Som vanlig, ingen vil ta ansvaret for slikt, så da må noen begynne
Har Googlet litt, og man blir ikke så mye klokere av det. Denne er vel like bra som de andre:
http://kayaks.point65.com/en/article/5101 Noen hovedpunkter, det meste er velkjent/folkevett, men skader ikke å repetere, har sikkert glemt noe, og det er bare å supplere:
UV-lys og Ozon tærer på all plast, så unngå direkte dagslys: mange anbefaler å spraye med 303 eller lignende, evt. presenning.
Men olje, fett, voks, maling, taperester osv. kan skape trøbbel med dårlig heft hvis man skal gjøre reparasjoner senere.
Spyl bort saltvann og sørg for opptørking etterpå.
Glassfiber er mer eller mindre porøst og suger til seg fuktighet, ikke bra. Kombinert med frost som sprenger hulrom blir det enda verre.
Dvs. prøv å lagre kajakken tørt og frostfritt. Unngå at det blir igjen vann innabords.
Unngå lokale belastninger/deformasjon på skroget, sprekkdannelse/krakelering gjøre at materialet suger enda mer vann.
Oppheng med stropper eller skumplast er fint for å fordele vekten jevnt.
Smådyr, insekter, snegler, fugler etc. kan skape trøbbel med skitt, slim, egg, edderkoppspinn, gnaging, reir og bol.
Sittebrønnstrekk kan være en ide, men: Gummilokk osv. bør tas av og lagres ekstra godt beskyttet. Gjelder egentlig tau, strikk osv.
Kanskje dekke lukene med noe annet?
Var det noe mer? Jeg har syndet mot det meste som er skrevet her, og slipper stort sett unna fordi jeg har nesten bare mykplastbåter.
Et par glassfiberbåter har overlevd hittil mot alle odds.
Skerrayen fikk jeg billig fordi den var blitt smadret av et snøras: dere er herved advart!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.