Vinteropplag

Vinteropplag

Postby erstokke » 18 Oct 2014, 23:28

Ja, jeg vet at noen av dere padler hele året, men jeg må bekjenne at jeg har tenkt å legge kajakken i vinteropplag. Jeg har en Scott MV glassfiberkajakk som jeg tenkte å henge opp under tak på terrassen.

Bør jeg pakke den inn i en presenning eller la den ligge utildekket?
Ha på cockpittrekk eller ikke?
Er det noe vits med fuktfjerner av typen plastbeholder med salt?
Er det OK å henge den opp under taket i to bagasjestropper?
Noe annet jeg bør passe på?
erstokke

Re: Vinteropplag

Postby Jørn S » 19 Oct 2014, 13:22

Henge den opp under tak på terassen er i mine øyne det nest beste du kan gjøre mot kajakken - bare slått av å la den bo innendørs gjennom vinteren.

En glassfiberbåt har best av å stå/ligge/henge mest mulig luftig og tørt, skjermet mot nedbør. Pakker du den inn i presenning, så legger du bare til rette for at kondens dannes og ikke slipper unna. Det er ikke noe problem for glassfiberen, men det kan dannes jordslag på setepolstring og ryggstøtten. Kulden er null problem. Det er fukt og frostsprengning som skader.

Jeg ville hengt den opp under taket, gjerne opp ned, og latt alle luker og hull være åpne. Hvis taket dekker bare delvis, så ville jeg i alle fall sørget for at hekken (med skeg-spalten) var under tak.
Fuktfjerner bør det ikke være behov for så lenge båten er på et tørt sted. Antakelig er to stropper tilstrekkelig på en glassfiberbåt. Kan hende noen ville sagt at man kunne avlaste med en eller to til, men hvis båten bøyer seg mellom de to stroppene så ville jeg sagt at det var en reklamasjon verdig. Forutsatt at stroppene var litt innpå skroget, ikke heeelt ute i endene.
Jørn S

Postby Kvase » 19 Oct 2014, 14:24

Bruk en sykkel slange som opp heng - heng den opp ned med lukene dele vis åpne slik at de ikke står helt åpne for katter og annet - Bra med lufting i lasteromma ja
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby erstokke » 23 Oct 2014, 06:40

Takk for tips! Da er kajakken i opplag med tre stropper, se vedlagte bilde. Legg også merke til hvor fint Scott MV matcher fargene på barnekajakken Prijon Flipper!
Attachments
kajakkopplag1.jpg
To kajakker i opplag.
kajakkopplag1.jpg (58.27 KiB) Viewed 1295 times
erstokke

Postby hotshot » 16 Oct 2017, 08:17

Stengte hytta i helgen og satte motorbåten på land. Kajakkene i skogen bak hytta ligger som normalt, delvis på tau som er spent opp mellom trærne. Men de med senkekjøl fikk en ekstra "service": siden de ligger med kjølbrønnen opp, vil denne fylles med vann og løv som blir liggende hvis det ikke er lekkasje, og vil fryse til is på kalde vinterdager. Derfor tapet jeg over åpningen for å hindre dette etter først å ha snudd skroget for å tømme ut det vannet som var der nå. Kanskje unødvendig, og jeg har ikke tatt hensyn til slikt før, men det gir en trygg følelse.

20171015Vinter1.jpg
20171015Vinter1.jpg (49.76 KiB) Viewed 155 times

Ikke så veldig vakkert gjort, men la på flere lag for å være sikker på at det blir tett. Kan forresten være en quick & dirty metode for å fikse brønn som lekker når man er underveis på tur, hvis kajakken ikke blir for logjerrig uten styrefinne.

PS
Båtene under på bildet er et par varianter av de gamle hyttebåtene som Veltern "småplukker" på finn.no.
Utlånsobjekter hvis flere skulle få lyst på å padle samtidig.
Kjøpt billig hos Bull etc. på dumpingsalg en gang for veldig lenge siden da man syntes disse båtene var fine. Liten vits i å selge, da man må være ganske kynisk for å ta særlig mye penger for slikt. I dag får man mye finere båter enn dette for noen få tusenlapper.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker