"Testvinner"

"Testvinner"

Postby Miamaria » 08 Apr 2016, 07:34

Nå kan man jo mene forskjellig om hvilke kajakker som er bra og dårlig. Men nå dukket det opp en av disse reklamene for en såkalt "testvinnerkajakk". Jeg må si jeg er rystet – denne testen det vises til, er altså over ti år gammel!

Nå er det vel en del som ikke blir overrasket over det, men hallo. I hvilken annen bransje ville man vist til ti år gamle tester? Når man googler et produkt, hvor mye bryr man seg med en ti år gammel test? Som om ikke utviklingen har gått videre i kajakkverdenen også? Nåja, nå er det jo ikke en gang kajakken som var med i testen de selger, men en "videreutvikling" med nytt navn – finner man ut om man sjekker litt. Som om det er en selvfølgelighet at endringer alltid er til det gode?

Jaja. Disse testene er nå så som så uansett. Men når folk blir presentert "best i test", så tror de jo at det har skjedd i det minste ett av de siste fire-fem årene. Over ti år??? Jeg skal aldri handle så mye som en svamp hos det firmaet, om så alle de andre legges ned.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: "Testvinner"

Postby K3- » 08 Apr 2016, 08:08

Miamaria wrote: hvor mye bryr man seg med en ti år gammel test? Som om ikke utviklingen har gått videre i kajakkverdenen også? .

He he, ikke alltid :wink: For snart 20 år siden leste jeg en test hvor kajakken ble skrytt opp i skyene (en såkalt testvinner) og endte opp med å kjøpe denne oppskrytte saken -en Inuk! Men så langt jeg husker testen så stemmer dette i dag også (jeg har min tredje Inuk for tiden, en med lengre cockpit-åpning).
Vel, dette er kanskje bare untaket som bekrefter regelen :?
K3-

Postby hotshot » 08 Apr 2016, 08:32

Men det er jo mange slike "vinnere" fra flere forskjellige leverandører.
Dette har pågått i lange tider.
Er bransjen vår sykere og villere enn andre?
Vi kan vel ikke boikotte alle sammen?

Kayak of the year / paddlers pick / gear of the year (samme båt!)
Norges mest solgte kajakk
Terningskast 6 i den store kajakktesten som ble foretatt for noen år siden
Terningkast 6 i VG kajakk test
Best i test-Inkl åre vest og trekk
Norges beste padleblad
Norges største utvalg
Europas største kajakkprodusent / Best pris i verden
Made in U.S.A. av verdens største kajakkprodusent / Vår bestselger gjennom en årrekke /Vår mest solgte havkajakk

alle mulige andre testvinnere
og når du Googler: Winner kayaks.......

Det hele minner meg om slike steder som vant Pizzatesten for 5 år siden.

Og ja, jeg og mange flere er nok i besittelse av noen slike vinnere uten at det vil si "min beste kajakk" :lol:
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby filtvet » 08 Apr 2016, 08:48

Terningkast fra VG - ville du stolt på det? De er sikkert utrolig gode på kjendisnytt etc, men kajakker..... nei tror selv ikke det. I følge internett er Hasle den beste kajakken i Norge ser det ut som.
filtvet

Postby Miamaria » 08 Apr 2016, 11:17

Når VG har gjort testen i samarbeid med blant andre bladet Padling, så ville mange stolt på det ja. Dessuten viser jo nokså mange "jeg skal kjøpe kajakk, har sett på xxx"-henvendelser både her og der at ja, det er utrolig mange som går rett på. Dessverre.

Men det er fint at de bruker det i annonsering på den måten, for da har jeg fått et veldig konkret argument å bruke mot dem. Bare så synd at seriøse forhandlere må slite mot slike konkurrenter.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby UNO » 08 Apr 2016, 11:23

Fakta er at kajakken som "Kajakk & Fritid" annonserer som "Testvinner-6 i VG" ALDRI har vært med på denne kajakktesten.
Hasle Excursion 500 var ikke laget da denne testen ble gjort.
UNO

Postby hotshot » 08 Apr 2016, 11:55

Jeg har for øvrig inntrykk av at mange bak disken i padlebutikkene ikke bryr seg så mye med å holde seg oppdatert.
Det gjelder både nettfora, tidsskrifter og hva konkurrentene egentlig driver med.
Ellers ville de kanskje lagt merke til at padling har testet Excursion 500 etter terningkastingen:
http://www.padlesiden.no/test-av-excursion-500/

For øvrig har jo også kongefamilien blitt brukt i markedsføringen, selv om det begynner å bli "forrige generasjon".

De fleste av de norske padlefirmaene som har klart seg, har en eller annen side vi kan kritisere.
At de slenger rundt seg med slikt overfladisk skryt, syns jeg er ganske uskyldig sett i den store sammenheng.
Verre når man snakker stygt om konkurrenter, ikke betaler produsenter eller "holder på kunder" med leveranseløfter som ikke kan innfris.
Men når sant skal sies, så har jeg inntrykk av at mange "gamle syndere" har blitt mer seriøse de siste årene.
Last edited by hotshot on 08 Apr 2016, 11:56, edited 1 time in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby filtvet » 08 Apr 2016, 11:56

Ja, skal kanskje ikke være helt konspiratorisk, men det er ikke lenge siden et stort sykkelblad ble busted i å ta betalt for å publisere gode tester.
filtvet

Postby AndersRS » 08 Apr 2016, 14:41

Det er mulig å klage på slik villedende markedsføring / løgn og bedrag her: http://www.forbrukerombudet.no/klager-og-tips Men det hjelper nok ikke

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS