Ultimate ekspedisjonskajakken

Re: Ultimate ekspedisjonskajakken

Postby hotshot » 10 Jun 2017, 12:58

Svarene blir ofte synsing, men du må vel gjøre et grunnarbeid.
Vi må tro at du har litt erfaring selv også, med slike planer?

Det høres ikke ut som dette skal være en konkurranse, og du må bestemme deg for hva slags tempo du ser for deg.
Kosepadling eller treningsøkt?
Hvor lenge hver dag, skal du ta deg tid til andre opplevelser underveis??
Distanse hver dag er meningsløst i seg selv.
Eksempelvis har jeg og medpadler en gang gjennomført 4 mil i tungt lastet åpen kano på en dag.
Men det var en laang dag med dårlige værutsikter som motivasjon til å komme i hus......
Dette er litt mer enn gjennomsnitt for svenskenes "blå bånd" i en svæært treg farkost!
Statistikken deres sier visst ikke noe om timer pr. dag?

VKV ser ut til å satse på 530 cm skroglengde, dvs. "medium" ift.lettpadlet turkajakk og mosjonist-tempo.
Kanskje fornuftig?

Ser ikke ut som 60 cm bredde skremmer dem; med litt flare (skrå sidevegger) er jeg enig i at det er helt greit.
Det gir brukbar lastekapasitet.
Tror kanskje VKV Elite er et vettug utgangspunkt for "standard" litt sprek turkajakk.
Så kan du jo justere denne oppskriften etter egne behov, kondis, styrke, vekt, bagasjeplass, budsjett.......

Men du MÅ teste kajakken selv, i det minste vite at du sitter godt, også når du skal sitte lenge.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby oan » 10 Jun 2017, 19:09

Rockpool Taran e verdt å se nærmere på. Et stort minus er dog den bittelille lasteluka fremme, som gjør pakking og stuing av bagasje utfordrende.
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby hotshot » 12 Jun 2017, 14:29

Nå er vi over på de raske båtene, og jeg blir nysgjerrig på om "langtur" skal sette rekorder eller kosepadle :P
Dette er jo avgjørende for hva slags farkost det blir snakk om.
Og jeg tror det kan være vanskelig å padle langt i Norge uten å treffe på stein, kan ikke alltid velge havneforhold.
Blå bånd bloggen til AnnKristin berettet vel om landgangshjelpemidler for å skåne skroget mener jeg å huske.
Verdt å tenke på når man vurderer lettvekt Karbon/Kevlar?

Husker også at jeg ble fascinert av Taran da den kom; Irland og England rundt , pluss dramatiske surfevideoer!
Den dyp baugen kan se ut som en utfordring enkelte ganger.....

https://www.youtube.com/watch?v=VeG0bm8j_ks

Den siste fra Veltern er jo et varp!
Og her sitter jeg med for mange kajakker samtidig som lysten på å padle fort på mine gamle dager begynner å våkne........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Kajakker