WS Zephyr 160 PE

WS Zephyr 160 PE

Postby hotshot » 28 Sep 2015, 13:33

Denne er så vidt introdusert i Jakten på Kjærligheten og Septemberturer 2015.
Men det blir nok et "prosjekt" siden båten ikke er helt perfekt......

Først litt mer vurdering.
Total lengde inkl. "knotter/bæretupper" som ikke bidrar i sjøen, målt til 490 cm.
Oppgitt 488, ikke så forskjellig, men som med 155, tipper minst 15 cm kan trekkes fra for å få "funksjonell lengde".
Det er jo en faktor ved vurdering av relative fartsegenskaper.
Slankere ender og smalere vannlinje pga flare gjør den mer lettdrevet i "kosefart" enn Tsunami 145.
Tsunamien ligger nok dypere pga. rundere bunn, og det gjør at den føles mer stabil.
Sammen med lang vannlinje blir den da mer tungsvingt.
Tydelig knekkspant gir mer "kassefasong" som får Zephyr til å flyte høyere og bli mer manøvrerbar.
Lett å få endene opp av vannet ved kanting; skjønner ikke hva det er med meg som ikke utfordret dette mer på lørdag morgen.
Gammel og padler for lite........

Den tøffeste konkurrenten blir nok NS Aspect PE, den er letthåndterlig og går fort ift. lengden.
Tror den er sterkt undervurdert.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: WS Zephyr 160 PE

Postby hotshot » 28 Sep 2015, 20:55

Så til noe jeg har antydet før: mange selger eldre modeller uten å si noe om det.
De to Tsunami 165ene som lå i racket utenfor Bull butikken, var av forskjellig årgang.
En hadde tradisjonelle pedaler, den andre mer moderne "gasspedal" design.
Den nyeste var kraftig "oil canned" av stativet, så de ville ha samme tilbudspris for begge (halv pris; det nevnes ikke noe på nettside om at dette ikke er fullverdig vare).

På denne siden er en omtale av Zephyr 160:
http://frontenac-outfitters.com/kayaks/ ... 160-kayak/
De lenker til en side med 2015 nyheter som bekrefter antagelsene:
http://frontenac-outfitters.com/wildern ... rovements/

Det antydes at Zephyr har fått ror (jeg savner ikke det)
Nye fotstøtter med større "pedaler" (skulle gjerne hatt det)
Lukelokk osv. er visstnok også forbedret.

Er jeg utakknemlig? Tja, jeg har fått en rimelig kajakk og det skal ikke så mye til for at den er helt OK.
Er ikke sur denne gangen, men jeg har jo også blitt lurt ;)

De annonserer fortsatt kajakker til halv pris hvis du er ute etter et godt kjøp...........
hotshot

Postby hotshot » 29 Sep 2015, 16:50

Nostalgi: tiden rundt 2010, da Padleforumet oppdaget Zephyr. Særlig Sven er begeistret og Zephyr 160 var midtpunktet.

Z155 kom kanskje etter hvert?

Søkemotoren i forumet avdekker for eksempel viewtopic.php?f=8&t=70&p=876&hilit=zephyr+160#p876
hotshot

Postby domino » 30 Sep 2015, 21:20

Gratulerer med ny Zephyr. Spennende kajakk som jeg gjerne skulle prøvd. Har selv en 155 PRO i glassfiber som har mange gode egenskaper. I forhold til lengden på 4,72 m er den ekstemt retningsstabil både på turpadling og på surf.

Det mest overraskende er snitthastigheten jeg oppnår med denne i forhold til andre kajakker som er bygd for mer fart og tur enn denne. Min erfaring er at de fleste standard havkajakker har en toppfart på 11-12 km/t , men det er stor forskjell på hvilken fart en kan holde jevnt på tur.Zephyren går utrolig lett i vannet. På surf er den helt fantastisk,fanger selv små bølger lett, også i større forhold er den en drøm da den har en fin vektbalanse, er retningsstabil og lett å svinge spesielt om en ligger litt høyt på bølgen. Dette er en lett og stiv båt på ca 20-21 kg så det er klart den føles ikke så stødig og trygg som en større og tyngre kajakk, men under de verste forholdene bruker jeg enten Valley Aquanaut eller Tiderace Xplore som begge tåler det meste av forhold.

Det jeg ikke er like fornøyd med er at pedalene under reentry og rulle ofte løsner og flytter seg helt frem slik at ikke en får noe å sparke fra med, sikkert bare å bytte et par fjærer, men har stripset de fast nå, så da sitter de. Har forsterket den noe på utsatte steder, men dette gjør jeg etter hvert som den blir skadet i sidesurf o.l. reparerer da skaden og forsterker tilsvarende på motsatt side ved å legge på tilvarende antall lag med duk og epoksy.

Jeg har også brukt den en del som " kursbåt " fungerer også bra til dette formålet, men vil nok tro at plastutgaven passer bedre til dette formålet, da den sannsynligvis har en bedre primærstabilitet. Kjenner du til om Wilderness vil fortsette satsningen på denne typen kajakker som er spesielt utviklet for surf og bølgelek ? på meg virker det som om de nå har mest fokus i markedsføringen av sit on top fiskekajakker.
Tiderace Xplore M
Valley Aquanaut LV PE
Wilderness Zephyr 155 Pro
Werner Shuna 215
Kokatat Expedition
domino

Postby hotshot » 30 Sep 2015, 21:59

Wilderness viser ikke noe som tyder på at de skal slutte med Zephyr,
http://www.wildernesssystems.com/us/pro ... e%5B%5D=27
En faktor her er at fortsatt produksjon av RM kajakker med nedbetalte støpeformer er "ren bonus" til formene er utslitt........
Enig i at SUP, SOT og fiskebåter får mye oppmerksomhet for tiden.

Jeg har bare så vidt prøvepadlet kajakken, men det er klart at det er behov for en fix av pedaljusteringen. Stengene fjærer jo så det burde være enkelt.

Ja, Zephyr er en lett plastkajakk :P

Med elvepadlebakgrunn opplever jeg ikke lengde som noen trygghetsfaktor i røffe forhold. Spesielt nær skjær og i surf etc. er manøvrerbarhet positivt.
Kursstabilitet er også noe jeg lever lykkelig uten, "weathercocking" er derimot en uting. Et balansert skrog er tingen, og styrefinne kan bidra her.
En kort kajakk er lettere å korrigere når vann og vind kaster deg ut av kurs.
Under rolige forhold er god kanterespons fint; det er det beste "verktøyet" for å holde rett kurs ved siden av årekorreksjon.
Zephyr er OK i så henseende. Litt V-bunn kombinert med knekkspant bidrar til å gjøre dette lett.

Ser frem til å få testet under mer urolige forhold...........
Og utforske rulleegenskapene mer, og måle litt hastighet med moderat innsats; har inntrykk av at den går fortere enn man tror.
hotshot

Postby domino » 01 Oct 2015, 05:32

Zephyr i sitt rette element. Fra Saltstein i kontrollerbare fine forhold.
Attachments
image.jpg
image.jpg (79.23 KiB) Viewed 4863 times
image.jpg
image.jpg (82.54 KiB) Viewed 4863 times
domino

Postby hotshot » 01 Oct 2015, 10:40

https://vimeo.com/33889091

https://www.youtube.com/watch?v=b4oKLOaC8xk er visst Z155 dette?

https://www.youtube.com/watch?v=KQ5cX3ClDQ0

Hvis godværet fortsetter, får jeg kanskje ta med Zephyren til den lokale kulpen og surfe litt på elva.
Lysakern begynner vel å roe seg nå etter en helt sinnsyk flomperiode.....
hotshot

Postby hotshot » 04 Oct 2015, 19:21

Lufta Zephyren på fjorden i dag også, men det ble vel så mye fugletitting som padleteknikk.
Kanskje mer om dette i oktoberturer?

Prøvde i dag med "reserveåra" som har ligget på dekk i det siste: en 220 cm Aquabound.
Liker ikke denne åra så godt, den er ikke så veldig teknikkvennlig, mye "skuffefasong" motvirker "heng" i tuppen og den er ikke "selvscullende" på tross av mye dihedral. Vet ikke om det skyldes økt årelengde, men åra ser ut til å gi god fart. GPSen viste 8 km/t før jeg var ute av havna med ganske beskjedent pådrag; det er ca 4,3 knop behagelig marsjfart. Og etter hvert ble det ny rekord med 9,0 km/t = ca 4,85 knop. Sprekere folk ville vel bikka 5 knop? Var innom på stranda, drakk litt vann og justerte innredning: hadde flytta lårstøttene 2 hull bakover før turen, samtidig som jeg har satt meg litt lenger forover i setet (kan påvirke farten).
SKiftet til AT Oracle åren som gir meg mer trygghetsfølelse, og sannelig logget jeg 8,8 km/t med den også: ca 4,75 knop.

"Zephyr Magien" som det skrytes av, venter jeg litt på enda. Stabilitetsmønsteret er ikke "betryggende": Sven har i et innlegg tidligere innført begrpet "vugge". Det beskriver uroen rundt midtpunktet på en god måte. Så kommer det motstand mot å velte, men så tidlig at jeg ikke vil kalle det sekundær stabilitet. Deretter øker ikke motstanden særlig for meg, og jeg opplever ikke noen egentlig sluttstivhet. Aspecten har noe av det samme,, men den er en del bredere, og det hjelper jo.
Mulig mer treing på hjemmebane i kulpen er nødvendig?
hotshot

Return to Kajakker