Justere skeg?

Justere skeg?

Postby BlackMarch » 11 Mar 2016, 22:48

Når jeg lener meg mot venstre side av kajakken min svinger den til høyre i god hastighet. Men når jeg lener meg til høyre svinger den nesten ikke i det hele tatt mot venstre.

Går ut i fra at det er noe feil meg skeg på båten. Noen som har råd om hvordan jeg skal få fikset/justert dette?

Det er snakk om en ny kajakk.
BlackMarch

Re: Justere skeg?

Postby SamH » 12 Mar 2016, 10:30

Det har nok ingenting med skegget å gjøre. I den grad noe slikt skal kunne relateres til båten, måtte det være om den er usymmetrisk..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby BlackMarch » 12 Mar 2016, 13:19

SamH wrote:Det har nok ingenting med skegget å gjøre. I den grad noe slikt skal kunne relateres til båten, måtte det være om den er usymmetrisk..

Det er snakk om en splitter ny plastbåt, Zegul Arrow Play. Tror du det kan være noe problem der? Lente meg langt nok ned til at jeg nesten fikk vann i cockpiten og får fremdeles nesten null sving på båten.
BlackMarch

Postby hotshot » 13 Mar 2016, 10:56

Gå systematisk til verks

Styrefinnen (skeg): har du prøvd med både løftet og senket? Kanteteknikk virker vel knapt med finne nede.
Sidevind/sjø forstyrrer mye.
Inspeksjon: kajakken opp ned på land: sikte langsetter og se om det er synlige skjevheter, også i skroget.
Hvis skroget er skjevt, kan det tenkes å komme av feil lagring eller skjev støpeform. Opplever du at det er problematisk å holde rett kurs? I medvind, sidevind, motvind?
Sammenligne: har du prøvd å låne en annen kajakk og teste svingteknikk?
"Nesten vann i sittebrønnen": uten spruttrekk kan du vel knapt nok vente særlig kontroll på dette.
Kroppen: er du like myk i midjen/hoftene begge veier?
Vær, vind og padletak: vindstille uten strøm og bølger, ta "løpefart" og test kantesving uten å bruke åra.

Her er en sintruksjons"video" med gode beskrivelser av grunnleggende teknikker:
http://www.kayakpaddling.net/2-2 valgbart språk,
her på svensk: http://www.kayakpaddling.net/se/

Hvis styrefinnen er skjev, avhenger evt. justering av materialet.
Termoplast (som blir myk ved oppvarming) kan varmformes, men hvis du overdriver, kan den skrubbe i kjølkassa.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker