Hjelp til valg av kajakk til mitt bruk :)

Hjelp til valg av kajakk til mitt bruk :)

Postby Mareng » 26 Jun 2018, 13:26

Hei, dette er min første post her inne :)

Jeg bor på Askøy utenfor Bergen, og skal kjøpe meg kajakk. Hittil har jeg padlet en gang i en lånt Seabird Expedition 507, og den var helt ok. Jeg er vant med kanopadling på sjøen, jeg synes Seabirden var mer enn stabil nok for meg.

Jeg skal bruke kajakken mest til dagsturer og ettermiddagsturer, men også helgeturer i telt. Turtempoet er viktig er høyt, maksfarten er ikke så vesentlig, men jeg må kunne padle litt på om jeg skal ta en kveldstur på ett par timer ("joggetur"). Jeg vil ha en kajakk som er litt lettdrevet, og det må gå greit å holde ett høyt turtempo over ett par timer.

Jeg er en mann som er 170 høy og veier 70 kilo uten klær, så padlervekten min er vel ca 75 kg. På en helgetur i telt hvor jeg også må ta med 10 liter vann, blir bagasjevekten kanskje omkring 30-35 kilo. Så reell lastet vekt blir da ca 110 kilo (maks 120 kilo).

Her jeg bor er det ikke så voldsomt med bølger, men det blåser en god del. så jeg trenger en kajakk som fungerer bra i vind. Jeg ønsker en kajakk som er rask, kan ta bagasje jeg skal ha med på tur, og har minimalt med vindfang.

I området her er det mulig å prøve alle Norse Kajakkene, og Hasle Excursion 500. Vekten på alle disse er lik, ca 23 kilo. Hasle er laget i plast Norse Kajakkene er laget i glassfiber: https://www.norsekayaks.com/kayaks . I Bergen er det nok flere kajakker jeg kan prøve også.

Jeg ønsker tips til kajakker jeg burde se nærmere på. Alle forslag tas mot med takk.

De jeg har sett på Hittil er:
- Norse Freyja (550cm lang, 55cm bred). Denne passer mindre padlere, jeg er jo bare 170, så den kan passe bra. Men lastekapasiteten er oppgitt til bare 95 kilo, og da går vel ikke der?
- Norse Duva (498cm lang, 58 cm bred). Passer padlere mellom 60-90 kilo, og har en lastekapasitet på 120 kilo. Kan i følge papiret passe perfekt, men vil en kajakk på 5 meter og 58 cm bredde ble treg å padle? Eller vil litt økt bredde gi en lavere kajakk som har mindre vindfang?
- Hasle Excursion 500. (500 cm lang, 56 cm bred) Lastekapasitet 120 kilo. Denne kan også passe bra hva angår lastekapasitet. Den er 2cm smalere enn Norse Duva: Vil det gi en raskere kajakk, eller vil dette gi en høyere kajakk som har høyere vindfang?

Hasle Excursion er en del biligere enn Norse Kajakkene. Norse koster 13.000 kr, Hasle koster vel 9500 her i området.

Noen råd? :)

Andre kajakker som er mulig å prøve i Askøy/Sotra/Bergensområdet jeg bør vurdere?
Mareng

Re: Hjelp til valg av kajakk til mitt bruk :)

Postby Kvase » 26 Jun 2018, 22:59

Denne er jo et knallkjøp for slik bruk du beskriver vil tro det er min gamle Valley Aquanaut
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =123245733
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby hotshot » 27 Jun 2018, 00:55

Google viser et antall kajakklubber i Bergen og omegn.
https://www.google.no/search?biw=1404&b ... Gthg1IfOV4

Jeg finner div. butikker med relevante kajakker, bla. Nemo Diving og 2 lokale XXL filialer som har kajakker på lager, men tror du kan ha bedre muligheter for testing på vannet i en klubb. Samtidig har det stor betydning at du sitter godt, og det kan du teste i butikken.

Ikke la deg dirigere av produsentenes oppgitte mål og data. Generelt vil en kajakk som er mye lenger enn 5 meter ha stor "våt flate" som gir friksjon ved moderat padling, men ha større toppfart enn en kortere båt. Ca 55 cm er normal bredde for en turkajakk. Jeg veier ca 90 kg og opplever for eksempel Tahe Reval Midi PE (515 x 56 cm) som "passe" med lett bagasje på dagstur, Selges av flere, bla: . https://www.westsystem.no/p/16448/tahe- ... polyetylen
Men vær obs på at det er bredde i vannlinjen som teller. "Flare" (sideflater som skråner utover slik at dekker er bredere enn vannlinjen) bidrar til dette og gir også bedre sekundærstabilitet. V-formet vs. flatt bunnparti gjør også forskjell på primærstabilitet og hastighet. Spring (kurvet kjøllinje) gjør kajakken mer manøvrerbar og gir bedre stabilitet, men på bekostning av hastighet. Som du skjønner, er det mange faktorer som utgjør et skrogdesign, og det er sjelden man finner alt beskrevet i annonser og brosjyrer. Du må nesten prøve-padle.

Jeg sier ikke at du skal velge dette, men jeg ville benyttet evt. anledning til også å prøve litt kortere kajakker ( for å få et inntrykk av hva lengde betyr). Jeg trives for eksempel godt i Wilderness Zephyr 160 (488 x 58 cm). https://www.wildernesssystems.com/us/kayaks/zephyr-160 Det er en leken og lettpadlet kajakk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 27 Jun 2018, 10:10

Mareng wrote: I området her er det mulig å prøve alle Norse Kajakkene, og Hasle Excursion 500. Vekten på alle disse er lik, ca 23 kg.

En Seabird Xp 507, som du har prøvepadlet kan etter min mening være et godt valg. Rimelig også nå:
https://www.kajakk.net/kajakk/havkajakk ... ien/xp-507
Hasle 500 er 500 cm lang og hele 60 cm bred- trenger du en så bred kajakk? Økte bredde gir lavere fart. Hasle 520 har meget stor sittebrønn-åpning, noe jeg setter pris på.
Vær oppmerksom på at oppgitt VEKT på kajakker, fra produsenter og forhandlere, ikke sjelden, i beste fall, er kun vekt for nakent skrog, uten ror og dekksrigging... :-(
Godværspadler
veltern

Postby Mareng » 27 Jun 2018, 10:43

Masse gode råd i tråden, takk! :)

Jeg var innom Aktiv og prøvesatt Norse Freyja og Norse duva. Som han sa i butikken, Freyja passer nok med perfekt, og det gjorde den. Satt behagelig, og hadde god kontakt med lårstøttene. Det er den raskeste kajakken de har laget, den er 550 lang og 55 bred. Seabird expedition er 507 lang og 58,5 bred, den satt jeg veldig løst i i forhold til Freyja. (Hasle 500 er 56 cm bred, ikke 60 som skrevet over).

I følge selger er freyja ideelt lastet opp til 95 kilo, da ligger den ideelt i vannet, men det er overhodet ingen problem om man laster i litt ekstra. Det vil ikke

Jeg skal prøve de på sjøen i uken når jeg får tid. Jeg skal prøve Hasle også, bare for å få ro i magen. Jeg vet ihvertfall at Freyja passer meg mye mye bedre enn expedition. Freyja har også litt mer v-bunn for å gi litt bedre glid i vannet i følge selger.
Mareng

Postby hotshot » 27 Jun 2018, 12:38

Dette er jo positivt, og det er sikkert mange på forumet som er spent på dine videre erfaringer med Norse kajakker.

Du har sikkert tenkt på at setebredden og skrogbredden er uavhengige størrelser så lenge det er nok plass i skroget.
Man kan alltid padde (polstre) for å få kontakt, men hvis det er for trangt, blir det problematisk.

Ja v-bunn gir mer fart.
På annonsebildene ser det ut som Duva mangler lårstøtter?
Og Freyja er nok en raskere og mer "fullblods" hav-kajakk enn Expedition, Excursion og Duva.
Balansegangen din blir vel om du oppnår lastevolum ved hjelp av lengde eller økt tverrsnitt.

Det kan også være verdt å merke seg at regelen om max-lengde på 520 cm i konkurransepadling har påvirket tradisjonen i kajakkdesign. Det er ikke tilfeldig at det finnes så mange kajakker som er ca 515 cm lange. "Overheng" er også en faktor: noen kajakker har "baugspryd" mens andre har loddrett "clipper"-baug hvor kjølen er nesten like lang som total lengde. Det siste har blitt mer populært i senere tid; kanskje det handler om begrenset oppbevaringsplass? Det gir i hvert fall mindre vindfang.....
hotshot

Postby Mareng » 27 Jun 2018, 12:59

Jeg finner veldig lite info om norse kajakker på nettet. Lurer på hvorfor?

Ja, det virker som at duva sine låstøtter er litt utenfor cackpiten, eller de gjør ihvertfall mindre ut av seg enn på freyja.

Bak setet på Norse Kajakker er det ingen ekstra plass, slik at du enkelt tømmer kajakken for vann.

Har faktisk ikke tenkt på at det går an å polstre, det er jo en mulighet om jeg går for en romsligere kajakk, men det er jeg nesten helt sikker på at jeg ikke kommer til å gjøre. Norse kajakkene har en kevlarstripe integrert i kjølen bak gelcoaten eller inni glassfiberen som ekstra forsterkning, men det har sikkert andre kajakker også. Jeg tenkte at uansett hvilke kajakk jeg velger, så legger jeg på en stipe med keeleazy teip. Jeg har gjort det på royalex-kanoen min, og det er virkelig en god beskyttelse som er enkel å legge på med hjelp av en hårføner.

Jeg skal kjøpe noen flakslodd på butikken neste uke, etter litt skraping dukker det helt sikkert opp nok penger på budsjettet til kajakk! :D
Mareng

Postby hotshot » 27 Jun 2018, 13:12

Ganske nytt firma, men flere av oss har lagt merke til dem:
https://www.norsekayaks.com/contact

Blant elvepadlere er polstring/padding svært vanlig. Du får kjøpt sett med flere puter og borrelås, men mange skjærer bare opp liggeunderlag og taper.

http://www.striestrommer.no/padz-kayak- ... -sett.html

Flax: ja prisnivå er også en faktor å ta med ved valg av kajakk.
hotshot

Postby Miamaria » 28 Jun 2018, 12:20

Ikke kjøp bredere kajakk enn nødvendig. Det er bare til heft under padling når du ikke er så stor selv. Pass også på hvordan du får til å padle i den, om den er veldig høy foran cockpit. Det blir fort slitsomt. Men det merker du fort når du prøvesitter.

Viktigst råd - PRØV.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Mareng » 28 Jun 2018, 14:56

Takk for gode innlegg!

Jeg har kanskje nevnt det, men jeg padler kano relativt raskt og har ganske greit teknikk der. Kajakkteknikken må jeg nok jobbe mye med, foreløbig finnes den jo ikke :lol: Mine utsagn om følgende båter må derfor tas i betraktning av dette. Jeg hadde med GPS for å sammenligne hastigheten på båtene. Jeg måtte låne åre, men alle årene var ganske like på hverandre.

Da har jeg fått prøve følgende båter:

1. Lånt av en kompis på tur: Seabird Expedition 507. 507 lang, 58,5 bred.

Alt for stor til meg, kan muligens polstre mye og få den mer passe, men fikk ikke særlig god kontakt med kajakken. Padling med ror nede var litt slitsomt pga. pedalsystemet. Det er doble pedaler, men tunge å bruke. Padling uten ror var ikke så veldig retningsstabilt. Stabiliteten ellers i kajakken var meget bra. Synes den virket tung å padle.

2. Hasle Excursion 500. 500 lang, 56 bred. Polyetylen-plast. 23,5 kilo, lettest av de alle, og vekten stemmer inkludert rorsystem og alt. Lett å få på biltaket (bonus!) 

Passet mye bedre til meg, men jeg fikk ikke god kontakt med lårstøttene. Jeg kan nok polstre litt under lårstøttene, så vil jeg få bedre kontakt med kajakken. Den kjentes litt urolig ut/"vaggete" under padling selv om det er en stabil kajakk, men det var trolig fordi jeg ikke hadde så god kontakt med kajakken som jeg burde ha. Med litt "luft" rundt kroppen blir det vel lett sånn. Kajakken er ikke særlig retningsstabil uten ror, men du verden så lett den var å snu og manøvrere. Rorsystemet var svært enkelt å justere, og svært gode pedaler. Roret vippes lett opp og ned, lettere enn på Norse Freyja og Seabird expedition. Pedalene gjør at du enkelt kan gi fullt utslag på roret. Enklere kan man vel ikke få det. Å padle denne uten ror ble litt sikk-sakk padling og den trakk hele tiden til en side (selgeren nevnte at han hadde merket det med akkurat dette eksemplaret), i vinden ble det vanskelig, med ror ble det veldig mye bedre. Jeg tror ikke denne er beregnet å padles særlig mye uten ror nede?

Det jeg likte best med denne var at det er utrolig lett å snu og svinge den, det gode rorsystemet som glir silkemykt og gir stort utslag, de gode pedalene og fotstøtten. (Hvorfor bruker ikke alle dette rorsystemet?). Det jeg likte minst var dårligere retningsstabilitet og at jeg ikke fikk god nok kontakt med kajakken (kan fikses med litt polstring?) Ser for meg at den er litt mer slitsom å padle i mye vind og der man må jobbe litt for å holde kursen.

3. Norse Freyja. 550 lang, 550 cm bred. Glassfiber. Oppgitt 24 kilo (men veier mer).

Dette er "kniven" som skjærer gjennom vannet sammenlignet med de andre. Her sitter jeg skikkelig godt plassert i kajakken. Kjennes dønn stabil ut, selv om den har lavere stabilitet enn Hasle, men det er fordi jeg sitter med fullstendig kroppskontakt med kajakken. Den ligger dønn i vater på vannet når jeg padler og går kjapt og lett. Den er svært retningsstabil, selv uten ror går den rett fram der den skal. Finmanøvrering i trangt farvann er ikke like enkelt med denne. Jeg prøvde å kante den, men jeg fikk den ikke til å respondere så bra på det (delvis også tekninn, men det er vel helst kajakker med knekkspant form som responderer bra på kanting?). Den er også raskest med god margin, lettpadlet og glir langt. Her sitter jeg så godt at jeg kan sitte hele dagen uten problemer. Den ligger lavt i vannet, så vindfanget er trolig lite og det er enkelt å få til god padleteknikk. Den ser også veldig fin ut (selv om det betyr lite).

Det jeg likte minst med Norse Freyja er at den benytter samme rorpedaler som Seabird Expedition. Føttene sitter riktignok som støpt fast med fotstøtten midt under foten, og man styrer roret med tærne. Når man sitter skikkelig nedi kajakken med lårene mot lårstøttene er det ikke mye bevegelse man får gjort med tærne, så om jeg skulle ha stort rorutslag måtte jeg ta føttene av lårstøttene. (Men har det stor betydning hvis roret blir lite brukt med stort utslag?)

4. Norse Bylgja  

For stor for meg. Men de har en prototype av Norse Bylgja i butikken som er laget for mindre personer som sannsynligvis vil passe meg bra. Den kommer ut omkring Mars 2019, med noen små forbedringer. Jeg fikk ikke tid til å prøve denne, kanskje jeg burde gjøre det en dag jeg får tid?

Så da kommer det fram enda flere spørsmål :)
A: På en retningsstabil kajakk som Norse Freyja, bruker man roret i særlig grad, eller er det stort sett oppe? Er det helst i sidevind/krysninger av fjorder og slikt at man setter ned roret? Og har man behov for stort rorutslag på en slik kajakk?

B: Når det gjelder å padle en kajakk som er veldig retningsstabil, er det en viss type åre man bør ha dersom man er i farvann hvor man trenger å manøvrere mer? Vil en grønlandsåre være like bra egnet som en "vanlig" euroåre?
Mareng

Next

Return to Kajakker