Hjelp til valg av kajakk til mitt bruk :)

Re: Hjelp til valg av kajakk til mitt bruk :)

Postby hotshot » 28 Jun 2018, 21:15

OK: du vet hva du ønsker deg og vil angre hvis du velger noe annet.
Styretak delvis som kano. Men du sitter midt på.... styreeffekt er best langt bak. Vanskelig å velge åre for deg!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 29 Jun 2018, 21:24

Jeg har tenkt en del på dette, selvfølgelig.

Hvordan tror dere Freyja, som er en lang kajakk med rett kjøllinje uten spring og spisse ender, oppføre seg i bølger? Tenker på normale bølger på opptil en meter (vanligvis padler jeg i mindre bølger enn det opptil en halvmeter eller stille sjø). Vil den grave seg ned i bølgene? Hvis den surfer litt, vil den grave seg ned da?

Vi i så fall en Kajakk som Norse Bylgja være bedre egnet? Den har senkjekjøl, mye spring og knekkspantskrog som svinger mye ved kanting. Vil denne være mye tregere under de normale forholdene med lite/moderat med bølger? Jeg slipper ihvertfall å tenke på at den er tung å svinge, men vil den være retningsstabil?

I så fall må jeg vente til våren 2019 på Bylgja 2, som er tilpasset min størrelse. Eller kan jeg likesågodt gå for dagens utgave, og polstre litt hvis den er litt for romslig i cockpiten?

Vanskelig dette. Jeg vil jo ikke velge feil...
Mareng

Postby hotshot » 30 Jun 2018, 01:49

Test av Bylgja, husker ikke om vi har sett den allerede
http://www.aktiv.as/filemanager/downloa ... ile/895653

Farten er anstendig turfart, 4,2 - 4,3 knop, men ingen sensasjon. Lengde 520 cm er ganske normalt.
Spørs om den mindre versjonen blir slankere og/eller kortere? Er det setet som gjør at du opplever Bylgja som stor?
Det jeg ser på nettsiden til Norse https://www.norsekayaks.com/kayaks antyder at alle modellene er 55 cm brede.
Men Bylgja har 100 liter mer volum enn Freyja på tross av lengden.

En ting vi ikke har nevnt så mye ennå, er padlestil: høy eller lav åreføring? Ved høy åreføring har bredde i forkant av sittebrønnen betydning. En av grunnene til at kokurransekajakker gjerne har "Swede"-shape, "svensk fasong", dvs. at de er brede bak sittebrønnen og smale foran. Bredt akterskip kan også antas å gi bæreflate bak som hindrer akterenden fra å grave seg ned når det går fort. Til gjengjeld kan det bidra til at forskipet går dypt i bølger.
Nå skal man også huske at det i praksis er breddefordeling i vannlinjen som har betydning på flatt vann. Men bredt akterskip, også over normal vannlinje, kan gi ekstra stabilitet som gjør det enklere å utføre "cowboyredning".

Det motsatte er "fiskeform"; som vi ser hos mange "lekne" kajakker og dette kan bidra til støere kurs, særlig under surfing hvor man vil unngå at forskipet graver seg ned. Spring bidrar også her.
.
Ved lav åreføring kan dekkshøyde bety noe, mens bredde er mindre kritisk. Personlig har jeg vanligvis ganske lav åreføring, og dette er normen for svært mange turpadlere, og de som bruker Grønlandsåre.

Hvor skal det ende? 2 kajakker til forskjellig bruk?
hotshot

Postby Mareng » 30 Jun 2018, 16:50

Jeg bare kjøper 2 kajakker jeg, eller 3 så er jeg sikret :)

Neida, det blir nok bare en kajakk. Jeg har fått sansen for grønnlandsåre, fordi de ser fine og stilfulle ut. Men jeg velger den type åre som kan gi litt fart på kjappe «joggeturer»/treningsturer på kvelden med kajakken. Den skal brukes til litt sånt også, og da er vel ikke grønladsåre det beste valget? (Jeg tenker uansett at jeg etterhvert vil ha to årer for å ha en reserveåre, en grønlandsåre og en delbar euroåre).

Om det blir lav eller høy åreføring er jeg derfor ikke sikker på enda, kanskje jatakk begge deler. I følge produsent og selger er Freyja raskere enn bylgja. Men jeg lurer på om dette også gjelder når man padler mot vanlige små/moderate bølger? Bylgja med sitt spring vil kansje gå mer over bølgene, en kajakk som Freyja vil trolig spidde bølgene mer og kanskje ha litt våtere gange? Hva vil i så fall være best/raskest i slike tilfeller? (Vanskelig spørsmål?)

Jeg sitter ikke like «fast» i Bylgja, som har mer romslig cockpit. Vil polstring kunne bli like bra som en kajakk som sitter som ett skudd uten polstring?

Fikk melding av Norse (Aktiv AS) i dag om at de var ferdige å montere luker på Bylgja 2, som er for mindre personer. Jeg kunne prøve den når det passet. Men det blir etter ferien.
Mareng

Postby veltern » 03 Jul 2018, 11:38

Mareng wrote:Hvordan tror dere Freyja, som er en lang kajakk med rett kjøllinje uten spring og spisse ender, oppføre seg i bølger? Tenker på normale bølger på opptil en meter (vanligvis padler jeg i mindre bølger enn det opptil en halvmeter eller stille sjø). Vil den grave seg ned i bølgene? Hvis den surfer litt, vil den grave seg ned da?

Feyja her: http://www.aktiv.as/padling/kajakk/havk ... ion=746561
(Klikk på bildet for å forstørre).
På bildet ser man at baugen har opptrukkede skrogsider ved og over vannlinjen, som vil gi nok løft i bølgene du beskriver. Ser også på bildet at skroget er nokså høyt foran sittebrønn, som gir tørrere tur for padleren i bølger.

Mareng wrote:Vil i så fall en Kajakk som Norse Bylgja være bedre egnet? Den har senkjekjøl, mye spring og knekkspantskrog som svinger mye ved kanting. Vil denne være mye tregere under de normale forholdene med lite/moderat med bølger? Jeg slipper ihvertfall å tenke på at den er tung å svinge, men vil den være retningsstabil?

Bylgja vil ha relativt lav retningsstabilitet, men den har senkekjøl som korrigerer for det, et stykke på veg. Bylgja vil være en vesentlig langsommere kajakk enn Freyja.
Freyja og Bylgja er kajakker med vidt forskjellige egenskaper. Ingen kajakk vil være best til alt.
Det er vel klart at Bylgja (I) er for stor for deg, men skrogvolumet i Freyja er nok mer passende. Bylgja (II) kan trolig passe bedre.
Valget blir vel om du vil ha en lettsvingt kajakk, eller en rask kajakk.
Godværspadler
veltern

Postby hotshot » 04 Jul 2018, 07:15

Siste nr. Av Padling i salg nå har test av Ymir og Freya (aka Freyja?.).Har ikke kjøpt det selv ennå.
Forresten: retningsstabilitet er oppskrytt, særlig for kajakk med rør eller finne, og spesielt hvis du er erfaren kanopadler.
hotshot

Postby Mareng » 04 Jul 2018, 07:34

Takk til dere :)

Da må jeg selvfølgelig kjøpe siste nummer av padling :)
Men, hvem selger bladet? Jeg er på campingferie, og må kjøpe det «langs veien». I dag er vi på voss, så det er vel muligheter her.
Tester er fine å lese og veldig nyttige, men det er ikke alltid jeg er enig med tester ;)

Siden jeg padler ca. 50% av padlingen min mot nordavinden, eller får den litt på skrå, er det ikke en fordel med retningsstabiliteten da? Eller kompenserer roret/senkekjølen for dette når det trengs?

Er det mye vannmotstand å padle med ror/senkekjøl «unødvendig» nede?
Mareng

Postby hotshot » 04 Jul 2018, 12:45

De fleste kajakker styrer mot vinden. Det er i medvind og sidevind du trenger finne/ror for å balansere skroget nøytralt.
Padling får du hos Narvesen. De har søkeside på nett som viser hvilke utsalgssteder som fører det.
hotshot

Postby veltern » 05 Jul 2018, 10:09

Mareng wrote: .. padler ca. 50% av padlingen min mot nordavinden, eller får den litt på skrå, er det ikke en fordel med retningsstabiliteten da? Eller kompenserer roret/senkekjølen for dette når det trengs?

Er det mye vannmotstand å padle med ror/senkekjøl «unødvendig» nede?

Både ror og senkekjøl bidrar sterkt til økt ratningsstabilitet.

Alt som stikker ned i vannet bidrar til økt motstand. Har forsøkt å finne ut hvor mye det kan dreie seg om, og mener nå at for en vanlig kajakk vil ror nede betyr ca 0,1 km/t lavere hastighet ved lav fart, og kanskje opp mot 0,2 km/t ved rask padling. Konkurransekajakker har ofte små ror, og det er nok en grunn til det.
Godværspadler
veltern

Postby Mareng » 05 Jul 2018, 10:27

Fikk tak i bladet i dag.

Kajakken får masse skryt. Fart, at den er lettpadlet, svært god stabilitet, retningsstabilitet og gode egenskapet i vind (lite vindfang) og bølger er det som er positivt.
Den får noe trekk for å være middels å rulle, rorsystemet er helt ok (ikke like bra som smarttrack), og den har litt stor svingradius.

Det var jo egentlig akkurat det samme som jeg synes etter å ha prøvd den, og det jeg er ute etter er en havkajakk som er god og rask å padle i vinden. Hadde den hatt Smarttrack rorsystem hadde den vert «perfekt», men siden den er såpass retningsstabil uten ror har vel det mindre betydning? Smarttrack var mye bedre å snu roret med, og noe helt annet å ta roret opp og ned. Men i den prisklassen får man gjerne ikke i pose og sekk.

Bruker man roret for å hjelpe til å svinge bedre, eller kun for å holde retningen i vinden og gjøre små justeringer der?
Mareng

PreviousNext

Return to Kajakker