Senkekjølsystemer

Senkekjølsystemer

Postby Miamaria » 10 May 2016, 16:41

Jeg lurer litt på dette med senkekjøler. Har nettopp lest følgende påstand: "Senkekjøl systemet er betydelig mer utsatt enn vanlige ror system, og det er en miks av dårlige løsninger på spaker/ratt (korte skruer i plast, dårlig festesystem for vaier), selve overføringssystemet (kabel eller wire, ofte treghet), utløsersystem (strikker som faller ut eller blir uelastiske), boksutforming (for smal slisse eller trang boks). Selve skeget så er det spesielt aluminiumsbladene som blir bøyd. Stål og plast ser ut til å klare seg bra. Også på dyrere båter svikter de samme komponentene." på et annet forum.

Dersom det stemmer, er det interessant. Hva er andres oppfatning her?

Min erfaring er heller liten. Men helt nylig kjøpte ei padlevenninne en kajakk, helt ny. Jeg var med på jomfruturen, og da virket ikke senkekjølen. Det vil si – den gikk ikke ut når hun flyttet knotten. Men hvis jeg såvidt rørte ved den (selve senkekjølen, ikke kontten), så kom den ut. Dette gjentok seg – så snart den hadde vært oppe så måtte den ha hjelp til å komme ut igjen.

Det viste seg å være noe med en strikk, som ble byttet og alt ok. Nesten. For dette kunne visst skje hvis man tok knotten for langt opp.
– Hva i all verden er det slags patent? Det synes jeg rett og slett høres for dårlig ut.

Foranledningen til sitatet øverst er for øvrig diskusjon om en senkekjøl som stikker litt ut når knotten er helt oppe. Hvor vanlig er det at disse stikker noe ut? Den går visst ikke å dytte helt inn igjen heller, selv har jeg kun opplevd "slark" der den rett og slett har seget ned. Hvor vanlig er det?

– En annen ting jeg har opplevd med senkekjøl, er at den kommer ut av seg selv under padling, noe som i grunnen er ganske irriterende. Jeg vet at jeg har tatt den opp, og så etter en stund blir jeg mer og mer forbannet fordi jeg ikke får til å svinge kajakken, til jeg kommer på at det selvfølgelig er den som har ramlet ned igjen. Hvor vanlig er det?

Hvor mye dikkedarier er det vanlig at det er med senkekjøler? Hvilke patenter har hvilke fordeler og ulemper?

Det eneste jeg har erfaring med så langt er bytte av et sånt der som henger ihop skeg/wire, det synes jeg var unødig tungvint opplegg. For ikke å si utspekulert dyr variant… Men der stopper det vel med erfaring, jeg bare tar opp og ned knotten. :)

(Og hvor sannsynlig er det at en produsent har latt senkekjølen stikke litt ut fordi man lettere skal få tak i den, som en forbedring?)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: Senkekjølsystemer

Postby SamH » 10 May 2016, 19:25

Alu-skeg du .. Det aner meg at vedkommende har båter fra forrige århundre, ikke rart det er vedlikeholdsbehov..

Kayaksport systemet er det jeg kjenner mest til, og jeg har ingenitng å utsette på det. Jeg har hatt 2 wirefeil på ca 10000km, begge forsaket av for hard behandling fra min side. En gang i isen, og andre gangen stein. Begge gangene var det jeg selv som med for mye makt på "knotten" forsaket kink i wiren. Dette er egentlig en easy og billig fiks, om en bare har fingerferdighetene og knowhow inne. Ellers er jeg enig i at det er håpløst dyrt og unødvendig, å måtte kjøpe både skeg og wire ny. Andre skeg har en festeskrue el. også i skegget for bare å kunne skifte wiren. P&H har det nevnte "strikk og slipp" systemet, Hammeren min hadde et skegg som var en fraksjon av en millimeter for stor i bakkant så det stadig hang seg fast oppe, et par strøk med fila så var det fiks.

Seabirds system, iallefall på min BlackPearl, er det verste rælet jeg har vært borti, mismatch på utslag av skeg og knott, kun helt oppe eller helt nede, plast som ikke tåler kulde, skruer for store for hullene, sånn litt i stil med kvaliteten på resten av båten. En får hva en betaler for .. Jeg har flerra hele skegskiten av den ..

Skegget bør selvfølgelig komme helt inn i skegboksen, gjør det ikke det og knotten er helt fremme, må wiren justeres, Kayaksport' har settskrue under knotten. En ny båt med det symptomet kan det kanskje hende at wiren er litt lang og butter i så at den ikke kan justeres lenger frem("ut"), da må det kappes noen millimeter av den. En ny båt som er sånn har absolutt en reklamasjonsgrunn.

Racerene mine med underliggende ror, og tidligere turbåter forsåvidt også, har mer eller mindre konstant vedlikeholdsbehov, med liner som må byttes, slakkes og strammes, rorakslinger som skal rettes, skrogreparasjoner etter grunnstøtinger hvor roret tok nedi også videre.. Ror er IMO bare trøbbel, men nødvendig på lengre rettkjølte båter..

Men å hevde at et rorsystem med alle sine smådeler, liner og utsatte plassering, et hvilket som helst, er bedre og mer holdbart enn et enkelt skegsystem med wire ala kayaksport sitt, som vel også er markedets vanlige i dag, det er skivebom og tunnelsyn, fullstendig ..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby hotshot » 10 May 2016, 20:25

Har erfaring med både wire og snor. Har hittil hatt mest trøbbel med snor, men er såpass DIY orientert at jeg ikke opplever det som noe stort problem. Mistenker wire for å være mer trøblete å fikse, og kanskje sårbart hvis du slår i bånn og får knekk på wiren; Kanskje jeg har vært heldig? Lengde på snor/wire opplever jeg det som naturlig at man må justere selv.

Har tanker om at snor/wire gjennomføringen til kjølkassa kan være et lekkasjepunkt hvis de ligger lavere enn vannflaten med lastet kajakk. Det samme gjelder gjennomgående rotasjonsakse for kjølbladet. Har bare (positiv) erfaring med blader av plast.

Ror er mer "strikk og binders", men lettere å fikse og vanligvis mindre svekkelse av skroget, wiregjennomføringene er som oftest over vann det meste av tiden. Mekking på ror er ikke så mye å "skrive hjem" om.

Konklusjon: alle de systemene jeg har vært borti må vedlikeholdes og justeres regelmessig, enten man gjør det selv eller baserer seg på nærkontakt med et verksted. Dere finner diverse innlegg om disse greiene i Gjør det selv avdelingen. Har i grunnen mye til felles med sykler som krever stadig ettersyn, men jeg har alltid lurt på hvorfor det ikke var mye behov for slikt med DBS sykler i gamle dager? Kvalitet er visst gammeldags........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 11 May 2016, 07:44

Ikke så udiskutabelt som vedkommende skulle ha det til, altså. :)

Det er vel en P&H venninnen min har, jeg bare syntes det var så rart på et ordentlig merke at det er som det skal være at skeget henger seg opp. Det er jo upraktisk om man er midt utpå en fjord i kraftig vind når man oppdager at "shit, jeg glemte meg og flyttet knotten litt for langt". Da skal man liksom hoppe uti og ordne det derfra?

Jeg har jo fikset senkekjølen min nesten selv en gang, det var ikke så vanskelig nei. Det måtte bare litt tålmodighet til for å få det hektet på plass, så på det punktet hentet jeg inn eksterne krefter. Men bortsett fra det var det en enkel greie, så lenge jeg kjøpte hele greia ny. (Den gamle ligger der for bytting av wire, men det krever nok også litt tålmodighet.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby K3- » 11 May 2016, 08:17

Er det noen som har kjennskap til de nye "senkekjølsystemene" til Lettman og Venture kayaks? Ventures system som kalles "Skudder" brukes av bl.a. P&H: https://vimeo.com/107470449
Lettmanns system var vel på kajakken som Ann-Kristin (RedPearl i forumet) brukte på turen langs Sveriges kyst for 3 år siden http://padleforumet.com/viewtopic.php?t=4934.
Blir dette bare enda mere "fikkel", eller er det virkelig en revolusjon? Jeg kunne tenke meg å prøve dette, skeg og ror på samme tid -eller rettere sagt skeg når du vil bruke det og ror når du trenger det.
Image
K3-

Postby hotshot » 11 May 2016, 08:58

Siste nummer av "Padling" som nylig er kommet i salg, har test av 3 kajakker med scudder fra P&H / Venture
Jeg tror ikke man blir så mye klokere av det, men se her:
http://www.paddling.net/Reviews/showRev ... ?prod=2252

Disse brukerne er tydeligvis skeptiske, og til dels misfornøyde, og det visuelle inntrykket er vel at dette er spinkle greier.
På den annen side er det jo respekterte produsenter, og systemet har vært på markedet en stund, så de burde hatt tid til å rette opp evt. barnesykdommer.
Og så er det vel slik at når en kjent produsent har funnet på noe nytt, så sitter det langt inne å innrømme at det ikke var så lurt.

Det finnes andre kombi løsninger på markedet med uavhengig ror og kjøl/finne; det er antagelig fortsatt tryggere hvis man kvier seg for å velge system.
Jeg har en slik, og til hverdags bruker jeg bare senkekjølen, men har ikke demontert roret ennå...........
hotshot

Postby SamH » 11 May 2016, 10:51

Kari-Tek hadde jo sitt "HydroSkeg", nå utgått, men av samme prinsipp under vann. Fungerte vel sånn halvveis greit nok både som skeg og ror egentlig, hvertfall så lenge resten av mikkmakket hang med. Lurer på om ikke gamle Romanyen min med et slikt system blir brukt av noen her på forumet fremdeles..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby hotshot » 11 May 2016, 11:45

Litt tilbake til start, problemene til Mias venninne.
Man blir nysgjerrig på hvilken kajakk det gjelder.
Hvis systemet er basert på snor som trekker opp kjølen og strikk som trekker den ut.....
Strikk blir gammel og slakk ganske fort; de fleste av dere har vel opplevd det med dekksrigging.
Min Brittany har snortrekk, men der er det en rustfri stålfjær som senker kjølen.
Uansett så kreves det en viss kraft i fjær eller strikk for å overvinne friksjonen i systemet.
På kajakken til venninnen var strikken tydeligvis for slakk, og hvis det er plass til det, kunne det vært OK med en kraftigere strikk.
På de systemene jeg har sett, låses kjølen i innfelt stilling av knotten, enten ved ren friksjon som gjør den tung å betjene eller med en låsemekanisme.
"Mekanismen" består gjerne av at knotten bikker litt og kiler seg fast, og løsner når man trekker motsatt vei.
Har ikke sett noen egentlig justering av dette på mine båter.

Som vanlig:
Konsumentprodukter er noe dr#&& hvor produksjonskostnadene presses for å holde profitten oppe uten å prise seg ut av markedet.
Det meste av sportsutstyr tåler å brukes noen få ganger årlig i noen korte helger og ferieuker.
Daglig bruk betyr "proff" og betydelig mer slitasje som fordrer et annet kvalitetsnivå.
I dette perspektivet syns jeg kajakker klarer seg ganske bra så lenge de er enkle og ikke inneholder "mekanismer".......

.
hotshot

Postby Miamaria » 11 May 2016, 11:52

Jeg har ikke sett på selve skegsystemet selv ennå, men skal få henne til å vise meg det. Vet bare at det er en P&H Scorpio, den har skeg. (Ikke skudder.)
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Torleif » 05 Jun 2016, 11:16

Opplevde å få levert en splitter ny Valley nordkapp PE med veldig dårlig funksjon på senkekjølen. Det var så vidt den gikk ned, og den var treg å få opp igjen. Sannsynligvis for lang wire. Jeg gjorde leverandøren oppmerksom på dette ved mail uten å få svar. Da gjorde jeg like så godt om systemet til snoroperert dropskeg. Støpte inn en blyvekt i kjølfinnen og ordnet med gjennomføring fra dekk. Bilder: https://picasaweb.google.com/1181461258 ... 9677649905
Dette systemet er ikke like presist som et velfungerende wiresystem, men veldig mye lettere å reparere, og tilfredsstillende for en kajakk som har så bra skrogegenskaper som nordkappen.
Torleif

Next

Return to Kajakker