Cape Horn 17

Cape Horn 17

Postby hotshot » 03 Jun 2014, 22:44

En Retro kajakk ;) Det er noen år siden den gikk ut av produksjon, kanskje ikke fullt så lenge siden Bull solgte den siste de hadde. Kan huske å ha sett denne i butikken for noen år siden. Tempest er vel arvtageren; Sven har gått opp denne løypa tidligere.....
Med Finn.no tilgjengelig, så er det fortsatt et marked hvor man kan finne den slags. Dagen etter at jeg kjøpte var det lagt ut en til, en CH 170. Det er visst en nyere utgave; vet ikke om det er så veldig stor forskjell på dem. Uansett en billig intro til de lange kajakkers verden, og den får (fikk) brukbare tester på nett.

CapeHornA945.jpg
CapeHornA945.jpg (80.84 KiB) Viewed 4848 times

Som alle kajakker, trengte denne også å mekkes på, og eldre modeller har noen barnesykdommer som de fleste produsenter har funnet ut av nå. Men slik jeg ser det, er nesten alle kajakker "råvare". Det viktigste er et skrog som funker, nesten alt annet kan fikses, og mykplastskrog kan fikses til en viss grad de også. Det er slikt som gjør at slike gamle ting kan få et nytt iv.

Etter at jeg hadde senket sargen bak sittebrønnen litt (det ble ikke så mye: skottet satt veldig nær sittebrønnen), så la jeg "sofasetet" bakover under sargen og monterte en vanlig flytende ryggstøtte foran seteryggen: en reversibel ikke destruktiv endring. Og i samme slengen flyttet jeg setet et par centimeter forover for å få mer plass til layback rulling og sånt. Kan fortsatt ikke ligge flatt på bakdekket, men den går greit å rulle og ligge og ta støttetak med.

Sittebrønnen er litt kort, men heldigvis er dekket ganske høy som på andre Wilderness kajakker, så det går ganske greit å komme oppi. Det gjenstår en del testing av egenredning osv. når jeg føler meg lysten på det (høyre ben er ikke helt friskt, så jeg venter til kroppen er klar for litt mer strabaser). Kan hende det går greit, for båten er stø og dekket bak sittebrønnen har et stort flatt part som bør være en fordel. Wilderness har virkelig brukt fantasien da de designet denne kajakken: etterfølgende modeller er mer "normale" og tradisjonelle i utformingen.

Men nå er det leggetid:
Mer erfaringer følger nok senere, men foreløpig kan det sies at dette er en ganske grei kajakk for den som vil gå "full size" for en billig penge.
Last edited by hotshot on 04 Jun 2014, 22:30, edited 1 time in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Cape Horn 17

Postby Miamaria » 04 Jun 2014, 07:12

Jeg får visst ikke sett noen av bildene du legger ut for tiden. Gjør du noe annet enn ellers?
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 04 Jun 2014, 07:31

Hmm: Takk for tips!
Jeg sitter på en annen PC enn i går kveld og kan ikke se dem selv heller :o
Samme prosedyre som før, så det var rart: skal sjekke hva det kan være.
hotshot

Postby hotshot » 04 Jun 2014, 22:32

Fixa bildevedlegget i innlegg ovenfor, håper det funker nå :?
hotshot

Postby hotshot » 04 Jun 2014, 23:09

Bilde fra havna før jomfrutur. Goprobilder lyver, men i min verden er 526 cm en like lang båt som bildet gir inntrykk av:

CapeH-Havna470.jpg
CapeH-Havna470.jpg (66.04 KiB) Viewed 4846 times

Bredde ca 58 cm, ikke så langt unna vannlinjebredde når jeg sitter oppi. Bare noen få cm fribord opp til bredeste punkt.....

Nå har jeg vel grublet meg frem til at vannlinje alene ikke gir hele svaret på padlemotstand. Med mye flare vil jo bredden være vesentlig mindre noen få cm dypere ned enn på en "kasseformet" båt; man får i pose og sekk. Jeg merker at det blir mer motstand enn med mindre båter, men til gjengjeld kommer man lettere opp i fart og det er bra sig i båten uten særlig mye bølgedannelse. Som Sven også har nevnt, får man litt Baidarka assosiasjoner med disse Wilderness båtene.

En annen sak er spring; istedenfor lang jevn kurve har denne båten en liten "knekk" i kjøllinjen rett bak sittebrønnen.
Uansett så vil spring føre til at endene ligger høyt i vannskorpa og gir en "spiss" vannlinjekontur. En forutsetning er at det ikke er for mye overheng i endene: særlig bak er denne kappet ganske rått av på baidarka-vis så man ikke mister for mye vannlinje.

Hva mer? På første tur var det lite bølger, men det lille som var ga inntrykk av at padling i litt sjø er ganske udramatisk. Dvs. at jeg ikke tenkte noe særlig på om den skar dypt eller plasket i sjøen: det virket ikke som den gjorde noen av delene. Så bortsett fra diverse sære "retro" detaljer som stort sett er ordnet, virker dette som en "glemt klassiker" som bare er borte i dag fordi Wilderness har kommet med nye modeller.
hotshot

Postby Sven K » 05 Jun 2014, 08:34

skrogformmessig er vel tsunami serien etterfølgeren. begge har multichineskrog (alaskainuitinspirert) og er signert bob mcdonough. tempest serien er en typisk britstylekajakk som ikke er helt ulik feks NDK explorer, designet av steve sherrer som drev en av de største padlecenterne på usas vestkyst, før han ble ansatt Confluence.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 05 Jun 2014, 10:51

Takk for presisering Sven, du har jo lang erfaring med "alt fra Wilderness" :P
Du har sikkert mer å fortelle som kan utdype ting også for andre som vurderer slike kjøp.

Jeg har vært litt nysgjerrig på de lange Tsunamiene, men ikke vurdert dem pga. at de konkurrerer prismessig med mye annet som virker mer spennende og utfordrende. Og inntil relativt nylig har jo min interesse hatt et sterkt fokus på elvepadling med hav/sjø som ren ferieaktivitet (utflukter fra hytta osv.). Surf og brott er fortsatt hovedattraksjonen, så mer enn 17 fot er et "avvik". På første test søndag var det lite sjø, men det lille som fantes ga uventet positiv opplevelse av manøvrerbart, selv om lengde gjorde det mer fristende å bruke ror enn vanlig.
hotshot

Postby hotshot » 13 Jun 2014, 23:14

Litt detaljer; pedalene er tydeligvis et svakt punkt. Alt er lagd av plastikk, og dette har vært tema rundt omkring andre steder også.
Venstre pedal glapp i festet og gled ut av skinna. Jeg har skrevet litt om fiksing av dette under gjør det selv, fordi det sikkert kan skje med forskjellige kajakker:

viewtopic.php?f=23&t=5652
hotshot

Postby hotshot » 03 Jul 2014, 18:01

Som nevnt i shoppingtråden; anskaffet en Stellar ryggstøtte. Som nevnt, den var tiltenkt Cape Horn og falt ganske greit på plass:

CapeHornStellarRyggstøtte1004.jpg
CapeHornStellarRyggstøtte1004.jpg (37.98 KiB) Viewed 4653 times

Jeg syns både fotpedaler og ryggstøtter er fislete dimensjonert med plastspenner og greier. Vi elvepadlere er vant til bedre dimensjonering: spennet mellom korsryggstøtte og fotblader er en av de kraftigste delene av kroppen. Med fast montasje her, kan de fleste utøve et trykk på mye mer enn egen kroppsvekt uten å anstrenge seg særlig. I tillegg kan fotstøttene bli landingsplattform for hele kroppsvekten ved evt. "endo" med landing mot bånn eller bråstopp i svaberget ved brottpadling. Disse kajakkdelene kan fort belastes med mye mer enn 100 kg :shock: :?
Og her benyttes det spinkel plastikk......

"Assumed risk sport" står det på klistrelappene.........
hotshot

Return to Kajakker