jag wrote:Hei.
Jeg kjøpte en Qanik i fjor høst, og trives godt i den.
Dette er min første kajakk, og jeg er rimelig fersk.
Morsom kajakk å padle. Fin til dagsturer, og turer uten for mye bagasje.
Jeg synes ikke den er så veldig ustabil.
Jeg er omtrent din høyde, men har fylt på med mer vekt.
Jeg skrudde derfor av polstringen på lårstøttene, og la på litt tape for å få bedre plass i cockpit.
Qanik i bølgerQanik er opprinnelig en kajakk designet av Björn Thomasson, da under annet navn,
NanoqScott har jeg dessverre ingen erfaring med.
/Jan
Takk for svar Jan! Fint å høre fra noen som har Qaniken at den ikke nødvendigvis er så ustabil, jeg har lest at flere sier det samme. Sekundærstabiliteten er jo faktisk god på kajakken, så da er den kanskje ikke så ille som jeg opprinnelig trodde:) Veit ikke helt hvorfor, men av denne og Scotten er det liksom Qaniken som frister mest. Må bare være sikker på at jeg ikke kjøper noe som blir for vanskelig på mitt nivå.
hotshot wrote:Discovery og Qanik er vel ganske "motsatt ende av skalaen", har du i det hele tatt vurdert noen mellomting?
Hvor "kjedelig" du vil ha det, avhenger bla. av bruk, ikke bare hvor du padler, men om du for eksempel. vil fotografere (med eller uten vanntett kamera?) , spise matpakke, skifte klær, snakke i telefon, eller plukke ting fra lasterommet, om du padler sammen med en som kan hjelpe deg hvis noe skulle skje.
Ta gjerne et kurs, tror du vil ha glede og nytte av det, og kanskje finne nye padlevenner?
Og en liten ting: skaff et spruttrekk som er lett å få på plass samtidig som det sitter trygt og har riktig livvidde.
Dette lar seg kombinere, ikke la deg lure til kompromisser av selgere!
Ja, har skjønt at Discoveryen er noe helt annet, denne har jeg bare lånt via jobben, og er vel ikke helt optimal til meg. Som jeg skriver innledningsvis så har jeg sett på Seabird Scott også, og har vel tenkt at denne kanskje er en mellomting? Litt mer stabilitet, samtidig som den er morsom i litt bølger og lettmanøvrert. Veit ikke hva du tenker om denne?
Greit å ha mulighet til å gjøre enkle ting underveis, ta opp ting fra dagsturluke, drikke litt, ta et kjapt bilde med mobilen og sånne ting. Ser ikke etter en superstabil kajakk for å fotografere, fiske eller lignende. Dersom Qaniken er så ustabil at jeg som nybegynner ikke kan få til dette etter litt tilvenning, så er nok ikke dette riktig kajakk nei! Er den virkelig så vanskelig? Ser bilder av folk på nett som padler disse med små barn i lasteluken, så ser liksom ikke så uoverkommelig ut, men det kan jo hende det ser lettere ut med mer erfarne padlere. Da får jeg eventuelt kikke litt mer på Scotten.
Sikkert lurt å ta et kurs, jeg skal sjekke opp om det er noe i området her. Det blir nok uansett litt prøving og feiling på egenhånd i første omgang. Har en padlekompis, så jeg blir ikke alene før jeg eventuelt føler meg trygg nok til at jeg kan prøve litt selv når det er ålreite forhold:)
Og takk for tips om spruttrekk, skal ta med meg dette:)