Hastighet, design, tester osv.

Re: Hastighet, design, tester osv.

Postby Miamaria » 16 Apr 2014, 07:54

Utmerket, Interceptor har jeg mulighet til å få prøvd. Det burde jeg kanskje ha gjort for lenge siden i alle fall, da fikk jeg et påskudd nå til å faktisk få det gjort. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby keo » 16 Apr 2014, 07:57

Når det snakkes om toppfart i kajakk, hva mener man? Er det over 100m, 500m, det raskeste gps har vist eller noe annet?

Regner med at turtempo er en fart man kan holde over noen timer?
keo

Postby hotshot » 16 Apr 2014, 09:13

Med Toppfart menes vanligvis "hull speed" som beregnes ut fra en formel basert på skroglengden:

Fart i knop = 1,34 x (kvadratroten av vannlinje i fot)
dvs. at feks. 16 fot vannlinje gir 5,36 knop.
Tar utgangspunkt i bølgelengden på baugbølgen til kajakken.
Dette beskriver den hastigheten hvor bakenden "suges ned" og baugen reiser seg slik at det blir tungt å padle.

En gammel forenklet tommelfingerregel sier lengde i meter = hastighet i knop.
Det stemmer sånn omtrent for vanlige kajakklengder.

Min erfaring sier at "hyggelig familie-turfart" er snaut 3,5 knop.

Et interessant eksempel er samboerens Tsunami 120 som "går av seg selv" i lav hastighet under 3,5 knop, men hvor det "butter" pga. lengden rundt 4 knop.
En lengre kajakk gir jevnere motstand over et større "spenn" av hastighet; mens en kort kajakk er "lettere å padle sakte". Vanlige lengder fra 4 - 5 meter vannlinje ser ut til å være basert på fornuft og erfaring. Som oftest er modellnavn basert på totallengde, og man må trekke fra litt for å få lengde i vannlinjen.

De sier at det padles fortere enn "hull speed" med fartsmaskiner som brukes i konkurranser og sånt.
Last edited by hotshot on 17 Apr 2014, 22:40, edited 1 time in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby SamH » 17 Apr 2014, 11:30

Den formelen din der har fint lite med kajakker og gjøre.. Den er laget utfra drektige deplasementsbåter, med stort dypgående, på slutten av 1800 tallet, fartøy med bredde/lengde forhold på 1:3-4. Konseptet skroghastighet var heller ikke en del av utredningen Froude gjorde. Skrog med bredde/lengde-forhold som en kajakk fungerer under helt andre forutsetninger ift bølgemønsteret rundt ..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby K3- » 17 Apr 2014, 11:39

Konkurransekajakkene (5,2 m) går fortere enn såkalt " hullspeed). En 1000 m på 3 1/2 min gir det en snittfart på litt over 17 km/t (ca 9,2 knop) mens en 200 m gjøres unna med over 20 km/t (over 11 knop). Dette er vel tilnærmet toppfart for en racerkajakk. Disse fakta har vel egentlig ikke noe med havpadling å gjøre :? , men setter det hele litt i perspektiv. Vi vanlige "dødelige" ferdes i helt andre hastigheter uansett hvilken kajakk vi padler ;)
K3-

Postby hotshot » 17 Apr 2014, 23:02

Sam:
formelen er ikke "min", den siteres av alle som utgir seg for å være "autoriteter" på dette med "hull speed".
Som vi ser, er dette med "hull speed" også en "relativ" sak; bortimot uoppnåelig for vanlige utrente turpadlere, samtidig som konkurransepadlere oppnår vesentlig høyere hastighet. Så av en eller annen grunn havner "hull speed" beregnet etter denne formelen i praksis et sted midt på skalaen mellom disse ytterpunktene av padleaktivitet. Og praktisk hastighet avhenger både av muskelkraft og skrogfasong. Så det er ikke lett å diskutere dette med "toppfart" og "tur-fart". Det er vel en grunn til at kajakkprodusenter holder kjeft om dette. Men det er jo slik mangel på informasjon som gjør man blir nysgjerrig......

Jeg tror at det kan være OK å ha noen forestillinger om "friksjon" og "bølgemotstand" og at vanlig kajakklengde er et kompromiss hvor man prøver å finne en balanse mellom disse. Og så kommer bredde/volum/bæreevne ift. last/kroppsvekt inn som en faktor. Det betyr at man kanskje kan finne noen svar på hva man bør velge (OK, bruksområde teller også, manøvrerbarhet......).

Litt synd at konkurransereglene lager hindringer for utforskning av optimal lengde på racerkajakker......
Noen av flattvanns-guruene har kanskje mer info?
hotshot

Postby SamH » 18 Apr 2014, 07:55

Som sagt, formelen har ingen realistisk relevans. Les deg opp på Froude så ser du hvor den kommer fra, dernest er moderne hydrodynamikk hvor du finner "ekte" autoriteter..
Sam Houlder ☻
SamH

Postby hotshot » 16 Sep 2014, 21:33

Fart og design ser ut til å være på moten.

I tillegg til denne tråden som jeg velger å bumpe, bla. fordi den trenger mer om tester, har det vært flere andre, for eksempel:

viewtopic.php?f=8&t=1373&p=14484&hilit=fart+skrogform#p14484

viewtopic.php?f=8&t=382&hilit=fart+svingbarhet

En av de tingene jeg har fundert over i sommer, er resultatene av hastighetstesting.
Advarsel: her kan det fort bli en del teori, og kanskje formler som ikke alle er enige i :ugeek:

Noen ganger virker det som man ikke helt kan stole på disse, selv om GPS visstnok er veldig nøyaktig.
Man lurer litt på hvordan en GPS egentlig måler, og jeg har så vidt begynt å studere dette litt på nett. Bla. hva som ligger i dette med angitt toppfart i løpet av en måleperiode. Må sjekke dette nærmere: er det mulig å få sporadiske resultater som avviker fra riktig måling?

En annen sak er hva som kan forårsake at man noen ganger klarer å padle fortere/saktere enn en annen gang under tilsynelatende like forhold. Vind, strøm og dagsform er selvinnlysende, men en faktor som jeg ble nysgjerrig på er dette med vanndybde. Det sies mye om dette, og noen artikler på nett inneholder interessant info, teori og erfaringer, pluss mye annet på kjøpet. Litt søk på dette med "svenske-fasong" lokket frem denne 15 år gamle diskusjonen som er egnet til å provosere hvis den ikke hadde vært så lang og detaljert:

http://www.paddlewise.com/topics/boatde ... swede.html

Litt over halvveis i denne diskusjonen fremkommer det noen tall som antyder at man ved ca 5,5 knop begynner å "føle" bunnen på snaut 2,5 meters dyp. Mine målinger på sjøen i sommer har nok stort sett vært på dypere vann, bortsett fra toppfart testen med Cape Horn og testene på Grinidammen hvor grunnere vann kan ha vært en faktor. Om saltvann betyr noe? Har ikke sett det nevnt......
Lurer jo på slike ro-konkurranser; i mesterskap på TV i høst nevnte de at banen nærmest land hadde et strekk hvor det så ut til å gå fortere enn i første del! Tenker de på at dette kan skyldes bunnforholdene?
hotshot

Postby SamH » 16 Sep 2014, 21:51

Det vil alltid være en viss demping av endringer i fart/kurs når du måler med gps, signalene fluktuerer ørlite hele tiden og mye innimellom og disse endringene filtreres vekk i større eller mindre grad.. GPS måler jo også fart over grunn, noe som ikke nøvendigvis er direkte relatert til den fart og motstand skroget har gjennom vannet.
Sam Houlder ☻
SamH

Postby Kvase » 30 Sep 2014, 22:16

Ja ja hastighet snakk om da
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bQRtgEIs--k[/youtube]
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html