Fart og design ser ut til å være på moten.
I tillegg til denne tråden som jeg velger å bumpe, bla. fordi den trenger mer om tester, har det vært flere andre, for eksempel:
viewtopic.php?f=8&t=1373&p=14484&hilit=fart+skrogform#p14484 viewtopic.php?f=8&t=382&hilit=fart+svingbarhet En av de tingene jeg har fundert over i sommer, er resultatene av hastighetstesting.
Advarsel: her kan det fort bli en del teori, og kanskje formler som ikke alle er enige i
Noen ganger virker det som man ikke helt kan stole på disse, selv om GPS visstnok er veldig nøyaktig.
Man lurer litt på hvordan en GPS egentlig måler, og jeg har så vidt begynt å studere dette litt på nett. Bla. hva som ligger i dette med angitt toppfart i løpet av en måleperiode. Må sjekke dette nærmere: er det mulig å få sporadiske resultater som avviker fra riktig måling?
En annen sak er hva som kan forårsake at man noen ganger klarer å padle fortere/saktere enn en annen gang under tilsynelatende like forhold. Vind, strøm og dagsform er selvinnlysende, men en faktor som jeg ble nysgjerrig på er dette med vanndybde. Det sies mye om dette, og noen artikler på nett inneholder interessant info, teori og erfaringer, pluss mye annet på kjøpet. Litt søk på dette med "svenske-fasong" lokket frem denne 15 år gamle diskusjonen som er egnet til å provosere hvis den ikke hadde vært så lang og detaljert:
http://www.paddlewise.com/topics/boatde ... swede.html Litt over halvveis i denne diskusjonen fremkommer det noen tall som antyder at man ved ca 5,5 knop begynner å "føle" bunnen på snaut 2,5 meters dyp. Mine målinger på sjøen i sommer har nok stort sett vært på dypere vann, bortsett fra toppfart testen med Cape Horn og testene på Grinidammen hvor grunnere vann kan ha vært en faktor. Om saltvann betyr noe? Har ikke sett det nevnt......
Lurer jo på slike ro-konkurranser; i mesterskap på TV i høst nevnte de at banen nærmest land hadde et strekk hvor det så ut til å gå fortere enn i første del! Tenker de på at dette kan skyldes bunnforholdene?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.