Glassfiber. Lagring og vedlikehold?

Glassfiber. Lagring og vedlikehold?

Postby Havfrue » 09 Jun 2016, 10:26

Nå som jeg har kjøpt meg glassfiber kajakk så lurer jeg litt på vedlikehold av disse.
Plasten som jeg hadde var jo veldig enkel, spylte den etter stort sett hver tur og har lagret den mørkt og kjølig, liggende på siden for å hindre oil canning. Men hva med glassfiber, hvordan vedlikehold skal disse kajakkene ha? Og hvordan lagring?
Kreativ DYI Jente som liker en god deal, padler rundt med en Avannaq åre i en NDK Romany Classic .
http://kamillaogtyven.blogspot.no/
Havfrue

Re: Glassfiber. Lagring og vedlikehold?

Postby hotshot » 10 Jun 2016, 20:11

Som vanlig, ingen vil ta ansvaret for slikt, så da må noen begynne :?

Har Googlet litt, og man blir ikke så mye klokere av det. Denne er vel like bra som de andre:
http://kayaks.point65.com/en/article/5101

Noen hovedpunkter, det meste er velkjent/folkevett, men skader ikke å repetere, har sikkert glemt noe, og det er bare å supplere:
UV-lys og Ozon tærer på all plast, så unngå direkte dagslys: mange anbefaler å spraye med 303 eller lignende, evt. presenning.
Men olje, fett, voks, maling, taperester osv. kan skape trøbbel med dårlig heft hvis man skal gjøre reparasjoner senere.
Spyl bort saltvann og sørg for opptørking etterpå.

Glassfiber er mer eller mindre porøst og suger til seg fuktighet, ikke bra. Kombinert med frost som sprenger hulrom blir det enda verre.
Dvs. prøv å lagre kajakken tørt og frostfritt. Unngå at det blir igjen vann innabords.

Unngå lokale belastninger/deformasjon på skroget, sprekkdannelse/krakelering gjøre at materialet suger enda mer vann.
Oppheng med stropper eller skumplast er fint for å fordele vekten jevnt.

Smådyr, insekter, snegler, fugler etc. kan skape trøbbel med skitt, slim, egg, edderkoppspinn, gnaging, reir og bol.
Sittebrønnstrekk kan være en ide, men: Gummilokk osv. bør tas av og lagres ekstra godt beskyttet. Gjelder egentlig tau, strikk osv.
Kanskje dekke lukene med noe annet?

Var det noe mer? Jeg har syndet mot det meste som er skrevet her, og slipper stort sett unna fordi jeg har nesten bare mykplastbåter.
Et par glassfiberbåter har overlevd hittil mot alle odds.

Skerrayen fikk jeg billig fordi den var blitt smadret av et snøras: dere er herved advart!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Havfrue » 10 Jun 2016, 22:11

Takk Hotshot, du er en engel. Jeg prøvde også å google, men ble egentlig ikke klok. Du gav ett godt informativt svar, sånn som jeg var ute etter. Regelmessig spyling er ok, det har jeg også gjort med PE'en. Den kommer til å bli laget i en uoppvarmet carport som er kledd igjen. Der er det god lufting og mørkt. Forstår det slik at det er enda viktigere med at den er tørr når den lagres, på vinteren, enn hva det var med PE'en. Så det skal jeg gjøre. Den blir lagret på ett vegg hengt stativ, stativet er kledd med rørisolasjon fra Biltema for å hindre skader på kajakken. Ingen smådyr i carporten, annet enn en og annen spider. Så da gjør jeg da noe rett.

Men hvorfor skal de lagres med lukene av? Ser at strikket burde byttes iløpet av sesongen, har målt det til 5mm så da er det bare å finne tak i. Er det noe spesielt med strikkene som står på kajakkene? Eller kan jeg kjøpe vanlig Bungee Cord på Ebay? De har i mange lekre farger ;)

I dag fikk den seg en god skrubb, en real vask og tørk, og er nå klar for polering i morgen. I dag ble også Revalen solgt, den dro til sin nye eier i kveld. Litt trist å se den dra, men jeg vet innerst inne at jeg blir ikke å bruke den. Jeg kan bare padle en om gangen, og da blir det nok Romanyen som blir valgt. Håper ny eier får mange gode opplevelser i den.
Kreativ DYI Jente som liker en god deal, padler rundt med en Avannaq åre i en NDK Romany Classic .
http://kamillaogtyven.blogspot.no/
Havfrue

Postby hotshot » 11 Jun 2016, 00:39

Gummiluker er jo ikke bare på glassfiberkajakker.
Og det går som oftest å få tak i nye hvis det trengs.
Gummi får lett sprekker hvis det står i kontinuerlig spenn.
Og det påvirkes av vær og vind, litt avhengig av type.
og lokkene kan tas av og lagres på et sted hvor man ikke får plass til hele kajakken.
Samtidig skal det sies at jeg har diverse lokk som har overvintret ute noen sesonger og fortsatt er OK.
Det vil helst gå bra, i hvert fall en stund..........

Båtbutikker har ofte strikk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker