Ultimate ekspedisjonskajakken

Ultimate ekspedisjonskajakken

Postby langtur » 21 May 2017, 08:57

Tenkte å ta meg en laaang tur en vakker dag, og googler frem og tilbake for å prøve å finne den ultimate hav kajakken. Er det et merke som stikker seg ut for kajakker ment for lange ekspedisjoner? Hvem er verdensledende innefor langturer?

Kjør debatt! :)
langtur

Re: Ultimate ekspedisjonskajakken

Postby RulleRolf » 21 May 2017, 09:24

Point 65 Freya, 200 kg lastekapasitet, rask, stabil og den ser jævlig bra ut for å si det mildt.
Har vært padlet rundt sydamerika og er nå på vei rundt nordamerika, det burde fortelle det meste.
Ja den har ror og et meget effektivt et
Freya (hun som padler den og har vært med på designet) brøt med Point65 og padler nå for Letterman, men Letterman har har kjøpt formene fra Point65
og vil på sikt presentere sin versjon av denne. Point65 har nemlig gått bort fra glassfiber/carbon/kevlar for kun å bruke plast...... Skjønn det den som vil.
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
De gamle bukkene har de stiveste horna.
http://rullerolf.blogspot.com/
RulleRolf

Postby SamH » 21 May 2017, 16:38

Det finnes ingen generell ultimat kajakk til noe som helst, jeg har over 10.000 kilometer i min Empower, inklusive havkryssinger, andre kommer ikke oppi den engang.. Prøv forskjellige kajakker, og finn den som er ultimat for deg..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby K3- » 22 May 2017, 11:31

Den "ultimate" langturskajakk er nok en individuell greie, helt enig med SamH her.
Svenskene har jo sitt "Blå Band" konsept, padle fra svinesund til finskegrensen i nord. Her er en listing av benyttede kajakker, lista inneholder en overvekt av VKV kajakker men gir nok en pekepinn på hva som duger til ekspedisjon (og det meste duger ;) ). http://www.havspaddlarnasblaband.se/b/s_kayak.html
Norskekysten har blitt padlet av flere, kunne vært morsomt å visst hvilke kajakker som er blitt benyttet.
K3-

Postby hotshot » 23 May 2017, 08:20

Interessant lenke fra K3 *hello2*

Legg merke til de andre oversiktene på denne siden, som for eksempel. prosent gjennomført/brutt (ca 50/50).
Vi ser også noen hint om hva som er en "normal" dagsetappe, osv.

Mht. kajakktyper, er det interessant at det er så stor spredning, og ingen som dominerer totalt i et enkelt år.
Virker mer som "faste gjengangere" skaper dominans på lang sikt.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Arjo » 09 Jun 2017, 10:00

Jeg padlet Tønsberg - Mandal i fjor sommer med Seabird NordM. En rimelig kajakk som passet perfekt for meg.
Arjo

Postby veltern » 09 Jun 2017, 10:49

hotshot wrote:
Vi ser også noen hint om hva som er en "normal" dagsetappe, osv.

Dagsetapper fra 18,5 til 80 km der. Og: padlerne i statistikken (et utvalg med de som padler ekstremt mye, i det året de har padlet mest, ser det ut til) har årsdistanser på mellom 2083 og 2662 km. Det er mye. Legger også merke til at flere av de som har padlet lengst er over 50 år, og at den som har padlet aller lengst på ett år er Franz Fischer , med 2662 km, i en alder på 66 år.
Godværspadler
veltern

Postby K3- » 09 Jun 2017, 11:58

veltern wrote:...Og: padlerne i statistikken (et utvalg med de som padler ekstremt mye, i det året de har padlet mest, ser det ut til) har årsdistanser på mellom 2083 og 2662 km.....

Statistikken viser bare tilbakelagt distanse melleom Svinesund og finskegrensen, ikke totalt utpadlet årsdistanse. Disse karene padlet nok noe utenom "blå-band" prosjektet også, kanskje bortsett fra de med lavest km pr dag som brukte opp mot 5 mnd på turen. De med de lengste distansene (og flest dager) har nok fulgt kystlinjen mer enn han med litt over 2000 km. Enig med deg Veltern at det er mye :-| For mange år siden padlet jeg ca 1500 km, og det var fra isen gikk og omtrent til den la seg igjen, det ble ca 9 mnd og godt over 100 turer :shock:

For at dette ikke skal gli ut i "off-topic": http://annkristinskinlo.no/blogg/page/3/ Den første nordmannen (kvinnen) som har gjennomført blå-bandet, her skriver hun litt om kajakken og utstyret hun brukte på turen.
Last edited by K3- on 09 Jun 2017, 12:30, edited 1 time in total.
K3-

Postby veltern » 09 Jun 2017, 12:16

1500 km i året? Bra, blir mange åretak det. Er selv ofte på vannet i den isfrie sesongen, (padler kun i ferskvann) :oops: og har ennå ikke kommet over 1000 km i årsdistanse. Men ikke så langt ifra, riktignok.
Godværspadler
veltern

Postby K3- » 09 Jun 2017, 12:53

veltern wrote: ...(padler kun i ferskvann) :oops: ...
Det året jeg padlet mest var det også nesten bare i ferskvann :D kun få turer i sjøen (Nøtterøy rundt, Drøbaksracet, Askerrunden...) og Tour de Gudenaa ga jo mange km (120) på en helg da ;)

Nå er vi skikkelig off-topic, så for å prøve å dra det litt inn så har jeg brukt VKV Elite og Inuk på ASKR, begge gode langturskajakker, Eliten er lasteskipet mens Inuk er "sportsbilen" med litt bagasjeplass :) begge er lettpadlet (og "raske").
K3-

Next

Return to Kajakker