Aquanaut Club mods.

Aquanaut Club mods.

Postby hotshot » 30 Jul 2018, 08:29

Lite padling i det siste bla. pga. vanntemperatur som frister mer til bading!
Aquanauten har derfor ligget brakk ganske lenge, men forrige dagen var ryggen ugrei og da er en kajakk et godt alternativ til besøk hos kiropraktor! Satte meg i Aquanauten for å brekke opp korsryggen, og oppdaget at sittebrønnsargen er altfor høy til å legge seg skikkelig bakover. To vanlige metoder er da: senke sargen, og/eller flytte setet forover. Det ble begge deler.

Legger dette under kajakker fremfor DIY; metodene er beskrevet andre steder, bla. forbedring av lårstøttene som flere har etterlyst. Dette handler mer om hva som skal ti for at denne båten skal bli OK og ikke gjøre skam på den gamle tråden om at "Valley er best". For denne kajakken hadde diverse svakheter slik den var ved ankomst.

En god grunn til å velge mykplast er at den lar seg deformere ved oppvarming, så dette ble gjort. Ikke mye å hente pga. kort avstand mellom sittebrønn og skottvegg, men det hjalp litt. Dessuten fikk sargen en "myk" kurve som er behagelig å lene seg på.
For å flytte setet må man borre nye hull, men de er i setet og ikke skroget, så dette blir usynlig. Ikke mye å gå på her heller, men fikk flyttet setet ca. 1 tomme forover. Strammmet også opp ryyggstøtta så Til sammen nok til at jeg er fornøyd og kan legge hodet i bakdekket,

Ulemper? Kajakken blir mer fortung og behovet for bruk av senkekjøl vil antagelig bli mer tydelig. Evt. kan den få tendens til å tverre ved surf. Det kan også bety at den vi ligge flatere i vannet og ikke grave ned bakenden når man padler fort. På den annen side er denne justeringen liten på en såpass lang kajakk; tilsvarer en liten bevegelse forover av overkroppen. Elvebåter som bare er halvparten så lange er mye mer følsomme for forskyvning av tyngdepunktet.

Og dette betyr at på neste utflukt har Aquanaut Club blitt naturlig førstekandidat til en liten test. Folk påstår bla. at den ikke er særlig rask. Dette må måles. Og så må jeg finne ut om den egentlig er noen god lekebåt. Bølgene fra cruiseskipene i Indre Oslofjord blir vel nok en gang aktuelle når det er langt til åpent farvann. Jeg må også bli mer fortrolig med stabilitetsmønsteret. Fant meg jo godt t il rette med Enigma plastikksquirt nylig: den har nesten ingen stabilitet i det hele tatt........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker