Brit-style kajakk

Brit-style kajakk

Postby Olav » 22 May 2017, 22:12

Hei.
Har i helga gjort unna ett padlekurs, Teknikk Hav. Kursinstruktøren er en svoren Britstyle tilhenger og jeg benyttet anledningen til å låne flere kajakker av han istedet for å benytte min egen Seabird Expedition. Brukte bla en Nortshore Atlantic LV og en Current Design sirocco, han hadde også Valleykajakker men rakk ikke å prøve alle. I alle fall, jeg skal ha meg en Britstylekajakk, å paddle noe som faktisk lystrer var morro :-) Ser prisene varierer ganske mye, fra Seabird Scott fra ca 7k opp til feks Valley til rundt 20k( her er det snakk om plastkajakker) Har sett litt på Tahe Reval midi og Boreal Baffin som prisgunstige kajakker, kom gjerne med forslag, budsjett kan alltids strekkes, men ikke over 20k, kan billig være bra?
Olav

Re: Brit-style kajakk

Postby hotshot » 23 May 2017, 08:42

Litt info om deg selv er lurt hvis du vil ha hjelp.
Vekt, bosted osv. ;)

Jeg driver og lurer på reduksjon av kajakkflåten, men er usikker på hva som skal ut.
Og hva er "Britstyle" egentlig?
Jeg vurderer salg av for eksempel Brittany, og kanskje Reval Midi.
Kanskje Valley Skerray rep-objekt.
Oslo/Akershus området.
Mulig utlån for test, Zephyr 160, Aspect.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Olav » 23 May 2017, 23:00

Hei, bor i Møre&Romsdal, passert 50 og dette blir tredje sesongen med kajakk, 182cm og runder vel 95kg( høres nesten ut som en kontaktannonse dette :lol: ) Interessen har ligget latent lenge og den er nok kommet for å bli. Vil nok aldri bli en "avansert" padler med rockhopping og diverse stunt på tapetet, men ønsker å lære mere teknikker som gjør meg til en sikrere padler(95% av turene blir gjort alene) Vil derfor ha en kajakk som danser med meg og ikke mot en stakkar med ufullkommen teknikk.
Olav

Postby hotshot » 24 May 2017, 00:24

Se der ja.

Langt vekk fra mitt "distrikt",
Av forhandlere finner jeg ikke stort annet enn Seabird på dine kanter.
Scott blir vel da det mest aktuelle hvis du vil ha en "lekebåt" derfra.
På Finn.no ser jeg heller ikke stort i ditt nærområde.

Jeg og andre har skrevet en del om Reval Midi:
Den er OK, spørsmålet blir hvordan du vil balansere lekeegenskapene mot turegenskapene.
Du har en turbåt fra før, tror du kanskje vil oppleve at dette blir en turbåt til........
Men den er jo inspirert av engelske båter.

Har ingen erfaring med Baffin, men mange er veldig begeistret for den.

Men postordrekjøp betyr vel at du bør få prøvd flere kajakker først så du vet hva du kjøper.
Det virker jo som kursmiljøet ditt kan være til hjelp?

Om du blir en avansert lekepadler? Hvorfor ikke? Du er jo bare 50 og dette er moro!
Jeg "fikk" ny elvekajakk i 60 års present for 7 år siden: du har tiden foran deg........
Og du bor jo midt i padleparadiset med alle muligheter.
Den dagen du har opplevd din første lille surfebølge, er du solgt!
hotshot

Postby Olav » 25 May 2017, 06:05

Takk for godt svar Hotshot, tror du en Zepyr 155 blir for liten for meg, du selv har vel en 160. Hadde jeg skulle valgt ut fra de kajakkene jeg har prøvd, hadde det nok blitt en Northshore Atlantic LV.
Olav

Postby hotshot » 25 May 2017, 12:10

Jeg var selv i tvil: "alle skrøt" av Zephyr 155 også litt tyngre folk, og de påsto at "magien" ble borte med 160.
Jeg er ganske åpen for å teste alt; har lekt litt med en Enigma squirt "undervannsbåt" på elva og hatt mye gøy med det, osv. Men nyere tids erfaring på elva med "playboat" kajakker som flyter høyt og er "løse" og planer får meg til å tro at noe av det samme gjelder på havet: en bred flatbunnet båt er lett å svinge og min opplevelse av fartsegenskapene til Zephyr frister meg til å tro at den til en viss grad planer på flattvann.
En stor båt flyter høyt og lett, det gir smal vannlinje, samtidig som den blir sekundærstabil. Lastekapasitet blir en bonus. Vindfang er da etter min mening den viktigste ulempen. Så får de andre ha sine meninger.

Zephyr 160 er ikke en lang båt : Atlantic, Reval Midi og Aquanaut er ca 1 fot lengre og litt smalere.
De går nok litt fortere når du tar i, men ikke når du bare "cruiser". De er litt mer turbåter.
Har "kapprodd" ot en Atlantic med Aspecten min, Atlantic vinner......

Jeg fikk et OK tilbud på en ny Zephyr 160 og har ikke angret: den passer meg ypperlig (ca 93kg, 174cm med lang overkropp)
Det lille jeg har padlet Zephyr hittil, gir mersmak: den er nok førstevalget hvis jeg ikke skal på langtur.
Som oftest skal jeg jo bare ut og leke.........
hotshot

Postby hotshot » 26 May 2017, 07:04

Denne duket opp på Finn.no ikke så veldig langt unna deg?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=97058129

Har hatt lyst på en slik selv: Anerkjent Engelsk produsent som endelig lagde en båt i plast.
Ikke så ofte disse tilbys...........
hotshot

Postby Olav » 29 May 2017, 21:51

Da ble det handel i Ålesund, kjøpte en Zephyr 155, den passet perfekt, satt som ett skudd i cokpit, fikk og kjøpt en del andre kajakkvarer i tillegg. Att det ikke ble med en NDK Explorer hjem skjønner jeg ikke helt, men får tenke litt på det noen dager. Gleder meg til å teste Zephyren på vann i morgen :-)
Olav

Postby hotshot » 29 May 2017, 23:14

Grattis med ny kajakk: vi venter i spenning på en rapport!
hotshot

Postby Olav » 01 Jun 2017, 14:23

Har no fått ein liten tur med testing av Zepyren, ein fantastisk lettmanøvrerbar kajakk, uvant for ein som har hatt en Seabird Expedition HV..Den holder kursen godt selv uten senkekjøl, kanting og leik vart berre morro, gliste rått da eg la til land etter avslutta økt. Farten på kajakken er eg litt usikker på, målte farten med Sportstracker over ca 1 km med uanstrengt paddling, målte farten til ca 1km/t raskere enn Seabirden, det hadde eg ikkje forventa. Må ha en lengre tur for å få verifisert.
Ellers så rauk eg på kjøp av Exploreren og, blir vel henta neste veke. :-) "Guttebudsjettet" for I år er nok på lang veg oppbrukt( vertfall når børsemakeren er ferdig med pistolen han byggjer til meg)
Olav

Next

Return to Kajakker