Skadelig med kajakk konstant våt innvendig?

Skadelig med kajakk konstant våt innvendig?

Postby Mareng » 22 Aug 2018, 20:56

Jeg har hengt opp kajakken utendørs, den måtte flytte ut av garasjen. Vi har visstnok en bil som er viktigere mener noen.

Mellom huset og garasjen er det en passasje på omtrent en meter. Under takutstikket på garasjen henger nå kajakken, så kan kona få bilen inn igjen i garasjen.

Jeg mener egentlig at bilen bare kan stå ute, sånn at kajakken kan ha garasjeplassen. Det handler om å prioritere riktig, men den diskusjonen taper jeg. Nok om det...

Men så kommer ett problem med å ha den ute. Jeg må henge den med kjølen ned, og selv om det er takutstikk over kajakken kan det drive litt regn inn i cockpiten om det regner mye. Bruker jeg ikke kajakken på lenge vil den en dag veie 150kg pga. alt vannet og deise rett i bakken. Derfor tar jeg og tørker cockpit med en svamp etter bruk og tar på ett cockpittrekk :)

Men det vil bety, at fuktigheten i setet, og den fuktigheten som er igjen i cockpit aldri vil få tørke. Er det noe å bekymre seg for, at cockpit alltid vil være fuktig?

Kajakken er en Norse Freyja, glassfiber med vinylester som bindemiddel.

Takker for svar :)
Padler fra Askøy :)
Mareng

Re: Skadelig med kajakk konstant våt innvendig?

Postby hotshot » 22 Aug 2018, 23:25

Er det sikkert at den ikke kan ligge/henge opp/ned?
De fleste kajakker har ganske flatt dekk, så evt. bukker eller kroker/stativer bør gi stabilt oppheng.
Montere planker/bjelker mellom hus og garasje? Stivt oppheng i bare en ende pleier å være nok til å stabilisere kajakken i ønsket stilling.
Jeg har også fått en kajakk til å henge stabilt opp ned i tauløkker fra oven, evt. stabilisere med rørstubber tredd innpå tauene/remmene?
I skogen bak hytta har jeg et par kajakker hengende opp/ned i tau som er spent opp mellom trær.
Uansett OK med litt polstring i anleggsflatene, særlig hvis de er stive/harde.

Kajakker som ligger/henger lenge urørt ute vil ha en tendens til å samle opp tørt løv, insekter og kryp, evt. vepsebol. Men foreløpig bruker vel du kajakken så ofte at den ikke blir så veldig nedgrodd? Uansett stilling, vil det på magisk vis etter hvert samle seg vann :? Cockpit-trekk og lukelokk vil nok hjelpe mot dette. Tenk også på at kajakk som ligger opp/ned kan samle opp vann og rusk i evt. senkekjølsbrønn. Jeg forsøkte sist vinter å tape igjen brønnen på de 2 "uteliggerne" bak hytta. Det ble noe griseri å få fjernet tapen i våres....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 23 Aug 2018, 09:20

For tiden brukes den mye ja ;) Så den er faktisk våt i cockpiten 24 timer i døgnet, selv om vannet blir skiftet ut ett par ganger i uken.

Jeg har kjøpt en kajakkheis med fester, trinser, taulås, stropper, tau etc. Det var faktisk billigere enn å kjøpe deler og lage selv.

Utfordringen er at det ikke er så høyt under garasjetaket, og jeg må helt oppunder taket for å unngå å skalle hodet i kajakken. Ligger stroppene løst rundt kajakken kan jeg enkelt snu den når den henger i stroppene, men når de er såpass stramme for å få kajakken høyest mulig er det vanskelig å snu den når den henger i stroppene. Det er ikke umulig, men til hverdagslagringen blir det tungvindt og vanskelig.

Det er smalt mellom huset og garasjen, i hovedsak ruller jeg den inn mellom huset og garasjen (den står på kajakktrallen), fester stroppene, løsner trallen og heiser den opp. Når den skal ned setter jeg trallen på bakken, og senker kajakken rett ned på trallen. Så det er komforthensyn og tidsbesparelse også som gjør at jeg ønsker å ha den med kjølen ned. Og da er ett cockpittrekk det enkleste og raskeste. :)

Så det er derfor jeg lurer på om det er skadelig for kajakken (sete, materiale, glassfiber etc.) å være våt hele tiden. I peroder blir den kanskje brukt annenhver uke, og blir lagret fuktig i cockpiten. Kanskje glassfiber/vinylester blanding er helt upåvirket av at den er våt konstant?

Jeg vet at enkelte plastkanoer kan smuldre opp og sprekke om de ligger konstant i vann.

Bra tips om teip på senkejølskajakk. Har du 3M sitrusspray i hus tørker du vekk teiprester lett som ingenting (prøv på en lite synlig flekk først). ;)
Attachments
426C9B32-6BDF-4707-A5C9-A5FDDB662B84.jpeg
426C9B32-6BDF-4707-A5C9-A5FDDB662B84.jpeg (83.73 KiB) Viewed 994 times
F701277B-7F39-4E90-85EA-61CB694A3744.jpeg
F701277B-7F39-4E90-85EA-61CB694A3744.jpeg (97.14 KiB) Viewed 994 times
BEFD96D2-A0D4-4149-B05A-2F3FA0E6FD4C.jpeg
BEFD96D2-A0D4-4149-B05A-2F3FA0E6FD4C.jpeg (77.28 KiB) Viewed 994 times
Mareng

Postby hotshot » 01 Sep 2018, 07:13

Usikker på dette, men hvis glassfiber på innsiden er dårlig mettet, kan den visstnok suge til seg vann. Om ikke annet, er vel dette uheldig ved frost.?
hotshot

Postby Mareng » 01 Sep 2018, 19:06

Ja, du er inne på noe. Skulle gjerne hatt ett fasitsvar på dette. Finishen innvendig ser perfekt ut, så jeg tipper at den ikke vil trekke vann og kunne bli sprengt av frosten (men jeg kan jo ikke være 100% sikker på at det ikke kommer inn vannmolekyler?)

Jeg har funnet en metode for å snu kajakken på siden, og opp/ned, mens den henger i stroppene. Litt vann ligger allikevel rundt kantene på cockpiten eller på ene siden i cockpiten (det er enklest å snu den på siden), men det er ikke mye det er snakk om.

Vinylester tåler mer kjemikalier enn epoxy og trekker ikke vann slik som epoxy kan gjøre. Vanlig galssfiberblanding er med epoxy, mens Norse vinylester i sine kajakker.

Jeg har ikke funnet ett fasitsvar enda, men jeg bare henger den opp der den henger, så går det som det går. Alt jeg har funnet ut hittil tyder på at det er fullstendig uproblematisk å henge den i skyggen under takutstikket der vendt på siden eller opp/ned.
Mareng

Postby domino » 02 Oct 2018, 12:22

Hva med å sette på et solid trekk over sittebrønnen ?
Tiderace Xplore M
Valley Aquanaut LV PE
Wilderness Zephyr 155 Pro
Werner Shuna 215
Kokatat Expedition
domino

Postby Mareng » 02 Oct 2018, 12:46

domino wrote:Hva med å sette på et solid trekk over sittebrønnen ?

Har funnet en løsning på dette.
Har plassert tauene til stroppene slik at de blir så stramme at kajakken kommer høyt nok, men ikke så stram at den ee vanskelig å snu. Heiser den bare opp i brysthøyde, vipper cockpit inn mot garasjen, og heiser den til topps.

Uansett hvor mye ruskevær det er driver ikke regnet inn i kajakken, og cockpiten får frisk lufttørking.

Cockpit trekk har jeg ikke. Når jeg transporterer den en time på biltaket med cockpit mot himmelen, i regnvær, er det ikke mye vann i cockpit når jeg er framme. Så de er det vel egentlig ikke vits i med cockpit trekk?
Mareng

Postby domino » 03 Oct 2018, 08:27

Mareng wrote:
domino wrote:Hva med å sette på et solid trekk over sittebrønnen ?

Har funnet en løsning på dette.
Har plassert tauene til stroppene slik at de blir så stramme at kajakken kommer høyt nok, men ikke så stram at den ee vanskelig å snu. Heiser den bare opp i brysthøyde, vipper cockpit inn mot garasjen, og heiser den til topps.

Uansett hvor mye ruskevær det er driver ikke regnet inn i kajakken, og cockpiten får frisk lufttørking.

Cockpit trekk har jeg ikke. Når jeg transporterer den en time på biltaket med cockpit mot himmelen, i regnvær, er det ikke mye vann i cockpit når jeg er framme. Så de er det vel egentlig ikke vits i med cockpit trekk?

Høres ut som en veldig bra løsning ! Cockpit trekk under transport ser jeg ikke det store behovet for, og bruker det aldri selv.
Tiderace Xplore M
Valley Aquanaut LV PE
Wilderness Zephyr 155 Pro
Werner Shuna 215
Kokatat Expedition
domino

Postby hotshot » 03 Oct 2018, 09:55

Dette går sikkert fint!

Jeg transporterer nesten alltid kajakker opp/ned på biltaket, så da kan det ikke regne inn i dem.
Fint hvis du er på reise og kajakkene oppbevares lenge på biltaket.
Jeg mener også at du da får en mer strømlinjeformet "pakke".
hotshot

Postby Mareng » 03 Oct 2018, 11:39

hotshot wrote:Dette går sikkert fint!

Jeg transporterer nesten alltid kajakker opp/ned på biltaket, så da kan det ikke regne inn i dem.
Fint hvis du er på reise og kajakkene oppbevares lenge på biltaket.
Jeg mener også at du da får en mer strømlinjeformet "pakke".

Jeg har gjort begge deler, men jeg transporterer den «rett vei» etter jeg lagde meg to skumstøtter til v-bunnen. Helst fordi jeg får bakluken mye høyere opp da, men jeg har faktisk ikke tenkt på å bare legge den opp/ned på taket når det regner :lol:
Mareng

Next

Return to Kajakker