Vurderer å kjøpe min første kajakk

Vurderer å kjøpe min første kajakk

Postby tanonsen » 27 Nov 2015, 14:35

Hei vurdere å kjøpe meg en havkajakk. Har ingen erfaring med kajakk og vil ikke investere store summer.
kom over denne http://www.kajakk.net/nor/shop/kajakk/h ... edition-hv
og lurte på om dette er noe å satse på?
tanonsen

Re: Vurderer å kjøpe min første kajakk

Postby Kvase » 27 Nov 2015, 18:43

Kan være en grei kajakk det ja så ser du på sikt om du vil avansere/trimme en kajakk type slik du vil senere ved erfaring -
Du taper ikke mye på det kjøpet der vis du velger å selge senere
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby hotshot » 27 Nov 2015, 20:47

Ja, det er et bra tilbud, spesielt med dagens pakketilbud. Tror det er en grei kajakk, selv om jeg aldri har padlet den.
Noen vil sikkert si den er kjedelig, men det er nok folk som ikke liker stø kajakker ;)
Men lurt hvis du får prøvesitte før du bestemmer deg; jeg sitter ikke så godt i den.
Den er for smal i setet, og jeg liker ikke lårstøttene. Men den kan godt være OK for andre/slankere folk.....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby tanonsen » 28 Nov 2015, 19:20

Takk for svar. Prøver meg på denne :)
tanonsen

Postby ikaros » 29 Nov 2015, 19:24

Joda, sikkert grei nok, men er det HV du skal ha? Disse kajakkene er ganske romslige, selv en voksen mann vil greie seg godt (bedre) med Low Volume. I rimelig grad bør det være harmoni mellom kroppstørrelse og båtstørrelse. Jeg har padlet Expedition, og synes den er treg, tung og seig i vannet, både i HV og LV versjon. Hvordan produsenten kan omtale den som meget manøvrerbar er meg en gåte, særlig når han i samme omtale beskriver den som ekstremt retningsstabil ( og det er den). Manøvrerbarhet og retningsstabilitet er stort sett motsatte størrelser. Synes forøvrig hele produktomtalen bærer preg av kreative tekstforfattere og ikke så mye annet. Åre med aluminiumsskaft bør du styre unna, ikke minst pga. at skaftet er iskaldt å holde i. At du spør om råd her er klokt, men hva skal du ha kajakken til? Ta opp padling som sport? En kveldstur i skjærgården ved hytta? Overnattinger? Treningsturer? Bor du på det blide og beskyttede Sørlandet eller i Indre Oslofjord? Det værutsatte Vestland eller Nord-Norge? Er du tung/lett, stor/liten, mann/kvinne? Kvase har sine poenger. Båten er grei nok, billig og går sikkert an å selge en vakker dag. Men det er nå bryet verdt å undersøke litt for å unngå bomkjøp i forhold til dine behov (som du gjerne kan beskrive nærmere), synes nå jeg.
Ikaros
ikaros

Postby veltern » 29 Nov 2015, 19:33

Verdt å lytte til de erfaringsbaserte vurderinger fra Ikaros der. Støtter dem.
veltern

Postby hotshot » 30 Nov 2015, 09:50

Vi har svart på diverse lignende forespørsler tidligere.
Noen av dem har endt med kajakk-kjøp og påfølgende rapport.
Disse kan være verdt å lese.

Samtidig lurer jeg litt på om vi har lett for å skyte over mål hvis noen bare er ute etter en billig intro til padling.
Nesten alle "utstyrsaktiviteter" har den samme problematikken med "kjøp en kajakk du ikke vokser fra".

På en måte er jeg fortsatt nybegynner og vil ha i pose og sekk; selv om jeg har drevet på noen år.
Det har resultert i ganske mange kajakker. Noen kan tilskrives den tekniske utviklingen i markedet, og har "gått ut på dato".
Andre anskaffelser er uttrykk for at det er vanskelig å finne en kajakk som dekker alle behov.
Verst blir det når du skal på ferie og bare kan ha en båt på biltaket. Skal jeg ta med en rampete lekebåt eller en stabil turplattform hvor jeg kan fotografere og spise lunsj?

Så Ikaros har rett: du må finne ut hva slags padling du ønsker å bedrive.
Det første spørsmålet når vi har klarert det med vitale mål og aktuelle farvann, er om du vil ha komfort eller utfordringer.
Og så vil du kanskje handle før jul?????
Samtidig som det ikke er sesongen som frister mest til å ta et nybegynnerkurs for å sondere og lære?
hotshot

Postby hotshot » 01 Dec 2015, 16:17

Sjekk evt. godt tilbud tråden: West System selger demo/b-vare kajakker for 1990 kroner...........
Disse er ikke lagt ut på nett; etterdønninger etter Black Friday........
hotshot

Return to Kajakker