Senkekjølsystemer

Re: Senkekjølsystemer

Postby Sven K » 06 Jun 2016, 00:22

har ikke så mye erfraing med trøbbel, men som Sam er inne på, det har stort sett hvert selvforskyldt. feks at man trekker kajakken i baugen gjennom grov sand grus og tar i for hardt, eller lignende. Hadde aldri problemer med zephyr..ivalu (kajaksport?) derimot har jeg røska ut.forstår ikke helt hva jeg skal med det til mitt bruk..en gigantisk skeg til en så liten båt. Har aldri hatt problemer med mine valleykajakker, på noen måte..ikke wilderness heller, for den saks skyld. Skegsystemet som satt i den relativt nye Etainen var meget smooth presist og bra..nå padler jeg P&H baidarka explorer og den har svære finner foran og bak ?lite spring så den er stødig på kursen men også mer tungsnudd og det krever endel kanting for å få finnene ut av vannet
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 06 Jun 2016, 09:11

Ser mye positivt i løsningen til Torleif.
Det viktigste er en kort og solid gjennomføring ut av skroget og lett tilgjengelig snor for reparasjoner etc.
Slike enkle løsninger er sjeldne; en av de få eksemplene jeg vet om er RTM Solo som tidligere ble solgt av Padlebutikken i Drøbak:
http://www.rtmkayaks.com/fiches-produits/solo-luxe-pe/
Her er hele snorføringen holdt utenfor skroget.

Scudder og sånt er spennende, men til hverdags er det viktigst å ha noe som er dønn pålitelig.

Å bruke blyvekt for å senke finna er interessant, og det er kanskje vanskelig å finne plass til en løsning med fjær i en kjølkasse beregnet på wire?
Hva som skjer i grov sjø og ved surfing og rulle med noe slikt når vekten virker feil vei eller kanskje får kjølen til å slå, er også "interessant".........?
Som beskrevet før, har jeg tuklet litt med slike mekanismer, og det er ikke elementært å fikse slikt i felten.
Det krever ro og godt verktøy:
viewtopic.php?f=8&t=5513&p=46732&hilit=brittany#p46730
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby AndersRS » 07 Jun 2016, 13:11

Jeg glemte å ta opp skeget før jeg dro Nordkappen min fullastet opp på land og fikk dermed knekk på vaieren. Jeg har vært lat og ikke giddi å reparere det/bytte vaier. Det er 3 år siden og jeg har padlet båten skegløs siden uten å savne det. Fordelen er at nå er det ingenting som kan gå i stykker på den lenger, så da slipper jeg å mekke og kan være ute og padle isteden : )

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Joker » 07 Jun 2016, 20:34

Kjøpte min NDK for 6 år siden og har bare hatt ett "uhell" med senkekjølen. Bruker alltid å sjekke senkekjølen straks jeg er kommet klar av land for å forsikre meg om at den virker, men denne gangen ble det glemt, og da hadde selvfølgelig en liten stein sneket seg opp i senkekjølkassen. Oppdaga ikke det før jeg var ute i litt bølger og vind. Heldigvis hadde jeg vett nok til å ikke bryte på hendelen, så etter en times tid på sjøen fant jeg en ok plasse å lande sånn at jeg kunne pirke ut steinen. Ingen skade skjedd og jeg fikk øvd mye på kanting.

Må si meg veldig godt fornøyd med den wirestyrte senkekjølen på min båt.
Joker

Postby Sven K » 07 Jun 2016, 20:44

når anders først er inne på det. min første kajakk var en cape horn 17 med ror.ganske kul kajakk egentlig. imidlertid ble den solgt etter et år tid og jeg fikk tak i en av de første Tempeste 170 som kom her til lands. den hadde de desverre ikke skeg til å montere i den der og da. jeg også gav F i hele skegen og følte at detegentlig var ganske lurt pedagogisk sett for meg selv. den fikk aldri noe skeg stakkar., til lengre turer, i grupper etc aleine i litt krevende medsjø etc synes jeg skeg er en fordel, men ok å ha så mye tid uten. som nevnt min nuværende farkost P&H baidarka explorer fra 77/78? har hverken skeg eller ror. den har lite spring og sine karakteristiske finner og høy tupp foran og bak. den er smal 51? og har den dypeste vformen jeg har sett på en havkajakk, så den holder retningen som et freighttrain. Litt tyngre å snu en de flste andre men med tilstreklig kanting får man finnene ut av vannet. morsom er den ekstremt tight og fin cockpit og myyk vuggende gange med plenty sekundærstabilitet.Tung som F..
carried away again.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 08 Jun 2016, 13:00

Ja da er vi vel enige om at

Kajakkskrog bør gå noenlunde nøytralt i sidevind uten ror og senkekjøl: for meg ble det en av de tidlige skillene mellom god og dårlig design.
Cape Horn og Tsunami skrogene er nok inspirert av Baidarkaens "innebygde ror". Andre kajakker får til det samme med volumfordeling.

Senkekjøl er kult, men alt som stikker ut under skroget, og gjennomføringer, er sårbart og egentlig en risikofaktor.
Man trenger å padle flere sammen for å fikse slikt uten å gå i land.

Både snortrekk og wire har svakheter. Jeg liker kontant kontakt med wire, og jeg liker at snortrekk fjærer unna når man treffer ting.
Bare ikke baklengs: jeg liker å gå baklengs inn på grunna. Kjølkasser slites og fylles med sand på grunna.
Ror har fordeler her, på rorkajakker bruker jeg roret mest som trimmekjøl.
Rorstyring svekker pedalene.........
hotshot

Postby Seasurfer » 21 Jun 2016, 09:27

Interessant tråd, dette. Sett fra mitt ståsted, handler dette med tilfredshet i forhold til senkekjøl og ror veldig mye om selve brukeren. Får man bunnkjenning med ror eller senkekjøl, kan det by på problemer. Et underliggende ror tåler det simpelthen ikke. Om du knaller nedi bunn med en racerkajakk i fem knop, trenger du ikke ha laud på universitetet for å skjønne at noe vil bli veldig skadet. Ror, aksling, hylse, skrog.... ja mye får juling. Ting blir knust. Har kajakken et sleperor som vipper opp ved bunnkjenning, skjer det ingen ting med roret når det padles fremover, -men kanskje noe med resten av båten. Hvem vet? Om det padles bakover med et slikt ror, og det treffer bånn... Tenk selv!

Senkekjøl er i de aller fleste tilfeller ikke konstruert for hard bunnkjenning. Noen systemer tåler det, andre gjør det ikke. Bakoverpadleing og bunnkjenning er heller ikke her noen grei kombinasjon.

Så hva er litt av løsningen? Folk må lære seg å være bevisst på om ror/senkekjøl er i bruk, eller ute av vannet. Bunnkjenning er ikke greit i det hele tatt.

Resten av løsningen, da? Bevegelige systemer må vedlikeholdes og stelles. I klubben min,som jeg dessverre besøker altfor sjelden (jeg padler svært ofte, men mye aleine), er det alltid feil/problemer med senkekjølen. Det spiller ingen rolle om det er snor eller vaier. Det er trøbbel hele forbannede tiden!!!!

Hvorfor? Her der det nesten utelukkende mangel på vedlikehold som er den store synderen. Vaiersystemene er verst å ordne opp i, for saltvannet gjør at vaieren blir sittende fast i strømpen. Deretter begynner folk å bruke mye kraft for å få senkekjølen ut, så er trøbbelet i gang.På min egen senkekjølskajakk er det vaiersystem. Like etter at den ble anskaffet, smørte jeg hele strømpen med Teflonspray som jeg kjøpte hos Biltema. Jeg lå kajakken opp/ned, med hekken høyest, og fylte nesten hele senkekjølsboksen med dette flytende produktet. Teflonsprayen rant deretter ut ved heve/senkespaken. Jeg har ikke hatt et eneste problem etter denne dag.
Seasurfer

Postby Seasurfer » 21 Jun 2016, 15:29

Hotshot, du gjør meg nysgjerrig. Hvorfor liker du å "gå baklengs inn på grunna"? -Er dette noe du anbefaler til andre padlere?
Seasurfer

Postby hotshot » 22 Jun 2016, 08:10

Snakket nettopp med en på jobben som nylig har gått kurs og meldt seg inn i klubb.
Han har allerede erfart klubb-båt med senkekjøl som ikke virket og lært at det får kajakken til å skjene avgårde i medvind.......

Baklengs i land på stranda ja: du får prøve og se hva du syns om metoden.
Egentlig samme retning som når du går uti på en strand med baugen først, ikke sant?
Hvis du ikke har veldig sterke magemuskler som du vil ha trent, så er dette behageligere.
Inn med hekken først gjør at du får god kraft med et åreblad og motsatt hånd i bånn når du lener deg tilbake.
Da kan du "skuffe" deg opp på land, og hvis du deretter setter deg opp på bak-dekket, kan du gå i land uten å bli våt på bena.
En slags omvendt cowboyredning.
Når du er på land, kan du la padlevennene gjøre det samme og dra dem inn etter akterenden så de også kommer tørrskodd langt opp¨på land.

Men selvsagt: opp med kjøl og ror først!

For båt med påhenger osv. gjelder selvsagt andre forhold og det er naturlig å gå i land med baugen først.
Samme kanskje når du kan surfe skikkelig fort inn på stranda eller opp på svaberget eller iskanten :?
hotshot

Postby Seasurfer » 22 Jun 2016, 09:28

Vel, man selvsagt få praktisere sine forskjellige ilandstigningsmetoder. Selv er jeg av den mening at en strand er en "hindring". Jeg innbiller meg at observasjonsevnen er størst når man møter hindringer med baugen først. Man vil vel helst unngå spisse steiner, samtidig som man finmanøvrerer kajakken på plass der det ser aller best ut å stige ut av sittebrønnen. Om det er plass nok i bredden, fører jeg bare kajakken ut slik at den flyter, vender den, -og stiger om bord når jeg tiden er moden for å dra igjen. Om ikke kajakken kan vendes, foretrekker jeg heller å bakke ut igjen, dersom det er medaljens bakside ved å strande med baugen først. I tiden man har tilbrakt på land, har man hatt tid til få en viss oversikt om det er hindringer i vannet. Om det er mye bølger, burde det kanskje være enda mindre grunn til å gå i land med hekken først?
Uten å på noen måte rakke ned på andre padleres praksis, vil jeg for min egen del så langt det er mulig fortsette å nærme meg hindringer med baugen først. For ikke å snakke om en landing på et skjær. Alle gjør vel slikt med blikket låst i padleretningen? -Hva mener andre forumdeltakere om dette?
Seasurfer

PreviousNext

Return to Kajakker