Rullekajakk.

Rullekajakk.

Postby Olav » 23 Sep 2017, 15:09

Hei.
Har såvidt begynnt å få til rulla, rauk no på eit kjøp av en Robson Sportster XL kajakk, elvekajakk. Tenkte kanskje denne var godt egnet til å rulla med og å læra meir teknikk. Mulig dette var eit bomkjøp, noko elvepadler blir eg nok ikkje. Men kan den brukast til "rull&tull" tjener da den ein hensikt.
Olav

Re: Rullekajakk.

Postby hotshot » 24 Sep 2017, 08:16

Gratulerer med et godt kjøp!

Moderne elvekajakker har god sittebrønndesign for rulle osv. siden bruken er fokusert på slike egenskaper.
Tipper du som jeg kommer til å undres hvorfor ikke havkajakker er like godt utformet; effektiv båtkontroll trenger ikke bety dårlig komfort!
Og du har funnet en ganske stor båt så den bør ha god plass. Hvis du ikke har gjort det allerede, så skaff deg en kort åre, 2 meter eller mindre! Mange har funnet ut at det kan funke på flattvann også, reduserer belastninger på kroppen og gir bedre kontroll.

I tillegg til å oppleve moroa ved å snu på en fem-øring, vil du snart bygge opp evnen til instinktivt å holde rett kurs uten å tenke på det. Alt du lærer i en elvekajakk kommer til nytte og gjør padlingen morsommere, bortsett fra at du vil synes at havkajakker er håpløst treige å snu.

Og for all del: la deg friste til å padle elv, surfe, rulle og støtte i urolig vann osv. Elvekajakker er fine å surfe med når bølgene blir for bratte for havkajakker. Hiv deg gjerne på et introkurs elv i en klubb som driver med elvepadling. Noen av disse kursene varer bare en kveld eller helgedag, men gir lett mersmak i tillegg til at du treffer hyggelige folk. Og man kan alltid begynne med små snille elver akkurat som skiløpere begynner i små slake bakker. Du har mye å glede deg til!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Olav » 24 Sep 2017, 20:23

Har to 2m padleårer, ei Werneråre og ei Gearlab KayaKid grønland surfeåre, så det passer bra. Har da ei rimelig stor elv på dørstokken og. Men tenkte først og fremst på å ha en kajakk som var grei til teknikktrening og som var lett å ta med seg. Henter kajakken først på onsdag, glemte å spørre om det fantes vanntett skott i den, regner kanskje med at det er det bak?
Olav

Postby hotshot » 24 Sep 2017, 20:42

Ja, elvekajakker er ideelle til bla. bassengtrening som elvepadleklubber (og også mange andre padleklubber) ofte arrangerer.
Dette inkluderer ofte annen moro som kajakkpolo og kajakk-stuping fra evt. tårn og brett *hello2*

Nei, vanligvis finnes ikke vanntette skott, og det gjenspeiles i at det ikke finnes luker eller lokk. Begge deler er potensielt svake punkter som lett vil bli en risikofaktor ved elvepadling. Som erstatning bruker man flyteposer for å skaffe oppdrift og fylle opp tomrommet som ellers vill blitt fylt med vann. Evt. kan man supplere med vanntette pakkposer for å få med litt bagasje. Det finnes kombiposer som både har bagasjeplass og er til å blåse opp. Eian Fritid har pleid å ha slikt på lager (jeg har OK erfaring med poser fra Palm som de har pleid å selge til en hyggelig pris). Størrelsen på posene avhenger av om kajakken har midtavstivning (en pose på hver side) eller skal ha en stor pose som fyller hele bredden. Bilder jeg finner med Google viser at Sportster har midtstolpe, dvs. 2 poser bak og antagelig 2 foran, avhengig av løsning. Kan jo hende at det følger med på kjøpet hvis du er heldig :P Ikke være redd for å spørre selger om slikt, også mht. spruttrekk osv.
https://www.eian.no/categories/flyteposer
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Olav » 25 Sep 2017, 21:54

Spruttrekk fulgte med, flyteposer vet jeg ikke, men det var ikke avskrekkende pris på de du linket til.
Fikk forresten til min første 360 graders rulle i dag(butterflyroll) og en sweeproll satt på første forsøket. Forsøk 2 og 3 medførte gurgling av saltvann...Men HURRA til meg likevel :-) Fornøyd, er i ferd med å knekke koden.
Olav

Return to Kajakker