Boreal Baffin til nybegynner, eller andre alternativer?

Boreal Baffin til nybegynner, eller andre alternativer?

Postby oleva » 28 Mar 2017, 19:58

Hei,

Ser etter kano til meg selv, men synes det er en jungel der ute. Har dessverre lite mulighet (pga tid/anledning/avstand) til å prøve kanoer eller gå til en klubb. Har padlet et par turer tidligere i lånt havkajakk (men husker ikke typen).

Jeg er pr. dd. 181cm og 108kg (vil nok gå ned og forsøke å holde vekta på 95-100kg).

Vil primært bruke kanoen til kos og trening på innlandsvann, men også litt i vestlandsfjorder og kanskje noen turer på sveriges vestkyst o.l. Blir nok mest dagsturer, men kjekt om det går an å stroppe fast et telt og litt ekstra bagasje.

Ser det er noen vintertilbud på kajakk-fritid.no, og det ser ut som om Boreal Design Baffin P3 kan være et godt alternativ til meg, med en grei balanse mellom stabilitet og fart? Eller er jeg helt på jordet? Epsilon er kanskje mer tur- og pakkevennlig, men ganske brei og blir kanskje litt "for" stabil og treg etterhvert?
http://www.kajakk-fritid.no/Forside/bor ... pakke.aspx
oleva

Re: Boreal Baffin til nybegynner, eller andre alternativer?

Postby hotshot » 28 Mar 2017, 21:54

Du skriver kano:
Antar at du er klar over forskjellen mellom kano og kajakk?
Min personlige erfaring er at kano funker best med to padlere som skal ha med mye bagasje.
Og kano er undervurdert: jeg har gjennomført dagsetappe på 4 mil den gang jeg var ung og sterk, i stor bred kano med myyye last og en svak makker.

Ellers er inntrykket at mange liker Baffin og at du kan vokse med den.
Kajakk er en bedre enmannsfarkost og mer sjøsterk, padleren er normalt begrensningen.........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby oleva » 29 Mar 2017, 10:34

Sorry, mente selvfølgelig kajakk, skal ikke ha kano!
oleva

Postby domino » 31 Mar 2017, 09:56

Boreal Baffin som du linker til er et godt alternativ. Kjenner flere som har denne og den fungerer veldig bra, i tillegg til at kvaliteten er god, og det er en kajakk en ikke fort " vokser ut av ". Til denne prisen bør dette være et godt kjøp. Anbefaler at du prøver P2 først, passer du i denne, så ville jeg valgt den, personlig er jeg ikke tilhenger av at kajakken er for stor,da en ofte ikke får tilstrekkelig kontakt med kajakken og den blir vanskeligere å kontrollere teknisk.
Tiderace Xplore M
Valley Aquanaut LV PE
Wilderness Zephyr 155 Pro
Werner Shuna 215
Kokatat Expedition
domino

Postby oleva » 31 Mar 2017, 22:18

Takk for svar :)

Du bekrefter det inntrykket jeg har fått så langt, at Baffin er en ok båt til nybegynner som jeg kan "vokse i".

Butikken anbefalte P3 ifht min vekt/forventet vekt, men jeg skal prøve kajakken der før jeg endelig bestemmer meg. Forstår det sånn at du mener (forutsatt at jeg får plass i båten) at det er bedre å være i øvre del av båtens maksvekt enn motsatt?

Litt småkinkig å velge kjenner jeg, siden jeg havner omtrent akkurat midt mellom P2 og P3. Håper testsitting i disse vil gjøre valget enkelt.
oleva

Postby hotshot » 01 Apr 2017, 09:16

Mange syn på dette med valg av størrelse, noen faktorer:

Trangt å sitte = problem
God plass: du kan alltid polstre selv, i elvepadling er dette normalt -> du "skreddersyr".

Stor kajakk = lang, høyere toppfart men mer motstand i lavere hastighet
Høyt volum = tørr gange, lastekapasitet
Stor bunnflate, bred vannlinje lett å surfe. Stabil.
Skal du fiske, fotografere osv.?

Liten kajakk = lettdrevet, lettsvingt lite vindfang

Og slik fortsetter diskusjonen, meningene er delte.
Noen skryter av å føle seg trygge i ranke båter, og gir råd deretter..........

BTW, jeg veier drøyt 90 kg og trives godt i store kajakker, selv om jeg har gode støttetak *hello2*
hotshot

Postby oleva » 01 Apr 2017, 18:47

Takk for innspill :)

Hva betyr «tørr gange»?
oleva

Postby hotshot » 01 Apr 2017, 21:36

Tørr gange: når du treffer en bølge med et høyvolumskrog,, vil det løftes over .
Et skrog med lavt volum "spidder" bølgen og vannet skyller over dekk.
Fordeling av volumet forut / akter er selvsagt med og påvirker dette.

Du vil kansje også ha lest om "Weather-cocking", om en kajakk faller av eller svinger opp mot vinden (lo-girig).
Ror eller skeg (finne) og til dels lastfordeling kan justere dette. Viktig komfortfaktor............

https://paddling.com/reviews/manufactur ... al-design/
hotshot

Postby oleva » 11 Apr 2017, 22:34

Tusen takk for lærerike innspill :)

Jeg endte med Baffin som planlagt. Prøvde P2, fikk plass men var trangt og virket vanskelig å kunne få beveget beina og vekslet litt posisjon/slappet av i pauser på langtur. P3 føltes _veldig_ mye større, og nesten i overkant romslig. Med litt justering av fotstøttene føltes det som om jeg satt godt og "fast" under lårstøttene, samtidig som det er veldig godt med rom for å kunne strekke litt på beina innimellom. Valgte dermed P3. Tenker at om jeg går ned i vekt og omfang etterhvert kan jeg heller selge og gå ned en størrelse i kano. Tror ikke jeg ville trivdes i P2, ihvertfall ikke på lengre turer.

Gleder meg som et barn til å ta kanoen på tur :)

Noen anbefalinger til grunnkurs (oslo/østlandet)? Ser at DNT sine med overnatting desverre er fullbooket, ønsker å få tatt kurset senest i løpet av mai.
oleva

Postby Kvase » 11 Apr 2017, 22:52

oleva wrote:Tusen takk for lærerike innspill :)

Jeg endte med Baffin som planlagt. Prøvde P2, fikk plass men var trangt og virket vanskelig å kunne få beveget beina og vekslet litt posisjon/slappet av i pauser på langtur. P3 føltes _veldig_ mye større, og nesten i overkant romslig. Med litt justering av fotstøttene føltes det som om jeg satt godt og "fast" under lårstøttene, samtidig som det er veldig godt med rom for å kunne strekke litt på beina innimellom. Valgte dermed P3. Tenker at om jeg går ned i vekt og omfang etterhvert kan jeg heller selge og gå ned en størrelse i kano. Tror ikke jeg ville trivdes i P2, ihvertfall ikke på lengre turer.

Gleder meg som et barn til å ta kanoen på tur :)

Noen anbefalinger til grunnkurs (oslo/østlandet)? Ser at DNT sine med overnatting desverre er fullbooket, ønsker å få tatt kurset senest i løpet av mai.

Gratulere med ny flott Kajakk *thumright*
Et gratis kurs husk det heter Kajakk --Kajakk --Kajakk-
nei nei ikke Kano :mrgreen:
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Next

Return to Kajakker