Hjelp til valg av kajakk til mitt bruk :)

Re: Hjelp til valg av kajakk til mitt bruk :)

Postby hotshot » 13 Jul 2018, 23:32

Det burde fremgå at jeg ikke er en rabiat ror-motstander, men heller ikke anser ror som nødvendig. Diskusjonen om dette temaet har vel gått tørr.......
Men en eller annen form for trimflate ser det ut til at de aller fleste kajakkskrog trenger, i hvert fall i medvind/sidevind.
Tror ikke vi er så veldig uenige; mitt poeng er at selv om man har ror, bør man lære seg svingeteknikk.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 17 Jul 2018, 09:41

Driver og surfer litt på nett i "forskningsøyemed".
Fant noe som Veltern kanskje vil like og som kan være OK lesning for den som skal kjøpe seg båt:

http://www.topkayaker.net/Articles/Inst ... raight.htm

http://www.topkayaker.net/Articles/Inst ... erUse.html

Har ikke lest alt dette selv ennå, kanskje i kveld?
hotshot

Postby veltern » 17 Jul 2018, 10:02

Skal nyte lesningen av disse to artiklene i kveld.
Selv om man har padlet mye, over noen tiår, kan det være nyttige elementer innen padleteknikk å plukke opp.
Takk for linkene, "Hotshot".
veltern

Postby hotshot » 17 Jul 2018, 14:19

Og her er en ganske presis forklaring på virkemåten til en styrefinne (skeg):

http://kayak-skills.kayaklakemead.com/skeg.html

Dette gir også et innblikk i hvorfor problematikken er den samme når man padler baklengs. Problemet blir at da sitter styrefinna i feil ende! Det finnes altså ikke et skrog som er nøytralt både i medvind og motvind. Man vil også se hvis det er noe særlig vind. kan en finne brukes til å svinge med. De fleste blir forbauset over hvor stor effekt det har å senke/løfte finna.

De som har prøvd å surfe, vet også at farkoster som får litt fart nedover en bølge, særlig hvis den bryter i grunt farvann, har lett for å tverrvende ufrivillig (broaching). Dette gjelder også for hekkbølge bak en båt. En padler som ikke er vant til dette, vil deretter ha lett for å velte. Et ror eller en finne vil bidra til å motvirke slikt, men det er nyttig å supplere med styretak og/eller støttetak.
hotshot

Postby Mareng » 31 Jul 2018, 14:30

JOHOO!

Har hatt Freyja snart en uke, er blitt hekta! :)

Kjemefornøyd hittil ihvertfall, og den er mye lettere å svinge med litt øving enn jeg først hadde intrykk av. Kun i kraftig vind og en liten halvmeterhøye bølger synes jeg det er litt tungt å snu, men det var egentlig forventet. Den holder retningen veldig bra!

Har kun hatt èn ufrivillig velt, og det var når bølgene kom inn på skrått bakfra, selv om det gikk bra en god stund ;)

Mangler kun neoprentrekket, så skal jeg ut å øve på rullen, selv om jeg ikke trodde jeg skulle komme der enda. Fikk øvd på redning med åreflottør i en liten halvmeter høye «vindbølger» (rett ved siden av en rolig stand med «trygt vann»), og det går jo på ett vis. Men å bare rulle opp og padle videre virker så veldig mye greiere og kjekkere i bølger :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Previous

Return to Kajakker