For ikke lenge siden så vi på denne:
viewtopic.php?f=8&t=6529
Det er nytt at XXL selger en kajakk under sitt eget "varemerke" Mackenzie, selv om kajakken ser ganske normal ut.
Det kom noen andre nyheter i fjor, bla. SeaBird sin start av egenproduksjon i Fredrikstad. Håper det går bra; det er vel et godt tegn at de billigste modellene er utsolgt for øysblikket?
Så ser jeg på hjemmesiden til Wilderness at det kommer noen nye utgaver av Tsunami. Vet ikke om nyheten består av så mye mer enn kamuflasjefarge? Nå som vi var enige om at en kajakk bør synes best mulig på sjøen! Produsenten påstår at de nye modellene er "exceptionally fast" og man kan se av detaljer på bildene at skroget er nytt. Men det spørs hva som kommer hit: nyhetene er hittil bare vist på den amerikanske hjemmesiden Spørs om Bull tar inn de nye modellene? I Europa "regionen" ser jeg bare de gamle modellene.
Verdt å merke at WEB-siden til Wilderness inneholder lenker til Dagger, Perception, Mad River og AT, de er nå i samme konsern..........
https://www.wildernesssystems.com/us/
I siste nummer av bladet "Padling" tester de ut Dag/RTM Ysak som nå selges av Hekta på Tur Som om det skulle være en nyhet? De antyder for så vidt at den har vært solgt i Norge tidligere. Den ble importert av Padlebutikken i Drøbak, og noen husker kanskje at den var på min liste over kandidater i tråden om å finne den endelige løsningen på "kajakkproblemet". Jeg fikk uansett et litt ambivalent inntrykk av YSAK uten å ha sett den i virkeligheten, så den ble aldri testet. Artig å se at noen nå gir fransk kajakkproduksjon en ny sjanse, men et par ting i testen antyder at dette ikke er siste skrik: høy sarg bak som hindrer bakoverlent rulle, og kort sittebrønn som gjør det vanskelig å entre for eksempel ved cowboyredning. Dessuten gir et fotografi i artikkelen inntrykk av at dette med "flare" fortsatt er en utfordring. Ikke så rart kanskje siden dette er en temmelig "nygammel" modell. "Padling" har vel også et par tidligere tester av andre modeller fra samme firma, og det finnes en eldgammel test hvor RTM "Solo" fikk mye skryt. Kan se ut som dette er en bra rekreasjonskajakk.
Padlebutikken har fortsatt en hjemmeside hvor de tømmer lageret for en billig penge og er hyggelige nok til å servere en lenke til den nye distributøren:
http://www.padlebutikken.no/
Får se hva mer som dukker opp: "Padling" lover at de i neste nummer skal teste en "Nyhet" til: Grønlandsåren "Avannaq".
Den har vel vært behørig beskrevet her i forumet tidligere?
Og dette bekrefter en gammel sannhet: slike "fagtidsskrifter" som de selger hos Narvesen er gjerne nybegynnervennlige, og har sjelden noe særlig å tilby den som har vært aktiv noen år. Det gjelder ikke bare innen padling.