Seabird Expedition Åfjord

Seabird Expedition Åfjord

Postby hotshot » 13 Sep 2017, 22:39

Nevnt under anskaffelser og Kvitsøytur i August (bilde):
Har anskaffet en Seabird Åfjord Club av den tradisjonelle typen.
Ser at Veltern kjøpte "fullversjonen" i fjor, og jeg kan bare bekrefte at den gjør mange fordommer til skamme.
viewtopic.php?f=11&t=5644&p=52954&hilit=%C3%A5fjord#p52954

Fartspotensialet overgår hva man skulle tro utfra lengden, antagelig fordi "svenskefasong" gir løft i det brede bakskroget når man tar i litt,
Dvs. at båten til en viss grad ser ut til å plane. GPSen sa at den kommer opp i over 9 km/t dvs. rundt 5 knop!
Noe V-form i den brede bunnen gjør båten litt voggete i primærstabiliteten, men sekundærmotstanden kommer fort når man kanter litt, og er betryggende.

Denne båten er nok lagd for å brukes med ror (som mangler på Club utgaven), og den ble derfor lite retningsstabil i med- og side-vind/sjø.
Funderer på å lage en finne som kan hektes i rorfestet. I mellomtiden har jeg flyttet setet et hakk bakover for å rette opp balansen i skroget. Ulempen med det er at ryggstøtta kommer ganske nær sittebrønnsargen bak og derved hindrer bakoverlent rulle. For ikkerullende rekreasjonspadlere har det kanskje ikke så mye å si.

I mellomtiden leser jeg i reklamen at Seabird har startet produksjon av lignende modeller i Fredrikstad (tidligere har de lagd alt i Kina). De er etter sigende "blowmolded" i HDPE, dvs. lignende produksjonsteknikk som Prijon og Eskimo i Tyskland? Dette er spennende: det er fristende å tro at de har inngått samarbeid med noen som gjør slik produksjon for andre markeder (industri, plastfat, søppelcontainere?). Eskimo har bla, basert seg på noe slikt. I tillegg noterer jeg meg at de nye modellene er lagd for å brukes uten ror, dvs. at de har en annen skrogfasong enn klassikerne og går kanskje nøytralt i vind uten assistanse fra ror eller finne? De ser også ut til å mangle vanntette skott, og den billigste savner tydeligvis dekksrigging og bærehåndtak. Ved å skjære til beinet har man presset prisen, og det blir jo spennende å se hvordan dette vil gå: Hasle, Pioner og Nopro har jo tidligere prøvd seg på innenlandsk produksjon av padlefarkoster i plast.........

Forskjellen er kanskje at Seabird bruker utenlandske designere som har erfaring med kajakker; noen av de produktene vi har sett fra de andre var jo ganske klønete. Jeg har også sett at de lyste ut stilling for en som har lyst til å bo i Fredrikstad og jobbe med kajakkproduksjon.
Det gjenstår å se om dette blir et industrieventyr.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker