Kjøp av kajakk - Nybegynner

Kjøp av kajakk - Nybegynner

Postby Simen » 01 Jul 2018, 22:25

Hei!

Har fått interessen av padling og har gjort nå en uke med litt research på valg av kajakk.
Er fremdeles veldig usikker på hva slags type jeg burde velge men har forsåvidt kommet frem til valget av en Nelo 510 som en nybegynner kajakk.

Det jeg er litt nysgjerrig på er om dette er et godt valg for padling på innsjø / elv. Kommer stort sett til å padle flere dager i uken på Vorma og Hurdalssjøen.
Jeg kommer til å ta det som en treningsøkt, hvor jeg vil konkurrere med meg selv med hvor lang distanse over tid jeg kan klare osv.

Men.. jeg vil ikke utelukke tilbudet om å kunne ta en litt lengre tur, med eventuelt en-natts overnatting. Oppbevaringsrommet til Nelo 510 holder nok til en-natts overnatting? ( Kan alltids kjøpe en billigere havkajakk senere for disse turene )

Og hvordan er temperaturen i en surfski om høsten kontra en havkajakk? Godt med klær så burde det vell ikke være noe problem?

Har sett på de veldig smarte løsningene til Zegul Velocity og Epic 16x Performance men de er bittelitt stive i pris og vil gjerne starte med plastikk ;)
Grunnen til at jeg kom litt mer til valget av surfski var også vekten, ettersom det kommer til å bli en del løfting opp og ned av bil.

Kunne gått for innkjøp av trenings / fitness kajakk men tenker det er bedre med en surfski pga muligheten til å hoppe oppå igjen uten å måtte tømme kajakken.

Spørr meg gjerne litt rundt før jeg går og tester hos en butikk, så jeg har så mye erfaring som mulig. Er veldig flink til å bli overtalt til å kjøpe noe som faktisk ikke passer meg hehe.

Kom gjerne med ulemper og fordeler med både havkajakk og surfski. Veldig usikker på hva som lønner seg best på forholdene jeg skal padle. Er vell sikkert det samme. (Med tanke på å padle på rolig vann)

Er forresten kun 170 høy og 59kg.
Simen

Re: Kjøp av kajakk - Nybegynner

Postby hotshot » 03 Jul 2018, 06:53

Ser det drøyer med svar
Veltern har skrevet mye som du sikkert har lest. Surfski passer vel ditt formål, særlig hvis du padler alene. Og før du eventuelt lærer å rulle, noe du kan glemme i en treningskajakk, og evt wing-åre. Har du tenkt på havracer?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 03 Jul 2018, 11:13

Simen wrote:Er fremdeles veldig usikker på hva slags type jeg burde velge men har forsåvidt kommet frem til valget av en Nelo 510 som en nybegynner kajakk.

Nelo 510 SS her: http://www.nelo.eu/product/510/
Og dagsluke i frontvegg av sittebrønn er spesialbestilling. For øvrig samme mål som NK (= svenske Nordic Kayaks) sin nye Breeze, en SS i 3-lags PE ("plast"), som har de nevnte bærehåndtak. Det samme har Epic V7, som er 15 cm lengere og omkring 1 kg tyngre enn Nelo 510.
Simen wrote:Men.. jeg vil ikke utelukke tilbudet om å kunne ta en litt lengre tur, med eventuelt en-natts overnatting. Oppbevaringsrommet til Nelo 510 holder nok til en-natts overnatting?

Lasterommet i bakskroget er romslig, det er vel lukestørrelsen som begrenser hvor store objekter du kan ta med i rommet. Lastestrikken oppe på bakskroget kan også brukes, selv om det påvirker stabilitet, men det betyr ikke så mye for en SS som er 55 cm bred, og under rolige forhold, som du skriver om.
Simen wrote:Og hvordan er temperaturen i en surfski om høsten kontra en havkajakk? Godt med klær så burde det vell ikke være noe problem?

Man sitter litt lunere i en "sitte-nedi-kajakk", med spruttrekk, men er man riktig kledd, kan SS brukes også på senhøsten. Min siste padletur med SS i fjor var i slutten av november, like før den innsjøen begynte å fryse til. Var helt ok med riktige klær.
Simen wrote: Grunnen til at jeg kom litt mer til valget av surfski var også vekten, ettersom det kommer til å bli en del løfting opp og ned av bil.

Nelo 510 har integrerte bærehåndtak på siden av sittebrønn. Det bør, etter min mening, en SS (= surfski) ha, i alle fall når den veier noen-og-tyve kilo.
Simen wrote:Kunne gått for innkjøp av trenings / fitness kajakk men tenker det er bedre med en surfski pga muligheten til å hoppe oppå igjen uten å måtte tømme kajakken.

Trenings/skjærgårdskajakker er noe av det mest utrygge man kan padle. Ofte har disse kun ett vanntett skott, som medfører at ved en velt vil den fylles med mye vann, og flyte med den ene enden opp, og være vanskelig å buksere inn mot land. Ofte har slike kajakker en mer rett kjøllinje, og kan derved være raske under rolige forhold.
Simen wrote:Er veldig flink til å bli overtalt til å kjøpe noe som faktisk ikke passer meg.

Noen firmaer/ekspeditører kan nok av og til selge litt pågående. Ikke så sjelden hender det at nybegynnere blir "påsolgt" kajakker som ikke passer dem, eller som de ikke mestrer på et tidlig stadium i padlekarrieren.
Simen wrote:Kom gjerne med ulemper og fordeler med både havkajakk og surfski. Veldig usikker på hva som lønner seg best på forholdene jeg skal padle. Er vel sikkert det samme. (Med tanke på å padle på rolig vann)

Mange typer kajakker kan passe til den bruken du beskriver. Med din vekt og kroppshøyde bør du passe på å ikke kjøpe en kajakk med for stort skrogvolum. Nelo 510 kan kanskje passe deg, men ser ikke at forhandler oppgir noen passende vekt for padler. Mulig at Neloen har litt smalere sittebrønn enn f.eks. Epic V7, og kan kanskje passe deg bedre. I noen butikker kan du komme og prøvesitte en kajakk på "stoler" inne i butikken. Noen få butikker har også basseng til prøvesitting.
veltern

Postby Simen » 03 Jul 2018, 16:05

Takk for svar Veltern og Hotshot. Det var til stor hjelp. :)

Havracer, mener du da en kajakk som har formen og lengden til en treningskajakk men gjort litt bredere med lasteluke både foran og bak?
Hvis ja, så har jeg sett på de løsningene. Eneste problemet er at jeg ikke har funnet noen i plastikk, og de er gjerne veldig høye i pris.

Noen svar jeg har fått på andre forum er komforten på en surfski vs havkajakk. Havkajakker har jo ryggstøtte. Si jeg skulle ta meg en litt lenger padletur, si 4 timer. Ville komforten i en SS blitt ubehagelig på den tiden?

Og kommer til å ta meg noen turer i forskjellige butikker og prøve sitte diverse kajakker før jeg bestemmer meg. :)
Simen

Postby Simen » 03 Jul 2018, 16:43

Et lite follow-up spørsmål.

Hva er forskjellen på en grønlandskajakk og havkajakk? Har ikke funnet ut dette enda.

For meg så ser grønlandskajakken mye kulere ut, men det sies altså at den er mye lettere å rulle. Og lavere volum en havkajakkene. "For lek og morro"

Vil dette da si at den er mer ustabil enn en havkajakk eller er den bare generelt lettere å rulle pga konstruksjonen til disse kajakkene?
Simen

Postby hotshot » 03 Jul 2018, 18:34

Eksempler på havracer?
Klassikeren heter Inuk (Miamaria vet mer om den).
Axis serien til kajakk og fritid i Drammen kan vel også illustrere konseptet.
Grønland handler vel om volum: forbilde for britstyle. Kjennetegn knekkspant, lav bakre sittebrønnkant. Grønland inspirerte ender. Klassisk Grønland har ocean cockpit: etter min mening ufunksjonelt . Du trenger ikke Grønland for å lære å rulle.
Jeg opplever ryggstøtte som "nødvendig ". Mulig det er fordi jeg har elvepadle bakgrunn? Uten ryggstøtte mister jeg kontakt med båten.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby veltern » 05 Jul 2018, 10:22

Simen wrote:Noen svar jeg har fått på andre forum er komforten på en surfski vs havkajakk. Havkajakker har jo ryggstøtte. Si jeg skulle ta meg en litt lenger padletur, si 4 timer. Ville komforten i en SS blitt ubehagelig på den tiden?

I en surfski er det viktig at man har kontakt med båten, både på sidene, og for de bredere utgavene, også mulighet for noe kontakt i ryggen. Det er vanlig å sette på pads, for å få riktig kontakt. Pads kan festes med borrelås eller kontaktlim. Pads kan kjøpes i kajakkbutikker fro en overkommelig penge.
Igjen viktig å prøvesitte en kajakk eller surfski.

Trolig ikke så godt kjent ennå, men Surfski med bærehåndtak på siden av sittebrønn, - alle surfski over ca 46 cm bredde bør jo ha det, og mange har det o også,- kan på monteres ryggstøtte som ligner de man har i vanlig kajakk: et eksempel fra Stellar Kayaks her; scroll til nedre del av siden, og se på bilte #2 i øvre linje:
http://www.stellarkayaksusa.com/S14S-surf-ski
veltern

Postby Simen » 18 Jul 2018, 11:24

Hei igjen.

Da fikk jeg fullført våttkort kurs forrige uke, Dro så til Sverige for å møte noen kompiser hvor jeg også padlet en hel uke på skjærgårdene langs vestkysten.
Må først sies at dette var veldig gøy, og var greit å få litt erfaring. Veldig imponert over hvor stor forskjell det faktisk kan være på kajakker. Dessverre fikk jeg aldri prøvd en kajakk som passer til min størrelse / vekt.

På kurset måtte jeg padle med en SeaBird Designs R Scott MV (70-90kg) Jeg veier som sagt 58kg :roll: og i Sverige ble jeg padlene med en HV kajakk, her hadde jeg ikke et snev av kontakt med cockpiten så var noe ubehagelig med all den vinden og bølgene, men med litt ekstra energi så gikk det forsåvidt greit!
Så er egentlig veldig spent på hvordan en kajakk til min vekt faktisk oppfører seg. Merket faktisk at kajakkene jeg brukte var veldig høyt oppe enn det de egentlig skal hehe. Må sies at Scott MV kajakken var veldig leken og manøvbar.

En ting til jeg også fikk erfaring på var hvor tunge disse kajakkene faktisk er! Når jeg har sett på nett på forskjellige kajakker og tenkt tja, en kajakk på 25kg skal jeg klare. Neeei... Må nok legge inn noen tusen ekstra og kjøpe en kajakk som veier maks 20kg skal jeg klare å håndtere dette selv :D
Godt mulig at disse kajakkene var veldig tunge å løfte pga mye vann i dem, som jeg faktisk tror det var i dem etter selvredning øvelser osv.

La også merke til at man blir veldig bløt i en havkajakk uten spruttrekk også. Så blir nok til at jeg kjøper en surfski med litt neopren klær ;) SS er veldig kule syntes nå jeg. Så blant annet en Nelo 550 og Epic v10 der jeg var.

Tar turen til Bull Ski og kanskje noen andre butikker i løpet av de to neste ukene for å kjøre noen demoer så får vi se. Tusen takk for all hjelp *occasion14*
Simen

Postby Kvase » 18 Jul 2018, 20:08

Simen wrote:Hei igjen.

Da fikk jeg fullført våttkort kurs forrige uke, Dro så til Sverige for å møte noen kompiser hvor jeg også padlet en hel uke på skjærgårdene langs vestkysten.
Må først sies at dette var veldig gøy, og var greit å få litt erfaring. Veldig imponert over hvor stor forskjell det faktisk kan være på kajakker. Dessverre fikk jeg aldri prøvd en kajakk som passer til min størrelse / vekt.

En ting til jeg også fikk erfaring på var hvor tunge disse kajakkene faktisk er! Når jeg har sett på nett på forskjellige kajakker og tenkt tja, en kajakk på 25kg skal jeg klare. Neeei... Må nok legge inn noen tusen ekstra og kjøpe en kajakk som veier maks 20kg skal jeg klare å håndtere dette selv :D
Godt mulig at disse kajakkene var veldig tunge å løfte pga mye vann i dem, som jeg faktisk tror det var i dem etter selvredning øvelser osv.

Tar turen til Bull Ski og kanskje noen andre butikker i løpet av de to neste ukene for å kjøre noen demoer så får vi se. Tusen takk for all hjelp *occasion14*

Gratulere med innstigningen i kajakk verden
Hei min kone har samme vekta som deg og er vel 165 cm høy å har denne kajakken som hun håndterer helt alene jeg kjøpte den til henne for de andre var for store https://www.eian.no/products/north-shor ... berdiolen2
North Shore Atlantic LV
Materiale Glassfiber/Diolen
Kajakkens vekt 23 kg
Anbefalt vekt padler 40 - 100 kg
Lengde 485 cm
Bredde 55 cm
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby veltern » 18 Jul 2018, 20:38

Simen wrote: Dro så til Sverige for å møte noen kompiser hvor jeg også padlet en hel uke på skjærgårdene langs vestkysten....

Dessverre fikk jeg aldri prøvd en kajakk som passer til min størrelse / vekt....

Merket faktisk at kajakkene jeg brukte fløt høyere oppe enn det de egentlig skal....

SS er veldig kule syntes nå jeg. Så blant annet en Nelo 550 og Epic v10 der jeg var.

De fleste surfski er nok optimalisert for større og tyngre personer enn gjennomsnittet av padlere. Tankegangen er "one size fits all", som jo er en ulempe. Stellar er blandt de verste, med Epic hakk i hel. Delvis det samme for Fenn også. Nelo litt bedre hva sittebrønnvolum og -bredde angår.

Ja, en surfski med stort skrogvolum ligger for høyt i vannet for vanlige folk, - det medfører for smal vannlinje, svakere primærstabilitet, sekundærstabilitet trer inn sent (ved større helningsvinkel enn for tyngre personer) - i det store og hele en redusert padleopplevelse, ifølge min oppfatning.

Du var i Sverige... der har vi en produsent som heter "Nordic Kayaks", - de er er min mening markedsledende i å tilby kajakker for 2 vekt/størrelsesklasser av brukere for samtlige av sine modeller! Nedsiden er at de ikke tilbyr bæregrep i sittebrønn-sidene. Ennå. Men det kan komme, og da kan dette virkelig bli surfski modeller å vurdere.

Nelo 550 er stabilere enn den eldre Nelo 560, men er fortsatt utpreget "tippy", bla. pga den sterkt avsmalende skrogformen foran sittebrønn, dvs. en utpreget "spiss baug". Det kan muligens finnes bedre alternativer der ute?
Og Epic V10 serien er eldre konstruksjoner....faktisk dateres V10 tilbake til ca 2006. Det har fremkommet endel positivt innen surfski-konstruksjoner siden dengang.
veltern

Next

Return to Kajakker