Hastighet, design, tester osv.

Hastighet, design, tester osv.

Postby hotshot » 04 Apr 2014, 13:40

Temaet dukker opp overalt, men blir alltid en del av noe annet som tar overhånd.
Her er en ganske reinspikka test som jeg fant på nett. Den er ekstrem, praktisk og konkret:

https://www.rapidascent.com.au/PDF/Kaya ... rticle.pdf

Virker kanskje litt tungt tlgjengelig, men det er i grunnen enkelt, og jeg velger å tro på det som står der.
Testen er fra 2005 og jeg kjenner igjen noen gamle modeller, men jeg tror dette er nyttig info.
Referansen er kajakken på side 9 i dokumentet, en rask racerkajakk. 518cm lang og 40cm bred, temmelig smal og ustø.....
Man padler en distanse som tar en time med denne kajakken. Så tar man tiden på de andre 17 typene..........
Jeg er ikke sikker på om alle folk og båter ble padlet i en time, eller om det er omregnet.....

Dokumentet inneholder mål og brukerkommentarer.
Alle de andre båtene er tregere enn referansen; de fleste smale surfski og racere bruker under 1:10 timer.
Lengre modeller er ikke noe raskere, og kortere er ikke så mye tregere......
Noen lyver, se feks. nummer 10 og 14 som har "vinger": de er nok veldig smale i vannlnjen, derfor er de raske selv om de bare er 4,54m lange.

På side 18 finner vi en kajakk med "recreational" mål 4,5m og 62cm bred; den trenger 1:17:36 på samme løypa som den ekstreme raceren gjorde på en time.
Men da skal vi ikke glemme at de "vanlige" havkajakkene i denne testen bruker rundt 1:10.
Her har vi det svart på hvitt: hvis du padler en kort/bred "balje" så må de andre i vanlige havkajakker vente på deg mellom 5 og 10 minutter etter en times padling.

Forbehold? Javisst. Jeg tror disse testerne er "passe tunge" kraftige karer med god kondis. Jeg hadde sakket akterut uansett, og de pusher kanskje på såpass at forskjellene på kajakkene kommer tydeligere til syne enn for en som jobber iltt lavere på "fartskurven" .

Dere som vet, kan sikkert bekrefte at 5,18 meter konkurransekajakklengde skyldes regelverket, men det virker også som det ikke er noen særlig gevinst ved å velge lengre båter enn dette. Husk at konkurransebåter har effektiv design: total lengde er nesten helt lik vannlinje. Så med overheng i endene vil en havkajakk bli litt lengre. Og hvis man skal padle med mye last, kan større lengde kanskje gi gevinst pga. redusert tverrsnitt. Sjekk feks. den ganske "voksne" havkajakken på side 16: den ser jo brukbar ut, men er ikke veldig rask. Med full turlast kan det nok hende den likevel har en funksjon..........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Hastighet, design, tester osv.

Postby hotshot » 04 Apr 2014, 13:57

Mer om fart: hva med overflaten?

http://www.epickayaks.com/article/artic ... not-to-wax

Interessant artikkel: går det fortere hvis vi pusser på langs med sandpapir eller smører kajakken med slim?
Forskjellige vanndyr har skjellete overflater osv. og konkurransesvømmere har sluttet med ulovlige fartsdrakter.
Elvepadlere brukte 4 meters båter fordi det var påbudt i konkurransereglene: nå har vi skjønt at de som bare skal ha det gøy, ikke trenger å følge disse reglene og alt er greit så lenge vi ikke doper oss med ulovlige stoffer eller padler i fylla.
hotshot

Postby K3- » 04 Apr 2014, 22:07

[i]"Forbehold? Javisst. Jeg tror disse testerne er "passe tunge" kraftige karer med god kondis. Jeg hadde sakket akterut uansett, og de pusher kanskje på såpass at forskjellene på kajakkene kommer tydeligere til syne enn for en som jobber iltt lavere på "fartskurven" . "

Du har et poeng her Hotshot, min erfaring er at ved vanlig turfart (6,5 til 7,5 km/t) betyr det nesten ingenting hvilken kajakk man padler. I disse fartsområdene har jeg omtrent samme pulsnivå ifht fart om jeg padler en kort kajakk (f.eks Reval Mini) eller en såkalt rask kajakk som Inuk. Det er først ved hastigheter over dette at forskjellene kommer fram. Jeg har også lest at en K1racer (520 lengde) er raskere på flatt vann enn en lengre surfski. Dette har ikke jeg fått testet da jeg ikke har kapasitet til å få ut potensialet i hverken en surfski eller en racer K1 :(
K3-

Postby hotshot » 05 Apr 2014, 11:20

Referansen i testen som innleder tråden er nettopp en 518 cm lang K1 racer ;)
Det kan se ut som de valgte en gunstig lengde da de lagde konkurransereglene, for alle de andre testobjektene går saktere enn denne. Det inkluderer diverse surfski og racervarianter i ganske assorterte lengder. Det skal sies at enkelte av forskjellene er små og jeg har vanskelig for å se dem som vesentlige. Noen minutters avvik etter en times padling er jo ikke mye, men i idretten vinnes jo 10.000 meter, fem-mil og Marathon med ørsmå marginer. Jeg er enig med K3: det interessante er hvor lite forskjell det blir mellom veldig forskjellige farkoster, selv ved padling som antagelig provoserer frem tydeligere forskjeller enn vi ser på tur. .

6 minutter på en time er bare 10 prosent differanse
Ved 7 km/t = ca 3,8 knop, blir 10 prosent avvik knapt 0,4 knop.
hotshot

Postby Sven K » 05 Apr 2014, 11:47

her tar man vel utgangspunkt i flatt vann.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 05 Apr 2014, 17:09

Ja Sven:
det lyser flattvann lang vei; brorparten av testobjektene er jo K1 flattvannsracere og lignende.
Det interessante er at de har tatt med diverse "avvikere" beregnet på hav, elv, rekreasjon osv.
Sjokket er hvor lite disse taper ift. rene "fartsmaskiner".

Og i bakgrunnen spøker tankene rundt crossover, kompromiss og egenskaper i bølger osv.
Vi vet fra div. tidligere lesning at praktisk hastighet under litt rufsete forhold er større hos sjøsterke båter.

Jeg merker meg også at K3 viser interesse for Nelo racere i en annen tråd :D
Dvs. en viss praktisk erfaring med fartsmaskiner?
Og samtidig erkjennelse av at kosepadlere ikke merker den helt store fartsforskjellen.....

Personlig mener jeg å merke vel så mye forskjell i kraftforbruk som i fart.
En del små snille kajakker krever tydeligvis lite kraftutfoldelse i moderat hastighet.
hotshot

Postby Hallvard » 06 Apr 2014, 09:55

Dette er alltid gøy (og interressant), men jeg tror det er omtrent umulig å måle annet enn på flattvann. Hvordan kajakker går i bølger og vind blir mye mer komplekst og omtrent umulig å sette tall på. På ASKR maratonen i sommer padlet jeg en Inuk og den gikk ikke bra i motvind og krappe bølger (små, kanskje 40 cm), mens en nordkapp gikk silkemykt i samme forhold. Rapporter fra teten sa at samme nordkapp surfet seg forbi tetfeltet på siste halvdel av løypen i større medsjø. Nå kan det jo selvfølgelig mannen og ikke kajakken som sørget for dette, men ja, det er forskjeller på kajakker og det er forskjell på dem under ulike forhold.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby Seasurfer » 14 Apr 2014, 10:28

Toppfartsegenskapene til en båt forteller knapt en halv sannhet om dens totale bruksegenskaper. Men, dersom man måler farten på mange kajakker, under identiske forhold (les: flatt vann), får man en indikasjon på skrogets vannmotstand ved kraftig pådrag. Dette forutsetter også at det er samme mann som utfører målingene, -og med identisk åre. Selv måler jeg hastigheten i tre nivåer, 1: Normal turfart. 2: Med god kraft på åren. 3: Toppfart.

Forskjell i vannmotstand under forholdsvis rolig padling kan sikkert overraske de fleste. Selv tester for tiden en litt tungpadlet utgave, som til gjengjeld surfer som en kule. Så da må man stille spørsmål om hva båten primært skal brukes til. -En annen båt, som NDK Romany, er overraskende lettpadlet rundt fire knop, men har beskjeden toppfart. Flere havracere kan oppleves som tyngre å drive fremover enn Romany i normal turfart. Toppfarten kan til gjengjeld være nesten to knop høyere enn båten fra NDK, dersom padleren har tilstrekkelig med krefter. Å måle maksfart over en time forteller meg faktisk kun én ting. -Nettopp hva maksimal fart over en time egentlig havner på. For turfolk og havpadlere betyr slikt nesten ingenting. Jeg har full forståelse for at det er uendelig mange forskjellige syn og meninger knyttet opp mot emnet. -Ville likevel komme med mine betraktninger.
Seasurfer

Postby Miamaria » 15 Apr 2014, 14:33

Min Inuk gikk også silkemykt i de bølgene, Hallvard. Det har med oppdragelse av kajakken å gjøre. ;) He he. Det har nok en del å si hvem som er oppi ja. Ikke bare når det gjelder håndteringen, styrke, teknikk osv - men jeg tror vekt/tyngdepunkt også har en del å si. Forsåvidt også på flatt vann, men sikkert særlig i bølger. Jeg vipper lett over en del bølger tyngre padlere må dose gjennom, det siste kan for eksempel gi mer motstand.

Flere havracere kan oppleves som tyngre å drive fremover enn Romany i normal turfart.

Dette hørtes spesielt ut. Har du noe konkret eksempel? Det hørtes så spesielt ut at jeg fikk lyst til å prøve. :)

Ellers helt enig i at toppfarten på en kajakk er lite interessant for noen som aldri kommer til å padle i den farten uansett. Men selv om jeg aldri padler jevnt i toppfarten på inuken, er det ingen tvil om at den er lettere å holde i, tja, om så ned i 4 km/t - enn det minien er. (Og den protesterer ikke sånn ekstremt før opp i 7/8 km/t.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Seasurfer » 15 Apr 2014, 23:55

Ja, miamaria, -jeg kan godt komme med eksempler på at enkelte havkajakker med høy toppfart ikke trenger å være lettere å drive fremover enn en godt konstruert britdesignkajakk i cirka fire knop. Jeg eide en Cobolt Interceptor havracer som var 6,3 meter lang. Jeg maktet å få den i 7,4 knop på en god dag. Skroget hadde virkelig flotte fartegenskaper når man tok hardt i. Den surfet også godt. I moderat turfart føltes den som andre båter. Jeg husker også godt Reval Extreme Type X. Denne havraceren føltes nesten litt tung å drive frem i 3 - 4 knop. Båten satt seg derimot aldri på hekken, så det var bare å dra på, for dem som orket. Syv knop var alltid innen rekkevidde.

Noen havkajakker med markert bananform, kan ha en tydelig dip et sted mellom tre og fire knop. Da slipper de vannet ekstremt lett, og genererer lite "drag" i kjølvannet. Jeg kan nevne båter som Valley Nordkapp, Valley Gemini, NDK Romany, NDK Explorer,North Shore Atlantic og mange andre med lignende bunnfasong. De oppfører seg på mange måter som en velbygget snekke. En typisk Arendalssnekke på litt over tyve fot går gjerne seks knop med en Marna 8 -12 hk. motor. Hiver du om bord en Volvo 140 hk., går den bare i ti knop. Da peker baugen rett til værs og snekken tar med seg halve fjorden.

La oss fortsette tankeeksperimentet og plassere den samme Marna 8 -12 i en planende Draco 21 daycruiser. Den vil kanskje bare gjøre fire-fem knop med denne vesle maskinen, Selv om skroget er bygget for fart, må den se seg slått av snekken ved mild motorisering. Med 140 hesteren blir saken helt annerledes. Da går Dracoen tretti knop.

Selv om kajakker ikke planer under alminnelig hard padling, berører vi det samme problemet. Vi snakker om skrogdesign, "skrogfart", våt flate og friksjon mot vannet. Såkalt raske kajakker har høy toppfart dersom de padles av en person med mye krefter. Båten setter seg ikke på hekken og kreftene brukes kun til å overvinne vannets friksjon mot skroget. Sjøegenskapene trenger ikke alltid være god lesning. -På min egen Interceptor var de godt under middels...En NDK Romany setter seg på hekken ved cirka 5,5 knop. Da blir den som snekken. -Hiv verdens sterkeste mann om bord, og du får kanskje en knop ekstra. Sjøegenskapene har derimot fått høy prioritet.
Last edited by Seasurfer on 16 Apr 2014, 10:29, edited 1 time in total.
Seasurfer

Next

Return to Kajakker