reservedel til kajakk

reservedel til kajakk

Postby rbfalt » 07 Aug 2018, 07:35

Hei

Jeg har kjøpt en "ny" brukt kajakk men når jeg fikk den så var det noe gummi med fortpedalene som var ødelagt.

Problemet er at jeg ikke klarer og finne ut hvor jeg kan kjøpe ny. Dette er en glassfiber kajakk men den er ikke merket med noe navn.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt nye?

gummiplugg.jpg
gummiplugg.jpg (229.33 KiB) Viewed 612 times

pedaler.jpg
pedaler.jpg (167.19 KiB) Viewed 612 times
rbfalt

Re: reservedel til kajakk

Postby Mareng » 07 Aug 2018, 08:06

Desverre vet jeg ikke det.

Er det bare for å beslytte mot gnaging fra endene på boltene? I så fall kan du bruke nestenhva som helst som du limer på?
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby veltern » 07 Aug 2018, 10:30

Ligner noe rask av pedalmontering jeg har sett på bla. eldre Aquarius kajakker. Er vel en såkalt "flex-mount".
En radikal løsning er å få ut skruene, (evt. borre ut) og sette inn en mye tynnere, gjennomgående, bolt gjennom gummitappene. Da sitter det sammen, samtidig som du får flex i pedalene. Som du jo må ha for å få beveget roret.
Den tynnere bolten vil ikke passe gjengene i festestykket, men her kan du bruke en sterk epoxy for å få det til å sitte sammen. En "Reodor"-løsning, men det har funket.
Dårlige ror-pedal-løsninger kan være en plage ved enkelte kajakkmerker.

Opprinnelig var jo dette beregnet på at skruen ikke var gjennomgående, og at flexen ble besørget av elastisiteten i gummitappen alene. Det må vel synes opplagt for enhver konstruktør at en gummitapp her ikke vil holde evig?
Reservedeler for eldre kajakker kan være vanskelige å oppdrive.
veltern

Postby TurboJens » 07 Aug 2018, 22:49

Dette ser ut til å være likt løsningen (er usikker på selve pedalen, men den sorte plata og gjennomføringene er identisk) på Vega Designs Clipper 500 som var min første kajakk (har den fremdeles for øvrig). Og det samme har skjedd på denne.
Jeg gjorde som nevnt her, skrudde en bolt igjennom, og det har fungert greit etter dette.

https://www.westsystem.no/m/294/vega-designs-kajakk

https://www.westsystem.no/m/426/vega-designs

Ikke umulig at det er en Vega Designs, men mange av de pleier å være godt merket med navn.
West System vil nok kunne skaffe deler, men det spørs om det er verd det.
TurboJens

Postby TurboJens » 15 Aug 2018, 07:50

Testet kajakken igjen nå og ser virkelig fordelen av et fornuftig system for roroverføring. På dette systemet må man i tillegg til å flytte pedalen, og stramme eller slakke en flettet rem, som er vanskelig uten å stikke noe inn i flettene for så å trekke remen ut av festet. Selve pedalene var også litt knot å endre hvis jeg husker feil. På nye kajakken så endres plassering av pedal og stramming/slakking i samme operasjon, og tror det også lar seg gjøre enkelt ute på vannet.

Denne remen var ikke strammet nå, så testet uten roret nede, kajakken var mildt sagt ikke veldig interessert i å gå rett frem :).
TurboJens

Postby veltern » 15 Aug 2018, 12:31

TurboJens wrote:
..så testet uten roret nede, kajakken var mildt sagt ikke veldig interessert i å gå rett frem :).

Nei, mange kajakker skriker etter å bli styrt med ror, særlig kajakkskrog som ikke responderer på kanting. Mange kajakker, selv nokså lange, som for eksempel Seabird Exp. LV/HV har såpass mye rocker (spring) at de er slitsomme å padle uten roret nede.

Fint at du får roret på din kajakk funksjonelt igjen.
veltern

Return to Kajakker