P&H/Venture Capella 173

P&H/Venture Capella 173

Postby Yeti » 16 Jul 2016, 10:02

Jag provade redan fråga på utsidan.se, men fick ingen respons där, så det blir ett försök här också:

Jag har i en annan tråd nämnt att jag letar efter en ny kajak då min snart sju månader gamla Zegul Arrow Play faller i bitar. Zegul/Tahe Marine hör fortfarande inte av sig, så det verkar som om det faller på min lokala återförsäljare, Melontapiste i Åbo, att ersätta mig, något som ju är lite tråkigt för en liten enmansfirma. Ett alternativ som kommit upp och som Melontapiste lätt kan ta in är Venture Capella 173 i komposit, och på papperet ser den ut som ett bra alternativ.

Nu undrar jag således om någon har erfarenhet av just den modellen i glasfiber (plast-Capellan är en helt annan kajak). Modellen flyttades från P&H till Venture nyligen och det har varit tyst om den sedan dess, även om den nu återinförts. På webben finns dock förhållandevis lite information om den.

Det är fråga om en klassisk brittisk modell, som moderniserades någon gång för tio år sedan, med lite plattare botten. Jämfört med den nyaste brittformen har den ändå aningen djupare V och rundare slag, vilket syns på min kompis kajak (Capella 167) här.
Image

En annan bild:
Image

Jag provade min kompis Capella 167 och det var en överraskande bra. Snabbare än Arrow Play, mindre initialstabilitet, god slutstabilitet och relativt svängvillig, men inte en lika bra carvingmaskin som Arrow Play. Capella 167 var ändå alldeles för lite för mig (192 cm, långa ben och 100 kg). Capella 173 borde passa.
Yeti

Return to Kajakker