Noen som har erfaring med Seabird Ranchero

Noen som har erfaring med Seabird Ranchero

Postby Billy » 28 Feb 2017, 23:52

Ønsker Kano/kajakk til overnattingsturer og fiske på innlandsvann, Tenkte egentlig kano men så dukket den opp og så ut som et lett og billig alternativ... Noen som har erfaring med den?
Billy

Re: Noen som har erfaring med Seabird Ranchero

Postby morslilleblomst » 04 Mar 2017, 02:03

Har ikke prøvd den på vannet, bare sett og tittet på den da jeg hentet en annen seabird. Padlet kano fra jeg var 7-8 før jeg kjøpte min første kajakk for et par år siden i en alder av 32. i kano var det fiske, først og fremst gjeddefiske, og kanskje en og annen overnattingstur det gikk i.

Helt ærlig så ville jeg gått for en brukandes kano fremfor Ranchero'n Nå har jeg riktignok ikke prøvd den på vannet men ser fort for meg at den ikke er så mye mer spennende enn en kano, og i en kano har du bedre og enklere pakkemuligheter. Alternativt hadde jeg gått opp bittelitt på pris og mye på gøyfaktor og montert stangholder på en Scott MV i plast om jeg skulle gått for kajakk til den bruken.
SeaBird Designs Black Pearl HV
Alpackaraft Denali Llama
morslilleblomst

Postby filtvet » 04 Mar 2017, 07:23

Fiske fra kajakk? Tja..... har prøvd et par ganger i Finnmark, men det fungerte dårlig. Var ganske nervøs for bølger og andre båter - og hva om jeg får et torsk på 10 kg? Kajakk er gøy å padle, men neste gang blir det å leie en liten båt.
filtvet

Postby Billy » 05 Mar 2017, 21:04

Var den delen som så greit ut at det ikke var like smalt som kajakk og skulle være stødigere som gjorde kajakk mer spennende, Liten i lengde og lav vekt samtidig som det er hardplast fristet enda mer. Men er jo litt skeptisk på at ingen bruker dem tydeligvis :?
Billy

Postby hotshot » 05 Mar 2017, 21:39

Som vanlig: mamn ønsker en flerbruksfarkost, og det er ikke tydelig hvilket formål som blir viktigst.
Klandrer deg ikke, jeg har samme problemet selv både ved kjøp og ved valg av kajakk på aktuell dag!

Hvis jeg skal padle tur, vil jeg ha en lukket kajakk med spruttrekk og vanntett bagasjeplass .
Til fiske lages spesialfarkoster; ser at Seabird har en 76 cm bred "Fisherman".
Det ligger også en del slikt ute på Finn for tiden.
Jeg tror en sitontop kan være ok hvis du vil ha en bøtte stående osv.
Det blir litt som en kano; og det finnes alskens mellomting.
https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html? ... e=86099271
https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html? ... e=86099509

Erfaring med bredde:
typisk kanobredde 90 cm, det er ok å padle hvis man ikke sitter midt på,, men det betyr tomannsbåt.
Kajakk Venture Easky 13 er 67 cm bred. Jeg føler at den er 100% stø, velter bare hvis jeg gjør det med vilje.
Ja, jeg klarer å rulle den, men den er bred nok til å gjøre det litt vanskelig.
Noenlunde grei å padle tur med, og jeg tror ikke man "trenger" mer bredde enn dette.
Disse moderne brede SOT ser klumpete ut, men jeg tror de er litt ulv i fåreskinn.
Smalere under vann og raskere enn utseendet over vann gir inntrykk av.

Det har vært et par praktisk erfarings tråder om dette her i forumet som du bør studere...

viewtopic.php?f=25&t=6167&p=51107&hilit=sit+on+top#p51107
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 11 Mar 2017, 09:46

Har to SB Ranchero, og har omtalt denne kajakkmodellen før her i forumet. Helt grei kajakk til sitt bruk, rimelig rask til å være en såpass bred og stødig båt. Veier noen kilo mer enn produsenten oppgir, i tråd med de fleste produsenters uvane.
Svakheten med tidligere modeller av Ranchero var innfestingen av setet, hvor det var en tynn bøyelig "renne" på siden av setet, nær innfestingen i kajakksiden. Denne fleksible "rennen" utviklet raskt tretthetsbrudd. Dette er kurert i siste års modell, ved at det er lagt en PU-blokk under på hver side av setet, festet med bolter. Dette hindrer setet i å flekse under padling.

Selve bunnen av båten er noe myk, uten at dette gir grunn til stor bekymring.

I forhold til prisen vil jeg kunne synes at båten er et anbefalelsesverdig kjøp, og trolig godt egnet til trådstarters bruk. Sittebrønnen er behagelig stor, dette er jo, som produsenten sier, en hybrid-kajakk, - en kajakk med noen av kanoens fordeler.
Godværspadler
veltern

Return to Kajakker