Senkekjølsystemer

Re: Senkekjølsystemer

Postby Miamaria » 22 Jun 2016, 12:07

Hotshot, jeg tror du må ut og filme det der. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 22 Jun 2016, 13:02

Mia kom meg i forkjøpet; dette er så hverdagslig at det bare er å prøve, knapt verdt å filme.

Skulle selvsagt aldri nevnt det med baklengs ilandstigning, men hvis alle gjør som alle andre, skjer det jo ikke noe nytt.
Uansett: jeg gjør det slik. Hvis det er brådypt, fjell eller brygge, er det selvsagt greiest å gå inn sidelengs.
Men gamle elvepadlere er jo vant til å ferdes baklengs nedover steinete stryk, så dette føles ikke så unaturlig.
Det betyr også at jeg aldri vil bli vant til å gå ut av båten før jeg kommer på grunna for å unngå riper.
Skulle gjerne sett en kjølboks design som var mer motstandsdyktige mot bunnkontakt.
Og brottpadling er jo også en sak: Riot Brittany er vel den eneste senkejølskajakken jeg har med snortrekk og strikk.
En slik konstruksjon tåler jo grunnstøting. Kanskje det er forhastet å ville kvitte seg med den?
Men båten er best egnet for lettere folk en meg, og jeg har jo Aspect og Zephyr som fyller temmelig like behov.

Baklengs i bølger er jo bare et spørsmål om timing: dytt innover når du får løft! På surfestrender er dette veldig OK.

Men som sagt, dere får prøve selv og gjøre det dere trives med, dette var bare en ide som jeg trives med, ikke et utspill til hissig diskusjon :P

Nå avventer jeg div. rapporter fra prøvepadlere........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Seasurfer » 22 Jun 2016, 17:41

Hotshot, går du inn med hekken og kjølboksen først, -for at det skal "skje noe nytt", eller gjør du det fordi du mener at dette er den tryggeste, beste og minst skadelige måten å kjøre kajakken opp på en strand? -Om du skulle holdt et grunnkurs, er dette en metode som du vil anbefale kursdeltakerne?
Seasurfer

Postby hotshot » 22 Jun 2016, 19:38

Selvsagt er det en "uvane" fra elvepadling med kajakker som verken har kjøl eller ror.
Men jeg praktiserer det på sjøen også, og jeg kan sikkert beskyldes for å utsette kajakken for unødig slitasje.
De med kajakker til 30-40.000 kroner vil kanskje være skeptiske, jeg skjønner det.
Med billigkajakker er evt. verditap mindre påtrengende.........
Ror-kajakker er kanskje mindre utsatt enn de med Kjølbrønn?
Har kjøpt inn en bra beta med Keeleazy som ikke er "montert" ennå: får se hva den er god for i denne sammenheng.

Mht. manøvrering, er "baklengsmetoden" grei og komfortabel under hverdagsforhold der jeg vanligvis ferdes. Man får kroppen tettere innpå land slik, også fordi man i de fleste kajakker sitter bakenfor midten. Men det er unaturlig nok til at det er en klart bevisst handling når man velger å gjøre slikt.
Og hvis det er å vrange forhold med bølger og fjell at man velger det bort, så er min gamle "metode" fra elva å hoppe ut av båten før jeg går i land, eller aller helst finner man et annet og roligere sted.

Har ikke tenkt igjennom om jeg vil foreskrive dette på kurs, men har ingen motforestillinger mot å vise det til venner og kjente. På kurs vill jeg kanskje vente med det for å "følge standarden" på samme måte som man unngår andre avvik fra "lærebok-normalen" slik det har vært diskutert før. Jeg ser poenget med standardisert opplæring selv om jeg selv ofte er en "avviker" ved valg av teknikk og metoder.

Har for øvrig erfaring fra mange andre områder i livet at de rare ideene mine blir akseptert når det har gått noen år........
hotshot

Postby Havfrue » 02 Jul 2016, 12:23

Hjelp!! Nå er det jeg som har fått problemer med skegen på Romanyen, har lagt ut bilder og tekst her: http://kamillaogtyven.blogspot.no/2016/07/sj-altsa.html
Noen som kan hjelpe en Havfrue i nød? Har planlagt padletur i morgen :? :cry:
Kreativ DYI Jente som liker en god deal, padler rundt med en Avannaq åre i en NDK Romany Classic .
http://kamillaogtyven.blogspot.no/
Havfrue

Postby hotshot » 02 Jul 2016, 13:30

Den ligner på senkekjølen på North Shore Aspect. dvs. antagelig en wire-mekanisme.
Jeg kan ta en titt på min for å se om jeg blir noe klokere......

Men ikke så mye å holde seg til i beskrivelsen din.
Har du noen ide om hvordan dette oppsto?
Sand/rusk? Da det kanskje være en ide å spyle rent.
Eller en påkjenning?? De snakker om knekk på wiren. Men da trodde jeg det ville oppført seg motsatt.
Er det wiretrekket eller selve kjølbladet som sitter fast? Du gir inntrykk av at du kan ta den opp og ned for hånd?
hotshot

Postby Havfrue » 02 Jul 2016, 15:01

Den har vært tidligere vært OK å ta ut og treg å ta inn. Så jeg fikk tips om å spraye wd40 på selve skyvemekanismen. Sprayet litt og alt OK når jeg tok den ut, akkurat som om noe skjedde når jeg skulle ta den inn. Som om noe løsnet for det er ikke motstand lengre i den og skegen går ikke din. Den kan dyttes inn for hånd og skyves ut med spaken på kajakken. Så dette er nok noe som bare var ett spørsmål om tid før det skjedde, siden den har vært treg og vanskelig å få inn tidligere.
Kreativ DYI Jente som liker en god deal, padler rundt med en Avannaq åre i en NDK Romany Classic .
Havfrue

Postby Havfrue » 02 Jul 2016, 16:09

Det er en wiremekanisme. Ingenting som satt fast i kjølkassen. Vet ikke hvorfor dette skjedde, har ingen opplagt årsak til det.
Havfrue

Postby K3- » 02 Jul 2016, 20:18

Er det en skrue(pinneskrue e.l) på "skyveknotten" ? Det hender at den løsner, kan hende oljen bidro til mindre friksjon mellom skruen og wiren, prøv å stramme den (hvis der er en skrue).
K3-

Postby Kvase » 02 Jul 2016, 20:43

K3- wrote:Er det en skrue(pinneskrue e.l) på "skyveknotten" ? Det hender at den løsner, kan hende oljen bidro til mindre friksjon mellom skruen og wiren, prøv å stramme den (hvis der er en skrue).

Ofte umbrako eller toorcs
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

PreviousNext

Return to Kajakker