Bulk i kajakk (hck)

Bulk i kajakk (hck)

Postby Hyssing » 05 Aug 2018, 09:09

Har fått en bulk foran cockpiten etter litt for hard stramming på lastestativet. Noen som vet hvordan man best kan rette ut dette? Retter seg ikke ut av seg selv, og jeg har ikke turt å prøve noe da jeg er redd for å gjøre vondt verre..

Kajakken er en Seabird Qanik, hck.
Hyssing

Re: Bulk i kajakk (hck)

Postby hotshot » 05 Aug 2018, 12:11

Samme prosedyre som lagde bulken :D
Antar at det er en plastkajakk siden den har blitt deformert.

Finn noe mykt som anlegg (skumplastkloss, redningsvest osv.) og noe som kan skape press utover, plankebiter, oppblåsbare badeleker...
Eventuelt en flate/plate som fordeler trykket fra polstringen.
Sett det i press, og nå som det er så varmt, la det stå i solsteiken. Ellers forsiktig oppvarming med hårføner leer varmluftpistol.
Vær skånsom og ta tiden til hjelp, polyetylen gir etter og tilpasser seg under press hvis man lar det stå en stund.

PS
jeg legger alltid kajakker oop-ned på lastestativ for å unngå bulker i bånn og for å unngå at de fylles med vann hvis det regner.
Rett foran og rett bak cockpiten er det gjerne et område hvor man får god og rett anleggsflate mot lastestativet slik at kajakken tåler god stramming av lastestroppene. Da vil også cockpitkarmen ligge mot stativet og fungere som sikring mot at kajakken glir frem/tilbake.
Man vil oppdaget at de fleste kajakker blir liggende med baugen høyt når man gjør det slik. Derfor legger jeg dem bak-frem på taket.
OBS: pass på at ikke roret slår i frontruta, fest det skikkelig!
Alternativt bør man skaffe noen enkle kajakkstativ for å fikse vinkler eller fordele last.
Det holder med noe enkelt, selv om jeg syns denne var dyr og dessuten utsolgt:
https://www.milslukern.no/product.html/ ... er-for-hav
Dette er også stiv pris for noen skumplastbiter:
https://bull-ski-kajakk.no/KAJAKK/Trans ... akkholdere
Ideene er å unngå konsentrert trykk mot skroget og evt. bruke bare foran eller bak for å få kajakken "i vater".
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Hyssing » 05 Aug 2018, 12:32

Takk for svar!

Er ikke plastkajakk, men glassfiber med karbon/kevlarforsterkning. Tenkte å prøve og dytte/banke den ut igjen, bare håper jeg ikke ødelegger noe.. :?

Har skumstativ av den siste typen du linker til, men har allikevel klart å få stramma for mye. Ikke prøvd å ha kajakken opp ned, det skal jeg teste!
Hyssing

Postby hotshot » 05 Aug 2018, 13:39

Eksotisk Kompositt med bulk; huff !

Er vel noen på forumet med mer erfaring med disse materialene, men jeg ville tro at skroget er svekket.
Ellers kan vel West System gi gode råd i tillegg til å skaffe det som trengs. Biltema har også slike ting.

Hadde det vært min båt, ville jegl prøvd å dytte ut bulken. Deretter sjekke om finishen på utsiden er OK.
Hvis skadestedet virker MYKT, ville jeg gå for en avstiving på innsiden, også for å sikre at det er vanntett så innmaten holder seg tørr. Epoxy pluss glassfiber. Tror jeg ville brukt vevd duk, det er lettere å kontrollere tykkelse og det ser ryddigere ut. Ser ikke noe poeng i å bruke Karbon osv. til dette, og Epoxy/glass blir fargenøytralt.

Gelcoat/Topcoat osv. utenpå: gjør et søk her i forumet, og/eller vent på gode råd........
hotshot

Postby Mareng » 05 Aug 2018, 20:11

Jeg lagde skumstativ av noe greier jeg fant slik som på bildet, samt bruker lastestropper uten jekk for å unngå skader.

Forhandler bruker denne gelcoat sparkelen til småreprasjoner, hvis fargen passer: https://sealine-products.no/nettbutikk/ ... t-sparkel/
Attachments
1F7E285F-763D-4F94-9CB1-2A2346456C69.jpeg
1F7E285F-763D-4F94-9CB1-2A2346456C69.jpeg (197.33 KiB) Viewed 932 times
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby Mareng » 05 Aug 2018, 20:12

Hmm. Får dere sett bildet riktig? Jeg kan scrolle inni bildet ihvertfall. Det er borrelåsfester på de, noe som noen varmekabler var pakket inn i.
Mareng

Postby hotshot » 06 Aug 2018, 00:21

Som nevnt: søk her i forumet. Søk på gelcoat ga 197 svar!
search.php?keywords=gelcoat
hotshot

Postby Admin » 06 Aug 2018, 10:28

Mareng wrote:Hmm. Får dere sett bildet riktig? Jeg kan scrolle inni bildet ihvertfall.

Bildet vises i korrekt størrelse når man klikker på det. Ihvertfall på PC
Admin
Site Admin

Postby Mareng » 06 Aug 2018, 10:38

Ja, man kan klikke på det ja :) Funker på mobil også.
Mareng

Postby veltern » 07 Aug 2018, 10:44

Kompositt-kajakker må behandles med forsiktighet. Strammestropper er uegnet.
En større forhandler fortalte meg at en kunde en hadde kjøpt en ny dyr kajakk i høyere materialgradering, satte den på biltaket på parkeringsplassen utenfor butikken, og skadet den straks alvorlig med uforsiktig bruk av strammestropper.
veltern

Next

Return to Kajakker