Har jeg tabbet meg ut ved å kjøpe plastkajakk?

Har jeg tabbet meg ut ved å kjøpe plastkajakk?

Postby BlackMarch » 18 Feb 2016, 12:33

Har kjøpt meg en Arrow Play MV PE. Da jeg fikk inntrykket av at dette var en god kajakk, samt så hjalp det på i avgjørelsen at jeg så at Kristoffer Vandbakk i Utemagasinets "Havpadleskolen" brukte nettopp denne kajakken. Jeg syntes fremedeles at dette virker som en veldig grei kajakk, men jeg blir jo litt i tvil når jeg ser at folk her på forumet generelt sett virker negative til kajakker i plast?
BlackMarch

Re: Har jeg tabbet meg ut ved å kjøpe plastkajakk?

Postby Kvase » 18 Feb 2016, 13:04

Blås i hva folk mener om plast plastkajakker er utrolig kjekke på mange måter det er bare ramse opp + ene pris - greier seg bra i skrubbete havbunn.- skal være lette å fikse med rette utstyret. ikke så stort tap ved salg etter brukstid.-
Kan si som så at jeg solgte min Valley Aquanaut st i glassfiber for ca 13.500 kr rett føre hjul ser tilsvarende brukt i plast med prisantydning opp mot 17 nå ja ja jeg leverte kajakken på Odda og kjørte lykkelig og grei tilbake og ble stoppa i fartskontroll 6500kr ble det så netto fortjenesten min ble 7 lapper.
så plast er greit det med
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby AndersRS » 18 Feb 2016, 16:40

Materialene har sine fordeler og ulemper. Jeg eier og padler begge deler. Jeg synes ikke det er noen grunn til å angre på å ha kjøpt plastkajakk. Er det noen spesielle egenskaper du er misfornøyd med med den båten du har kjøpt?

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby hotshot » 19 Feb 2016, 08:38

Ser ikke noe galt med kajakk kjøpet ditt :P

Legg merke til at mange modeller som har vært populær i glassfiber, etter hvert kommer i plast for å møte etterspørselen etter mer robuste båter.
Ilandstigning og sjøsetting på røffe steder er mindre stressende i en plastkajakk, og transport på biltak er også enklere.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Vea » 25 Feb 2016, 07:50

Jeg kjøpte meg først en plastkajakk. Så byttet jeg den ut med en high-end glassfiberbåt. Så kjøpte jeg en high-end karbon-kevlar-båt. Solgte så glassfiberbåten og erstattet den med en plastbåt. Det endte med at jeg alltid brukte plastbåten når jeg padlet, så da solgte jeg karbon-kevlar'en også og erstattet den med en plasbåt som jeg kjøpte brukt for 5000 kr.

I tillegg har ungene hver sin plastbåt, og begge elvekajakkene mine er i plast.

Plast er fint, det.
Vea

Postby Flärp » 28 Feb 2016, 17:03

Berätta gärna vad du tycker om din plastkajak! Det är helt klart en spännande modell, och det vore bra att få reda på lite allt möjligt om den, och detta i PE-utförandet.
Hur ser det exempelvis ut bakom ryggstödet? Finns det plats för ett par vattensäckar, eller sitter skottet för nära?
Flärp

Postby ikaros » 03 Mar 2016, 06:52

Plastkajakk er billig, litt tung og vanskeligere å reparere ved skader. Glassfiber er dyrere, lettere og lett å reparere. Begge tåler det meste, vet ikke om mange som har klart å skade glassfiberkajakken sin ved normal bruk. Resonansen i glassfiber er derimot så stor at det høres som den rives i filler når du skraper bunnen mot stein, grus eller til og med sand. Men holder, det gjør den. Ved hard bruk som f.eks. brottpadling stiller nok saken seg anerledes, da er nok plast bedre. Vekt spiller ikke så stor rolle, men litt. Lav vekt er lettere å få opp på biltaket, og litt mer bevegelig og leken i vannet. Plast er helt ok, og det er glassfiber også.
Flärp, et par vannsekker bak setet skal du bestemt ikke ha plass til. Det betyr at skottet er plassert et stykke bak, og da blir det tilsvarende vanskelig å tømme båten for vann ved å snu den opp ned og løfte den i stevnen. SKUK/NDK-kajakkene har skottet plassert kloss i setet, og du tømmer lett båten for omtrent hver dråpe.
Ikaros.
ikaros

Postby hotshot » 03 Mar 2016, 09:32

Plass bak setet kan like gjerne bety at det er god avstand til sargen slik at man kan lene seg bakover uten at det butter i korsryggen *hello2*
Dette er jo en fordel ved bakoverlent rulle og noe jeg savner på enkelte kajakker. Det er også en fordel hvis bakkant av sittebrønnen ikke er for høy.
En kul ting med plast er at den blir myk når du varmer den opp, slik at du kan modde fasongen. For eksempel senke sittebrønnskanten.
.
Evt bagasje bak setet ligger ikke fullt så trygt, selv om det er plass til den.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Flärp » 03 Mar 2016, 16:19

Jag tycker om att ha 7-8 cm bakom sätet, det har jag på min nuvarande kajak (Reval midi PE, så plast i en kajak är jag väl bekant med) och där får det precis rum 2 vattensäckar med totalt cirka 8 liter vatten. Rollandet blir mer hindrat av sargkanten än av vattensäckarna, det kan jag garantera!

Jag är nu nyfiken på just Arrow Play PE som kajak i sig. Är den trivsam?

(På min första kajak - för sisådär 20 år sedan - hade jag nog med plats bakom ryggstödet för 15 liter vatten i tre stycken plastdunkar á 5 liter! Det var en P&H Orion, en ganska okej kajak men inget jag skulle rekommendera någon idag. Lite för mycket 90-tal, ungefär. Även om Hutchinson nog kunde sin sak så har det hänt en del med kajakers utformning sedan 1990.
Jag gillar för övrigt det där utrymmet precis bakom ryggstödet, det är praktiskt. Jag kan absolut förstå idén med att ha skottet så nära ryggen som möjligt, men om det nu ändå skulle finnas lite plats just där, då kan man lika gärna använda det utrymmet till något vettigt.
Likaså brukar jag, om det finns plats för det, ha tältduken i en vattentät säck framför fotstöden. Om platsen finns - använd den. *thumright* )
Flärp

Postby Flärp » 06 Mar 2016, 19:12

(Fick provat på Arrow Play PE igår kväll (rollträning i bassäng) och jag vill ha en. Den känns väldigt, väldigt trevlig. Det enda jag kan anmärka på såhär direkt är att man sitter inte likadant/lika skönt som i glasfibervarianten, och att lårstöden behöver nog fixas till med lite eget arbete. I övrigt var det enbart positivt, och dessutom var den lättrollad!)
Flärp

Return to Kajakker