Ny kajakk, førstegangskjøper

Re: Ny kajakk, førstegangskjøper

Postby hotshot » 11 May 2017, 14:36

Tror ikke jeg noen gang har opplevd en kajakk som passer 100% uten modding.
Elvepadlerne har skjønt dette etter hvert og de fleste modellene er lagd for å justeres og paddes.
Det smitter etter hvert over på havpadlerne, og stadig flere lager "samme båt" i flere størrelser og med justeringsmuligheter.
Det som er nesten umulig for folk flest, er seter som er for smale, dekk (lårstøtter) som er for lave og bakdekk som er for høyt til bakoverlent rulle.
Dvs. ting som ikke kan moddes uten skade!

I tillegg kommer direkte dårlig design: jeg gidder ikke nevne navn lenger på ting som er idiotisk utformet, det burde ikke forekomme lenger.

Så altså: de fleste båter er "råvare" og må tilpasses for å være hyggelige å bruke.
Det som sjokkerer meg, er at når man tilpasser en båt, vil folk som låner den nesten alltid oppfatte tilpasningene som forbedringer.
Skulle tro at mange kajakkdesignere aldri har sittet i en kajakk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby ropa13 » 12 May 2017, 07:40

Det skjønner jeg, jeg er heller ikke redd for og modde kajakken, men da er det greiest med glassfiber kan jeg tenke meg? Om du mener det er noen idiotiske løsninger på Scott eller Baffin så hadde det vært fint å vite det :D

Ellers så var jeg ute å padlet igår, møtte 2stk med Scott MV som var strålende fornøyd, siden det var mv fikk jeg dessverre ikke prøvd den. Han ene hadde hatt kajakken i 1år og var veldig fornøyd, hun andre hadde hatt den i 1måned så da har man nok ikke funnet ut om det skulle være noen "kvalitetsproblemer". Begge hadde forøvrig moddet kajakkene endel allerede :D

North Shore Atlantic er i alt for trang, både ved lårene og ved føttene. Tok et bilde som viser hvordan jeg må ha føttene for å kunne paddle, det ligger vedlagt.
Image
ropa13

Postby hotshot » 12 May 2017, 16:12

Får ikke sett bildet på den PCen jeg bruker nå; skal sjekke på en annen maskin i kveld.
Det har vært litt trøbbel med bildevisning og forskjellige maskiner på forumet opp gjennom tidene.......

mht. idioti:
Du merker selv når du prøvesitter; lårstøtter skal være ANATOMISKE og fordele belastningen på behagelig vis over en flate.
Samtidig skal de danne en tunnel som gjør at man får godt tak med beina når man kanter eller ruller; de skal ikke glippe.
Du skal kunne sitte oppned i båten og bestemme selv om du faller ut eller blir sittende. Har selv ramla ut i situasjoner hvor det passet svært dårlig.
Dette kan man lett teste på gulvet i butikken; man skal ha solid kontakt! Samtidig er det fint med en hvilestilling med samlede ben.
Mange modder radikalt og lager sine egne.........
Noen sitter trangt og fjerner dem.

Sittebrønnen skal PASSE sammen med spruttrekket: det skal sitte tett og godt, men være lett å ta av og på.
Dette gjelder også midt utpå havet i bølger..........
Det skal ikke være dype groper som samler vanndammer, og man skal kunne bevege seg til siden, forover og bakover så langt man kan uten å bli hindret og uten at trekket løsner. Funker best med neoprentrekk........

Tenk på antrekk og fottøy når du prøvesitter......

En del ganske radikal modding kan gjøres på mykplast, bare å søke, så finner du noen skumle historier.
.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby lph » 16 May 2017, 07:12

Hei, jeg har hatt Scott LV i flere år og er kjempefornøyd. Den er ikke perfekt, senkekjølen på min går tregt og jeg mistenker at selve åpningen til kjølen er skeiv. En venn av meg har identisk kajakk, og har ingen problemer med sin senkekjøl. Ikke verre enn at jeg må huske å trekke den litt ut manuelt i det jeg setter den på vannet. Ellers er den god å sitte i hele dagen, passer min kropp bra, og føles trygg og god i bølger. Har tatt ut knestøttene og skal sette inn padding. Kvaliteten er etter min mening helt super i forhold til prisen.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
lph

Postby lph » 16 May 2017, 07:16

Apropos dagluka foran: litt elsk/hat det der. Min lekker litt, så når jeg ikke bruker tørrdrakt blir jeg litt våt på knærne. Kunne sikkert tettet det men har ikke giddet. Er den full er innholdet litt i veien. På den annen side er det mye lettere for meg å få tak i ting der enn i dagluka bak meg, har ikke allverdens bevelighet i skulderen. Totalt sett syns jeg det er en bra løsning.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
lph

Postby ropa13 » 16 May 2017, 23:28

Godt og høre at du er fornøyd etter en lengre periode! Angående luka som lekker så kan man vel kanskje få tak i en o-ring el. for å tette den?
ropa13

Previous

Return to Kajakker