Tahe Marine Reval Midi PE

Re: Tahe Marine Reval Midi PE

Postby hotshot » 30 Jan 2015, 14:05

Forholdsvis stille for tiden, så da kan man ta seg tid til litt funderinger.
Rippe opp i gamle ting, fant denne på nett:
Hans Friedel selv (Hassex) kommer med noen betraktninger rundt designbakgrunnen for Midi PE her:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79760 fortsetter på side 2 i den lenkede tråden.......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby srolvag » 29 Apr 2015, 20:40

[quote="hotshot"]Da er ryggstøtta hevet og festet med egne skruer. Har lagt noen ganske store skiver på baksiden fordi setet ikke er med på å forsterke det nye festet. Nå bør det bli bedre korsryggstøtte. Sammenligne med bilde i tidligere innlegg:

RevalHevetRyggstøtte1062.jpg

Ble sittekomforten mye forbedret når du gjorde dette? Vurdere samme selv da jeg syns den gnager veldig i siden.
srolvag

Postby hotshot » 30 Apr 2015, 08:15

Sittekomfort:
ja jeg opplever at mange kajakker har opphenget for ryggstøtta plassert alt for lavt.
Kan nok føre til at det gnager på hoftekammen, men jeg syns hovedproblemet er at støtta har en tendens til å krype nedover når du beveger deg.
Hvis du for eksempel gjør en bakoverlent rulle, så blir du lett sittende med ryggstøtta nede på rumpa.
Og problemet befinner seg jo innenfor spruttrekket når du er ute og padler :cry:
Med tendens til støl og vond rygg er en høy korsryggstøtte også svært kjærkomment :D

På Tahe Marine kajakker med denne konstruksjonen er det svært enkelt å etablere et nytt feste for ryggstøtta.
Jeg syns Reval Midi på mange måter er en OK båt, særlig nå som lårstøttene også er fikset litt på.
Største jobben er å skaffe et par egnete skruer. Heldigvis har rustfrie skruer blitt mye lettere tilgjengelige i jernvare/dingze butikkene i det siste.
Før var det bare svært velutstyrte båtbutikker som hadde slikt.

En annen finesse som nesten bare finnes på elvekajakker, er lett mulighet for å justere ryggstøtta mens man sitter i båten.
En havkajakk som inneholder mange artige løsninger er Riot Brittany: det virker som konstruktøren har fått ånden over seg og inkludert alle mulige påfunn.
Kanskje mer relevant hvordan jeg lagde en enkel kopi av Jackson Kayaks "patenten" i min North Shore Aspect.
Det er en fordel med simple robuste løsninger....
hotshot

Postby hotshot » 18 Jul 2015, 16:29

Dagens øvelse: lekkasje ifbm. senkekjøl.
En gjenganger, og det finnes andre tråder om slikt; denne er litt Reval PE spesifikk, men illustrerer en konstruksjonsfeil som finnes i mange kajakker hvor man fester ting med skruer gjennom skroget. Kort fortalt er det vanlig å legge en gummipakning under skruehodet for å få det tett, og det er fint. Men så er ofte skruehodet så lite at det gnager i hullet på gummi pakningen, og for å bøte på dette, legger man en stålskive mellom skruehodet og pakningen. Det er IKKE fint, for da oppstår det en lekkasjevei mellom skruehodet og skiva og gjennom hullene i skiva, pakningen og skroget. På innsiden sitter det vanligvis en mutter og en skive som heller ikke holder tett. Det kan virke som en bagatell, men etter et par timer har det sildret en del vann gjennom en slik gjennomføring hvis den hele tiden befinner seg under vann.

På Reval Midi PE var det en skvett i bakre lasterom etter en dagstur, ingen trussel,, men nok til at tørre klær bør lagres i vanntett pose.
Produsenten hadde lagt noen silikonlignende greier mellom skive og skrog, men dette hadde ikke fungert noe særlig: billig løsning når man oppdager at man har lagd en klønete konstruksjon.

Har laget en tegning av situasjonen før og etter: løsningen var en ekstra gummiskive under skruehode og mutter i konstruksjonen som i dette tilfellet hadde dobbeltsidig lekkasje i tillegg til en skrue som var dårlig strammet til. Det var ikke mulig å få det stramt siden det var brukt kuppelmutter. Med de ekstra gummi skivene ble det også stramt ;) Med en vanlig mutter ville det fortsatt blitt en liten lekkasje gjennom gjengene på mutteren hvis jeg ikke hadde brukt et eller annet tetningsmiddel her. I tillegg la jeg på litt syntetisk vinduskitt rundt overføringen til skegwire. Usikker på betydningen av dette, om det var lekk og om dette lå over vannlinjen (avhenger av last, som blir ganske mye med meg om bord). På neste utflukt holdt lasterommet seg tørt :)

RevalMidiPE-kjølkasseRed.jpeg
RevalMidiPE-kjølkasseRed.jpeg (22.74 KiB) Viewed 7520 times

Kan virke fisefint dette, og egentlig bryr jeg meg mindre om slikt enn andre fordi jeg har fortid fra elva hvor "alt er vått". Uansett så bruker jeg vanntett poser til bagasje, også dette litt fordi dette med lukket lasterom er nytt for meg som har vært vant til å stappe inn bagasjen via sittebrønnen. Tar ingen sjanser.........

Generelt med skruer i mykplastskrog: Prøv å skaffe skruer med store flate hoder. Da kan du ofte klare deg uten pakning. Og du slipper å bruke stålskiver for å unngå å skade pakninger. Derved blir det behov for færre komponenter.
hotshot

Postby hotshot » 20 Jul 2015, 11:50

Fant en padler som har lagt ut "test/demovideoer" av div. kajakker.
En av dem er Tahe Marine Reval Midi PE:

Stabilitet: https://vimeo.com/106060904
Stabilitet 2: https://vimeo.com/106060902
Sving med ror: https://vimeo.com/106060901
Kantesving uten finne: https://vimeo.com/106060899
Rulle: https://vimeo.com/106060900
Layback: https://vimeo.com/106060804

Legg merke til at han oppgir div. strategiske mål, bla. kroppsvekt 70 kg.
hotshot

Postby hotshot » 08 Oct 2015, 20:02

Hva er det som skjer?
Nå er det flere som forhandler Tahe Marine kajakker, ser dem på nettsidene til West System, Nemo, Tequila, Eian, Milslukern, Havpadlern, Alfa Fritid.........
Prisene varierer og ikke alle har på lager :?

Ser ut som det er lønnsomt å selge denne.......
hotshot

Postby Havfrue » 11 Oct 2015, 18:22

Hei Hotshot
Beklager om jeg kupper tråden din, men jeg ble så nysgjerrig på det du skrev om lekkasje inn i lasterom.
Jeg har vann i min mini etter padletur. Jeg øver en del på redninger og slikt så kan jo komme inn lukene, men jeg tror egentlig ikke det.
Kan det være det samme på min mini? Har en Mini PE RS. Er det andre plasser det kan komme inn vann? Noen gode feilsøkingstips?

Er jo ikke lenge siden jeg kjøpte Mini'en. Så det, når jeg skulle kjøpe kajakk, at det var flere forhandlere som hadde inne Tahe Marine. Grunnen til at jeg kjøpte Mini'en var at den ble anbefalt av flere, prisen var grei og jeg har forhandler som ikke er så alt for langt unna (Tequila). Den er god å sitte i, godt sete og ok ryggstøtte. Og enda bedre er den nå som jeg har fått modifisert knestøttene ;0) Kanskje er det så enkelt at det er etterspørselen i markedet som bestemmer hva de skal ta inn? Opplever den som en grei begynner kajakk som jeg kan utvikle meg i.
Kreativ DYI Jente som liker en god deal, padler rundt med en Avannaq åre i en NDK Romany Classic .
http://kamillaogtyven.blogspot.no/
Havfrue

Postby hotshot » 11 Oct 2015, 19:28

Virker som Tahe er populært ja,

Det er jo et "komplott" som vi ser stadig mer av:
Inspirert av Valley/North Shore kajakker, med svensk design input, østeuropeisk administrasjon og sikkert tildels kinesisk produksjon?
Alt i alt syns jeg Reval Midi PE er en rimelig grei kajakk etter de små moddene jeg har gjort.
Kan tenke meg å se nærmere på pedalene; mange andre bruker de samme..........

Lasteromslekkasjer kan egentlig bare komme inn 3 veier (gjelder plastbåter; glassfiber kan ha andre utfordringer):

Fra sittebrønnen gjennom utette skott, tettes evt. med Sikaflex grå guffe.

Via lukelokket: jeg fikset litt på dette på Brittanyen min ved å Tesatape lukesargen for å få lokket strammere, beskrivelse finnes i en tråd......

Via senkekjøleboksen: Sikaflex eller lignende i overgangen til vaieren er foreløpig den løsningen jeg kan se......
hotshot

Postby Oyst » 11 Oct 2015, 23:12

Sjekk skottene. Har sett at disse kan løsne fra skroget. Ser ut som produsenten har benyttet litt tynne og svake vegger eller dårlig lim.
Kan sikkert greit fikses med sikaflex slik Hotshot skriver.
Oyst

Postby hotshot » 12 Oct 2015, 10:22

Bemerk også beskrivelse ovenfor av akselgjennomføringen til senkekjølen. dette er en enkel fix av en lite gjennomtenkt konstruksjon.
Antar at tilsvarende gjelder i de andre PE modellene.
Så da blir det 4 muligheter for lekkasje........

Generelt så liker jeg senkekjøl bedre enn ror, men konseptet har en tendens til å skape svake punkter som jeg ikke hadde likt, for eksempel hvis jeg skulle reist på ekspedisjon i åpent farvann. Produsentene velger ofte lite gjennomtenkte løsninger........
Vann i lasterommene er vanligvis ugreit å bli kvitt uten hjelp og uten å gå ut av kajakken.
hotshot

PreviousNext

Return to Kajakker