i en slik øker selvtilliten betraktelig selv om man føler seg temmelig hjelpeløs i begynnelsen!

Og som nevnt, etter å ha padlet ca en kilometer i Brittanyen, føltes det ganske greit. Klart man trener opp balansen ved å bruke den, men mye er også psykisk. Man lærer å ignorere og gidder ikke forsøke å korrigere uunngåelige småbevegelser som ikke har noe å si. For meg akkurat nå handler det nok også om at man alltid må "akklimatiseres" litt når man kommer rett fra sofakroken etter et par måneders vinterdvale. En liten tur med Wilderness "flytebrygge" for noen uker siden er jo ingen reell balanseutfordring.......

Men å sitte med fiskestang i en kajakk under 50 cm :? De gamle grønlenderne jaktet jo sel fra slike farkoster; det krever nok en del trening ja.........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 28 Mar 2014, 21:19

Brittany på slaktebenken:

Britmekk820.jpg
Britmekk820.jpg (51.53 KiB) Viewed 7010 times

Div. skruer løsnet og setet tatt ut for inspeksjon og modifikasjon.
Bygger det i høyden? Litt, men det laveste punktet hvor sola ikke skinner blir nok presset ned mot bånn av båten når jeg sitter i den. Det får slitemerker under når jeg setter meg med setet på asfalten. Ser ingen grunn til å gjøre noe med dette.
Bortsett fra tyngdepunkt/stabilitet, vil et høyt sete redusere "effektiv" fordekkshøyde og gjøre sittebrønnen trangere i praksis.

Ja jeg flyttet setet tilbake i opprinnelig stilling.....
Setet er for øvrig bare et plastflak (vakuum formet?) med polstring oppå, og som ellers i Brittany, masse bits&pieces.

Ryggstøtten er ikke direkte ubekvem, men vipper ikke riktig og subber i sittebrønnen bak.
Ryggstøtten er laget av 2 plastdeler pluss polstring: en innviklet affære.
Det "styrer" setet då det alltid står "riktig", men det betyr at det ikke vipper og følger kroppen når man legger se bakover.
I tillegg supper det nedi setet når man prøver å lene seg bakover :?
Derfor har jeg kappet av av en bra bit av endene på det ene plaststykket og laget nye huller til erstatning for noen som satt i det som ble saget av. Har også boret et nytt hull og satt i en skrue for å stabilisere litt. Får nok ta et bilde av dette: umulig å forklare.
Ikke satt sammen ennå, men det virker lovende; konstruksjonen er såpass sær at det ble modding fremfor å erstatte med andre "standard-deler" som for eksempel. ryggstøtte. Beholder original strammemekanismen som er OK.

Da gjenstår stort sett pedalene; mulig jeg bare fyller fronten med skum....
hotshot

Postby hotshot » 05 Apr 2014, 20:47

Litt stille rundt denne noen dager: i dag tok jeg meg tid til å montere setet etter modding av ryggstøtta.
Nærbilde bakfra av delvis sammensatt sete før det skal nedi sittebrønnen:

BritSeteA322.jpg
BritSeteA322.jpg (52.14 KiB) Viewed 6960 times

Et sammensurium av løse deler og strikk, remmer og skruer som holder det i hop. NS Aspecten er ganske motsatt av denne løsdelsaffæren: noen få deler med riktig fasong og lite mer. Når jeg ser på reklamen, virker det som "løsdel" konstruksjoner er på moten for tiden. Begge deler funker vel.....

Her er alt på plass, vi ser ryggstøtta og 3x2 strikker som holder den på plass.

BritSeteC325.jpg
BritSeteC325.jpg (39.74 KiB) Viewed 6960 times

På tvers ser man en blank "stripe": jeg har kappet ca 1 tomme i hver ende og lagd nye huller for remmer og strikke. så den går klar av sittebrønnskarmen. Den vises tydelig på det første bildet også: det er den hvor alle remmer, skruer og strikker er festet.
Uansett så funker det nå etter å ha rotet rundt med en haug med skruer, skiver og muttere. En av de originale strikkene var etter min mening for kort, så den er byttet ut med en hvit ditto fra Biltema (jeg har en rull med slik, og noe vil bli brukt til dekksrigging). Ryggstøtta er bedre enn ny, vipper greit når man legger seg tilbake med bakhodet i dekket, og alt går greit å justere. Dette blir nok bra........

Forresten: disse bildene ble tatt med mobilen, og opprinnelig var alt bare svart. Jeg har økt lysstyrken en god del for å gjøre det mulig å se detaljer i det svarte. Prisen for dette er at den svarte plasten i bildene ser litt grå ut.
hotshot

Postby hotshot » 01 May 2014, 22:17

Som tidligere nevnt: snortrekket for å heve styrefinnen hadde røket på denne, og jeg erstattet det med en tynn nylonline.
Funka, men gikk tregt. Jeg fant to aktuelle kandidater til erstatning.

Nr.1 var 1 millimeter tråd med Spectra kjerne i en butikk som solgte klatreutstyr.
Den var faktisk litt elastisk, og da jeg prøvde den, gikk den tregere enn den vanlige hvite nylonlina fra Biltema.

Nr.2 fant jeg i en båtforretning, 1,6 millimeter med Spectra kjerne. Denne virket glattere utenpå enn den første, og mindre elastisk. Fikk litt problemer med å tre den gjennom føringsrøret. Det viste seg å skyldes at røret var kommet i beknip under montering av sete hardware og var blitt flatklemt. Dette kan ha vært årsaken til at de to forrige linene gikk tregt når finnen skulle senkes.
Uansett så ble det bra: nå går det både opp og ned uten problem.

Jeg valgte å tre tråden gjennom røret bakfra, og det betyr å tre fra et hull inni kjølkassen. Å få tredd dette var plundrete, så det viktigste tipset her, er å smelte tuppen på tråden og spisse den ved å tulle mellom våte fingre, samt å bruke en lang stekepinsett til å dytte den inn i hullet. Slike pinsetter var på moten blant ivrige kokker for noen år siden, vet ikke om de har blitt vanskeligere å finne siden:

KjølkassePinsett904.jpg
KjølkassePinsett904.jpg (44.17 KiB) Viewed 6885 times
hotshot

Postby Sven K » 01 May 2014, 22:35

krokfjernere til fluefiske burde funke(arterieklemmer)
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 18 Jul 2015, 22:35

Over et år siden her nå, og på tide med noen oppdateringer etter litt "forskning":

Brittany ble testet i Padling for lenge siden under navnet Regency, som har ror. Brittany var den gangen utgaven uten ror.
Min har både ror og senkefinne (jeg må venne meg til dette ordet.......):
Dessuten hadde Regency tydeligvis en eldre lukeløsning.

http://www.padlesiden.no/wp-content/upl ... y_6-07.pdf

Her "avsløres" det jeg opplever, nemlig at dette ikke er en nybegynnerbåt pga. stabilitetsmønsteret.
Dette kan skyldes at testeren er nesten like tung som meg: jeg mistenker at den vil oppleves som støere av en liten og lett person.
Dette kan være årsaken til helt andre resultater i andre tester, og kanskje en faktor som kan på virke om den fortsatt fortjener å bli i "rederiet?
Det vanskelige er at familien ikke er like motivert som meg til å bedrive kajakktesting, og samvittigheten bremser trangen til å utsette damene slike eksperimenter når de er på tur?
Men siden vi bare har en Tsunami 120 til rådighet, så kunne det være en ide å snikteste denne som damebåt? Jeg kjøpte den av den dame.......

Båten har tidligere (?) vært markedsført under navnet Azul Corsair, når jeg Googler Azul kayak, kommer Riot opp:
http://www.riotkayaks.com/flatwater-2/s ... tanny-165/

Her nevnes den med både ror og senkefinne, og som vanlig skryter de av stabiliteten og at den er lettpadlet.

Men det som jeg tenker at fortjener en test, er hvorvidt Brittany hadde fortjent å bli nevnt i tråden om rullevillig turkajakk?
Bortsett fra jomfruturen hvor den viste noen interessante tendenser mht. manøvrerbarhet på kant som også nevnes i Padlings test, så har jeg egentlig ikke utforsket dette noe særlig. Kanskje det dukket opp for mye nytt og spennende på den tiden jeg anskaffet den til at det ble tid til slikt? Så neste utflukt kan bli en rullesession med Brittany. Det betente øyet er såpass bra nå at jeg snart må kunne tillate meg litt undervannsaction.
Kan ikke la sommeren passere med hodet over vann.......

Tillegg på mandag:
Det ble en utflukt på søndag, mer om det planlagt fortalt under juliturer, men det kan nevnes at på tross av ganske mye rulling holdt bakskottet seg tørt.
Hadde nesten ikke våget å håpe det........

.
Last edited by hotshot on 20 Jul 2015, 12:10, edited 2 times in total.
hotshot

Postby hotshot » 19 Jul 2015, 09:33

Glemte å nevne at jeg har funnet en kar som har lagt ut noen videoer av kajakktester.
Bla. Brittany, men også mye annet; jeg kommer nok til å legge lenker til noe av dette flere steder.
Noen smakebiter:

Rulletest https://vimeo.com/95490257

Stabilitetstest https://vimeo.com/95513883

Kantesving https://vimeo.com/95490258

Ser ut til at det indikeres at han veier 70 kg: det mangler 25 kg for å si hvordan det funker for meg.......
hotshot

Previous

Return to Kajakker