Kjøp av kajakk

Re: Kjøp av kajakk

Postby hotshot » 11 Sep 2016, 14:16

Lasting på biltak: bildeserie tatt med 10 sek selvutløser. Betyr at jeg måtte holde hver av de viste stilingene til jeg var sikker på at bilde var tatt. Kontroll av bilde etter hvert moment og nytt trykk på kamerautløser før inntak av neste positur.......
Dvs. at jeg gjentok øvelsen mange ganger. Det går også mye lettere når man gjør det fort og rytmisk.
Den gamle utgaven av NS Aspect er for øvrig ikke spesielt lett.........

Kajakken løftes fra bakken med grep i sittebrønnkanten. Hvil den på lårene og len deg bakover i balanse.
Biltak2_1654.jpg
Biltak2_1654.jpg (59.5 KiB) Viewed 2100 times

En vipp hvor kroppen og armene samarbeider, og kajakken hviler mot brystkassa.
Friksjonen hindrer den i å skli ned, evt. supplert av en liten innsats med armene
Biltak3_1655.jpg
Biltak3_1655.jpg (39.81 KiB) Viewed 2100 times

Skroget bikkes opp så bunnen hviler mot endene av takstativstengene.
Biltak4_1656.jpg
Biltak4_1656.jpg (45.1 KiB) Viewed 2100 times
Last edited by hotshot on 11 Sep 2016, 14:34, edited 3 times in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 11 Sep 2016, 14:21

Kajakken bikkes videre oppå stativet

Biltak5_1657.jpg
Biltak5_1657.jpg (45.01 KiB) Viewed 2100 times

Kajakken flater ut på toppen av stativet og ligger trygt

Den videoen jeg har sett på nett viste en ung dame som brukte akkurat samme metode.

Biltak6_1658.jpg
Biltak6_1658.jpg (40.79 KiB) Viewed 2100 times
Last edited by hotshot on 11 Sep 2016, 14:45, edited 3 times in total.
hotshot

Postby hotshot » 11 Sep 2016, 14:29

Men jeg liker best å frakte plastkajakker opp/ned. Da fylles de ikke hvis det regner, dekket er ganske flatt like foran og bak sittebrønnen, og ekvipasjen blir mer strømlinjeformet. Så da dytter vi den litt innpå taket, tar tak i sittebrønnen og bikker den opp på høykant

Biltak7_1659.jpg
Biltak7_1659.jpg (41.49 KiB) Viewed 2100 times

Vipp kajakken mot deg, og den ligger opp/ned og støtt inne på stativet

Biltak8_1660.jpg
Biltak8_1660.jpg (40.91 KiB) Viewed 2100 times

Så gjenstår det å si at jeg liker bedre å legge kajakken baklengs fordi nesten alle sittebrønner skråner slik at dekket er lavere bak. Dermed vil kajakken peke nedover i bilens fartsretning og presses mot lastestativet når du kjører fort.

For øvrig har Venture kayaks noen plastkajakker som veier under 25 kilo, dvs. ikke noe mer enn glassfiber.
De fleste plastkajakker er dimensjonert som om du skulle padle elv med dem, og det er litt unødvendig for de fleste.
hotshot

Postby veltern » 03 Oct 2016, 11:14

Andre har vært inne på det samme temaet:
Fra: http://www.surfski.info/forum/35-surfsk ... mitstart=0

"I see some of the your weights come from their web sites. Wish they would give finished weights, not pre outfitted ones.
Not sure what you can do with a ski without a steering system! "

Man kan la seg undre over det store avvik fra forhandleroppgitt kajakkvekt, til reell vekt på ferdig utstyrt sjøklar kajakk...
Godværspadler
veltern

Postby veltern » 20 Jun 2018, 07:19

veltern wrote:Har kontrollveid havkajakker i plast med oppgitt vekt 25 kg, som klare for vannet veide godt over 29 kg. Men de oppgitte vekter mellom forskjellige modeller og fabrikat gir likevel et grovt sammenligningsgrunnlag.

hotshot wrote:Ja Veltern: det stemmer.
Kanskje hyggeligere med din forklaring enn å si at alle produsentene lyver.
Min erfaring er også at ganske mange plaskajakker veier ca 30 kg.

Ser at oppgitte vekter for kajakker begynner å bli mer sannferdig, i alle fall hos noen produsenter.
.
Last edited by veltern on 21 Jun 2018, 14:29, edited 1 time in total.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 20 Jun 2018, 11:24

Dette med vektvariasjon er jo en indikator på kvalitetskontroll?

Har et ekstremt eksempel liggende i hagen, en slik en:

https://hytteavisen.custompublish.com/g ... o_kano.pdf

bortsett fra at min som ble kjøpt svært billig hos Fretex for flere ti-år siden, veier 20 kg!
Det var derfor vi kjøpte den: en kano som alle klarer å lesse på biltaket.........
Men denne er altså norskprodusert.

Men når man tenker på hvordan plastkajakker blir produsert? Man tager et kvantum plastgranulat og hiver i en varm støpeform som deretter får rotere så materialet fordeles jevnt. De proffeste produsentene hevder at rotasjon og vogging av formen er datastyrt. Hvis materialet veies før det hives i formen, er det vanskelig å forstå hvordan vekten kan variere. Kanskje noen produsenter bare tar et par skuffer og slenger oppi?

Komposittkajakker som blir lagt opp for hånd er en annen sak; her ville det være godt gjort å få alle like.

Jeg var forresten nylig innom en som produserer overbygg til fiskebåter. Han brukte LUKTFRI POLYESTER. Om det er en fordel eller kamuflering av skadelige stoffer, er ikke godt å si, men det virket s om han var blitt mindre nøye med ventilasjon av produksjonslokalet :shock:
hotshot

Previous

Return to Kajakker