Kjøp av ny kajakk - nybegynner

Kjøp av ny kajakk - nybegynner

Postby Tror » 14 Oct 2016, 11:37

Hei,

Jeg er ny på forumet her, og ser det er mange lignende tråder, men jeg har ikke helt funnet svaret på hva jeg bør kjøpe meg.

Jeg bor i Ålesund, er 180, 67KG, og skal kjøpe meg en havkajakk. Kommer nok mest til å padle på fineværsdager, men det kommer an på hvor komfortabel jeg etterhvert føler meg. Her er jo mye åpent hav, om man vil det.

Jeg ønsker å kjøpe en kajakk som er trygg og stabil, men som jeg kan ha lenge. Har derfor sett på en Boreal Epsilon-pakke hos kajakk-fritid. Denne ser fin ut, og har ror - noe jeg tror kan være greit for min del. Men så har det plutselig dukket opp bra tilbud på Seabirds Expedition LV/HV på kajakk.net. I tillegg finnes det et hav (ba-da-dysh) av ulike kajakker som sikkert også er bra.

Er seabird expedition LV bra, eller er Epsilon mye bedre? Burde jeg droppe begge disse to, og heller velge en annen helt fantastisk kajakk som jeg ennå ikke har sett på? Jeg vet jeg burde prøvesitte, men har ikke kurs, og vet ikke om så mange butikker her med enormt uvalg. Blir nok fornøyd uansett.

Budsjettet er rundt Epsilon, inkludert åre osv. Men Expedition til 5900 er selvsagt greit det også.

Jeg har ikke peiling, og padler derfor litt i blinde her. Så takk for all hjelp!
Tror

Re: Kjøp av ny kajakk - nybegynner

Postby Svalbard » 14 Oct 2016, 14:14

Hei,

Du sitter litt i samme situasjon som meg, men jeg har den fordelen at jeg får testet masse forskjellig gjennom klubben. Alle anbefaler nok å teste før kjøp, noe jeg også syns virker som et greit råd.
Da jeg begynte å padle, for snart 3 mnd siden, så trodde jeg at dette skulle bli skikkelig vanskelig og at jeg trengte en kajakk som var bred og stødig. Første kajakken jeg satt i var en Boreal Baffin P2. Den er vel rett i overkant av 5m lang og 56.5cm bred, men føles uansett veldig stabil. Den har bra primær og sekundærstabilitet, føler jeg.

Har padlet hver onsdag i de tre mnd jeg har holdt på og padlet endel lengre turer. Jeg har samme høyde som deg, men er litt kraftigere og har mye vekt i overkroppen, men føler uansett at jeg trenger en kajakk som utfordrer meg mer enn det Baffin gjør.

Dersom du ser på Boreal Epsilon, så kommer den jo i 3 størrelser, slik som Baffin. Vil anta at du passer best i den som heter P200. Ser du nærmere på data på den, så er den nærmere 60cm bred..... vil anta at dette blir litt kjedelig for deg etter noen turer da dette vil føles veldig "slagskip" aktig ut.......(min mening)

Prøvde for en uke siden følgende kajakk:
http://www.kajakk.net/nor/shop/kajakk/h ... tt-mv-hdpe
Og syns den var veldig grei. Den har ikke ror, men skegg. Jeg mener det er bedre, men smaken er som ofte som baken...... Som du ser så er ikke prisen på denne heller så fravikende det du er ute etter.

Ønsker deg uansett lykke til i valget *thumleft*
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Postby ikaros » 14 Oct 2016, 15:37

Synes Svalbards tips om Scott polyethylen er godt. Men kjenner ikke Epsilon, og den kan selvsagt være bra. Scott har imidlertid fått mye god omtale, og er neppe et feil valg, forutsatt at sittekomforten er god, og det er det bare du som kan avgjøre. SB Expedition kjenner jeg derimot, og synes det er et utdatert, tregt, ikke-responsivt trau, men stabil - det er den, og vil sikkert oppleves som trygg for en nybegynner. Det skriver du at du ønsker, men også at du vil ha den lenge. Her er det et motsetningsforhold. En kajakk som du opplever som "tippy" idag, vil garantert kjennes stødig nok etter noen uker, forutsatt at du styrer unna de rankeste båtene som treningsracere, surfskis, grønlandskajakker av den smale sorten etc. En båt du opplever som kjempetrygg på første tur, vil følgelig bli kjedelig og lite utfordrende når du blir en bedre padler, og det tar ikke lang tid. Noe bredere enn 55 cm trenger du ikke. Skal ikke begynne med noen ror-skeg-diskusjon her, men begge deler er ok selv om min preferanse er skeg. Bare husk at ingen av dem er beregnet til å svinge med i egentlig forstand. Det gjør du med åren samt kanting (krenging) av båten, gjennom forflytning av din egen vekt. Ikke vanskelig å lære seg. Ror/skeg er primært for å holde båten på kurs - kompensere for avdrift eller logjerrighet. Det må da være en kajakklubb i Ålesundstraktene? Søk på nettet, oppsøk et miljø og få prøvd noen båter. Lykke til
Ikaros
ikaros

Postby ikaros » 14 Oct 2016, 15:47

https://turpadlelaget.wordpress.com/about/
Hva mer trenger du? Ser riktignok at siste post er i 2012, og det er jo bekymringsfullt, men prøv å kontakte dem! Ellers befinner padleforretningen Yst Ute seg i Fosnavåg, om de ikke har bukket under for de harde tider....
Ikaros
ikaros

Postby Tror » 14 Oct 2016, 18:05

STrålende svar. Takk!

Ja, klubber finnes det sikkert, med det sitter langt inne å ta kontakt med de. Men det er mitt problem. Det er en klubb her jeg bor, men ikke med kajakker jeg har tenkt på.

Scott virker nesten litt for leken, men kan hende jeg tar feil. En i familien har en Baffin - jeg får ta å prøve denne litt mer. Jeg ønsker en stabil og trygg kajakk, men ikke nødvendigvis en jeg blir lei av etter 3 turer. Når det gjelder størrelser - er dette vel så mye kroppslengde som vekt det går på? Jeg er ganske smal, men lett. Har tenkt at de minste er grei nok, hvis man ser på vekten, men lengden tilsier kanskje at jeg bør gå opp på en C200, f.eks. i Epsilon?
Tror

Postby hotshot » 14 Oct 2016, 22:27

"Lekne" kajakker er som regel stabile; spring bidrar til dette fordi mer av oppdriften kommer fra det brede midtpartiet. Dette går litt på bekostning av hastighet, men Scott er jo ganske lang; typiske lekekajakker er gjerne kortere for å kunne snus kjappere. Seabird har salg for tiden, og tilbyr bla. brukbare pakkeløsninger akkurat nå.

Persolig sitter jeg ikke så godt i disse båtene, (har bare prøvd i Vestby butikken, ikke på sjøen), men du er nok smalere enn meg, og da går det vel bedre.
Uansett, prøvesitt. Min opplevelse er at Seabird kajakk modellene har ganske like sittebrønner.

Og stabilitet er mer enn bare bredde; uten å ha prøvd dem selv, har jeg inntrykk av at Boreal Baffin har brukbar flare (skrånende sidevegger) som gir god sekundærstabilitet.
Å føle trygghet fra sekundærstabilitet er en tilvenningssak. Som gammel padler setter jeg pris på primærstabilitet ved operasjoner hvor jeg må slippe åra, fotografering osv.
Særlig hvis kameraet ikke er vanntett!
Så lenge man har en åre i hånda og har lært seg litt støttetak, betyr det mindre (opplæring er stikkordet, dvs. oppsøke en klubb med tanke på kurs, hvis du ikke har en flink og tålmodig padlekompis som følger deg oopp.........).
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby ikaros » 15 Oct 2016, 10:56

Enhver klubb vil ta hjertelig imot en nybegynner, og alle i en klubb er klar over at alle store har en gang vært små, ett sted må vi begynne. At ikke klubben i din nærhet har kajakker du har tenkt på spiller ingen rolle. Du får garantert prøvd forskjellige båter, og kan gjøre deg opp en mening om hva slags egenskaper som er bra og mindre bra for deg. Du får råd og vink, du kommer inn i et miljø, du kan dra nytte av andres erfaring, du får tips om padleområder og du får også helt sikkert padlekompiser om du vil. Hva venter du på?
MVH
Ikaros
ikaros

Postby YeOldYeller » 18 Oct 2016, 13:41

Hei,

Eg er enig i at det er lurt å teste forskjellige båtar. Ein god plass å gjere det i ved å ta eit grunnkurs, eg har sjølv tatt eit par kurs med Kajakk Navigatøren.
Dei har nokon forskjellige båtar dei leiger ut, samt får ein gjerne testa ut dei andre båtane som også er på kurset :D
YeOldYeller

Postby Tror » 01 Nov 2016, 15:09

Takk for råd. Det ble en liten helomvending her, og valget falt på Riot 16.5 - rett og slett fordi denne var utrolig billig på kajakk og fritid. Er det et bom-kjøp, så blir ikke tapet så stort ved et eventuelt salg. Men i og med jeg ikka har prøvd noe annet, blir jeg sikkert uansett fornøyd.

Blir i alle fall gøy å komme i gang med padling!
Tror

Postby hotshot » 01 Nov 2016, 15:20

Gratulerer med kajakk kjøp: antar at det betyr en Brittany?

Jeg har sett at disse har vært solgt forbausende billig enkelte steder.

Riot er jo opprinnelig kjent innen elvepadling; du finner en del tester, mekk og betraktninger om den fra meg her i forumet.

Jeg føler at jeg er litt tung for denne båten (95 kg): det blir spennende å se hvordan den passer for en vesentlig lettere padler.
Håper du forteller litt her etter hvert.
Har du fått med såpass med bekledning at du våger deg utpå nå i november? Lykke til !
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Next

Return to Kajakker