Kajakk til jakt ved kysten

Re: Kajakk til jakt ved kysten

Postby lartid » 04 Dec 2016, 19:41

Hei!
Har akkurat registrert meg som bruker her og er heller ikke noen erfaren padler. Imidlertid har jeg stor sans for sjøfugljakt og investerte i våres i en aquarius (aqua one 430). Denne båten er lukket, produsert i i diolen/glassfiber, veier kun 17 kg, har utmerket primærstabilitet og tåler sjø meget godt. Har vært ute når det har blåst 10-12 m/s og ikke vært i nærheten av å kantre. Denne høsten har vel noe rundt 30 ender måttet bidra til full fryserskuff og alle skutt fra kajakk. Jeg har i hovedsak brukt Magnum (12/76) i hagla og ligger like stødig etter avfyrt skudd. Tilbake til båten, så koster den 8900KR på aquamar i sandefjord (aquamar.no for spesifikasjoner). Vet at det er flere som importerer disse båtene rundt i landet. Kajakken er romslig, stødig, bekvem og har et godt funksjonellt rorsystem som nærmest snur båten på femøringen grunnet den korte lengden og den flate bunden. Kajakken er også pent kamuflasjefarget. Jeg har montert åregaffel fra biltema som våpenholder fremme på dekk, men vet at importøren selger tilsvarende våpenstativ til en klekkelig sum. Det skal sies at jeg ikke er noen ekspert på dette. Har ikke padlet på på 18 år da jeg nesten druknet den gangen en februardag i 1998.... Så det hele startet igjen med "angstpadling" og stiv som en stokk i kroppen bare det var krusninger på sjøen. Ble imidlertid raskt fortrolig med denne båten og kan anbefale den på varmeste.
Lars
lartid

Postby veltern » 05 Dec 2016, 11:19

lartid wrote:Aquarius (Aqua one 430). Denne båten er lukket, produsert i i diolen/glassfiber, veier kun 17 kg,
...
Kajakken er romslig, stødig, bekvem og har et godt funksjonellt rorsystem som nærmest snur båten på femøringen grunnet den korte lengden og den flate bunden.
...
Ble imidlertid raskt fortrolig med denne båten og kan anbefale den på varmeste.
Lars

Veltern har selvsagt en slik Aquarius Aqua One kajakk også. Kjøpt den i fjor sommer borte ved Hokksund, pent brukt. Helt enig i at rorstystemet , da spesielt pedalene, er brukervennlige. Ror-responsen var fremragende. 17 kg er kanskje skrogvekten?
Godværspadler
veltern

Postby lartid » 05 Dec 2016, 12:04

Tipper det bare er skrogvekten ja veltern. Jeg her hvertfall ingen problemer med å laste den på bilen og jeg er vel ikke over gjennomsnittet sprek tror jeg...
Merker at etter mange timer i kajakken at selvtillitten har steget såpass at den nesten begynner å bli kjedelig stabil :-/ Har nettopp kjøpt meg brukt SB expedition karbon/kevlar som jeg tenkte å bruke som allround kajakk, men ut i fra det jeg leser her på forumet så er vel den også betegnet som trygg og tråkig...
lartid

Previous

Return to Kajakker