Justere sete framover/bakover i kajakk

Justere sete framover/bakover i kajakk

Postby jag » 23 Aug 2018, 06:57

Hei.
Jeg har en Seabird Qanik.
Setet i denne kan justeres i totalt tre posisjoner framover eller bakover.
Setet står nå slik det kom fra fabrikk, i bakerste posisjon.
For å justere det, så må jeg løsne to skruer på hver side,

På sykkel så justerer jeg setehøyden ut fra benlengde.
Men er det noen tommelfingelgel eller utgangspunkt for hvordan jeg justerer setets posisjon?
Har vekt/høyde på padleren noe å si?

Spørsmålet er stilt Seabird også, men der er det bare en øredøvende taushet å få tilbake...

/Jan
jag

Re: Justere sete framover/bakover i kajakk

Postby hotshot » 23 Aug 2018, 08:24

Du påvirker hovedsakelig to ting med setejustering:

Avstand mellom rygg og bakkant av sittebrønn. Dvs. hvor mye du kan lene deg bakover før korsryggen butter i kanten. En faktor ved bakoverlent rulle 8-)

Balansen i kajakken. Baktung kajakk: akterenden stikker dypere og virker som styrefinne. Dette gjør det lettere å holde kursen i medvind, samme effekt som bruk av ror eller senkekjøl (aka skeg eller styrefinne).
Ulempen kan være at kajakken blir vanskeligere å styre opp mot vinden. Avhenger av design; de fleste kajakker på markedet er lo-girige og styrer naturlig opp mot vinden hvis man ikke bruker ror eller finne.
Vekt i endene av kajakken gjør større utslag enn små vektforskyvninger nær midtpunktet, dva. at man kan kompensere balansen med lastfordeling i lasterom.

Benlengde justeres normalt med fotstøtter/pedaler hvis du ikke er så langbeint at du ikke får plass.
Hvis kajakken har trang "Ocean cockpit" åpning, kan seteplassering være en faktor mht. å komme inn og ut.
Med vanlig sittebrønn er dette sjelden noe problem.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Justere sete framover/bakover i kajakk

Postby jag » 23 Aug 2018, 12:15

@hotshot Takk for svar og god forklaring.
Dette var oppklarende for en fersking :)

/Jan
jag

Return to Kajakker