Seabird Qanik eller Scott LV?

Seabird Qanik eller Scott LV?

Postby Hyssing » 25 Apr 2018, 08:20

Hei!

Jeg skal kjøpe min første kajakk, og har sett på Seabird Qanik og Seabird Scott LV. Har lest det jeg har kommet over om kajakkene på nett, men synes det er vanskelig å vite hvilken av disse som vil passe best til mitt bruk. De høres ut som morsomme kajakker som kan fungere til det meste begge to, selv om jeg har inntrykk av at Qaniken kanskje er vanskeligere/mer ustabil for en nybegynner?

Jeg er som sagt fersk padler, har padlet noe i en Seabird Discovery. Denne er alt for stor for meg, og det føles som om jeg sitter i et badekar. Jeg er 175 cm høy, og ca. 65-67 kg. Ønsker meg noe som passer meg litt bedre størrelsesmessig, og noe som er litt mer utfordrende uten å være alt for vanskelig. Det vil bli mest dagsturpadling på fjorder og innsjøer da det er dette det er mest av i nærområdet, med en og annen tur på sjøen og i telt en helg. Jeg synes det er morsomt å padle når det er litt bølger, selv om det blir litt begrenset med muligheter for dette rundt her. Ønsker også å lære meg mer teknikk, synes padlinga blir morsommere da.

Hvordan fungerer Qaniken i bølger? Scotten er vel bra på dette etter hva jeg har skjønt. Men den er kanskje mer "kjedelig" igjen på flatt vann? Jeg bør vel velge kajakk etter de forholdene det blir mest av.

Hadde satt pris på om det var noen som hadde noen innspill! Gjerne litt om forskjellen mellom disse kajakkene i praksis, og fordeler og ulemper til den bruken jeg ser for meg:)
Hyssing

Re: Seabird Qanik eller Scott LV?

Postby jag » 25 Apr 2018, 13:40

Hei.
Jeg kjøpte en Qanik i fjor høst, og trives godt i den.
Dette er min første kajakk, og jeg er rimelig fersk.

Morsom kajakk å padle. Fin til dagsturer, og turer uten for mye bagasje.
Jeg synes ikke den er så veldig ustabil.
Jeg er omtrent din høyde, men har fylt på med mer vekt.
Jeg skrudde derfor av polstringen på lårstøttene, og la på litt tape for å få bedre plass i cockpit.

Qanik i bølger

Qanik er opprinnelig en kajakk designet av Björn Thomasson, da under annet navn, Nanoq

Scott har jeg dessverre ingen erfaring med.

/Jan
jag

Postby hotshot » 26 Apr 2018, 07:14

Discovery og Qanik er vel ganske "motsatt ende av skalaen", har du i det hele tatt vurdert noen mellomting?
Hvor "kjedelig" du vil ha det, avhenger bla. av bruk, ikke bare hvor du padler, men om du for eksempel. vil fotografere (med eller uten vanntett kamera?) , spise matpakke, skifte klær, snakke i telefon, eller plukke ting fra lasterommet, om du padler sammen med en som kan hjelpe deg hvis noe skulle skje.
Ta gjerne et kurs, tror du vil ha glede og nytte av det, og kanskje finne nye padlevenner?
Og en liten ting: skaff et spruttrekk som er lett å få på plass samtidig som det sitter trygt og har riktig livvidde.
Dette lar seg kombinere, ikke la deg lure til kompromisser av selgere!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Hyssing » 26 Apr 2018, 09:57

jag wrote:Hei.
Jeg kjøpte en Qanik i fjor høst, og trives godt i den.
Dette er min første kajakk, og jeg er rimelig fersk.

Morsom kajakk å padle. Fin til dagsturer, og turer uten for mye bagasje.
Jeg synes ikke den er så veldig ustabil.
Jeg er omtrent din høyde, men har fylt på med mer vekt.
Jeg skrudde derfor av polstringen på lårstøttene, og la på litt tape for å få bedre plass i cockpit.

Qanik i bølger

Qanik er opprinnelig en kajakk designet av Björn Thomasson, da under annet navn, Nanoq

Scott har jeg dessverre ingen erfaring med.

/Jan

Takk for svar Jan! Fint å høre fra noen som har Qaniken at den ikke nødvendigvis er så ustabil, jeg har lest at flere sier det samme. Sekundærstabiliteten er jo faktisk god på kajakken, så da er den kanskje ikke så ille som jeg opprinnelig trodde:) Veit ikke helt hvorfor, men av denne og Scotten er det liksom Qaniken som frister mest. Må bare være sikker på at jeg ikke kjøper noe som blir for vanskelig på mitt nivå.

hotshot wrote:Discovery og Qanik er vel ganske "motsatt ende av skalaen", har du i det hele tatt vurdert noen mellomting?
Hvor "kjedelig" du vil ha det, avhenger bla. av bruk, ikke bare hvor du padler, men om du for eksempel. vil fotografere (med eller uten vanntett kamera?) , spise matpakke, skifte klær, snakke i telefon, eller plukke ting fra lasterommet, om du padler sammen med en som kan hjelpe deg hvis noe skulle skje.
Ta gjerne et kurs, tror du vil ha glede og nytte av det, og kanskje finne nye padlevenner?
Og en liten ting: skaff et spruttrekk som er lett å få på plass samtidig som det sitter trygt og har riktig livvidde.
Dette lar seg kombinere, ikke la deg lure til kompromisser av selgere!

Ja, har skjønt at Discoveryen er noe helt annet, denne har jeg bare lånt via jobben, og er vel ikke helt optimal til meg. Som jeg skriver innledningsvis så har jeg sett på Seabird Scott også, og har vel tenkt at denne kanskje er en mellomting? Litt mer stabilitet, samtidig som den er morsom i litt bølger og lettmanøvrert. Veit ikke hva du tenker om denne?

Greit å ha mulighet til å gjøre enkle ting underveis, ta opp ting fra dagsturluke, drikke litt, ta et kjapt bilde med mobilen og sånne ting. Ser ikke etter en superstabil kajakk for å fotografere, fiske eller lignende. Dersom Qaniken er så ustabil at jeg som nybegynner ikke kan få til dette etter litt tilvenning, så er nok ikke dette riktig kajakk nei! Er den virkelig så vanskelig? Ser bilder av folk på nett som padler disse med små barn i lasteluken, så ser liksom ikke så uoverkommelig ut, men det kan jo hende det ser lettere ut med mer erfarne padlere. Da får jeg eventuelt kikke litt mer på Scotten.

Sikkert lurt å ta et kurs, jeg skal sjekke opp om det er noe i området her. Det blir nok uansett litt prøving og feiling på egenhånd i første omgang. Har en padlekompis, så jeg blir ikke alene før jeg eventuelt føler meg trygg nok til at jeg kan prøve litt selv når det er ålreite forhold:)

Og takk for tips om spruttrekk, skal ta med meg dette:)
Hyssing

Postby hotshot » 27 Apr 2018, 00:44

Fint at du har en padlekompis, og hvis du tar et kurs eller på annen måte får kontakt med et padlemiljø, får du sikkert flere muligheter til å prøvepadle litt forskjellig. Det er lurt. Det meste av mine erfaringer er gjort på elva, også når det gjelder spruttrekk. I gamle dager var det vanlig innen diverse sportslige aktiviteter at høyt nivå = smerte, vonde føtter, gnagsår,vond rygg osv. Den tiden er heldigvis forbi, og for meg betyr det bla. at første skritt i valg av kajakk er å prøvesitte, gjerne med spruttrekk, for å finne ut om du har det godt i båten. Har du god kontakt med skroget? Beholder lårstøttene grepet hvis du ruller over på siden? (KAn like gjerne testes på land).Kan du legge deg bakover til bakhodet ligger mot dekket? (Uten at trekket løsner).

Vi venter som vanlig i spenning på hva du og de andre som begynner å padle finner på *hello2*
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Hyssing » 27 Apr 2018, 06:41

Har prøvesittet begge disse, og tror begge passer meg bra, mye bedre kontakt med skroget enn den Discoveryen jeg er vant med. Prøvde Scott MV også, denne var nok litt for romslig igjen. Prøvde ikke med spruttrekket da vel og merke, det tenkte jeg ikke på.

Så blir det kanskje litt prøving og feiling med den første båten uansett, det er vanskelig å vite helt hva man skal se etter og hva man trenger før man har litt mer erfaring:) Så jeg får starte med en båt som har de egenskapene jeg ihvertfall tror jeg vil ha, så får jeg heller investere i noe annet på sikt dersom jeg skulle finne ut at det ble helt feil.

Ihvertfall har jeg vel egentlig landet på at jeg går for en Qanik, og hadde holdt av en de hadde i butikken. På grunn av en misforståelse så ble kajakken jeg hadde holdt av solgt, slik at jeg må vente med kjøp til de får inn flere. Butikken tilbød meg i mellomtiden å låne en Scott, så da ser det ut til at jeg henter en slik i morgen som jeg kan bruke mens jeg venter på Qaniken:) Kjedelig å vente, men synes det var god service av butikken ihvertfall, og da får jeg prøvd denne kajakken også.

Ser ut til at været blir bra i helgen også, så da blir det vel litt testing på fjorden :D
Hyssing

Return to Kajakker