Kortere kajakker til større personer...

Kortere kajakker til større personer...

Postby Ringperm » 12 Sep 2018, 13:38

Finnes det?

Jeg var innom og sjekket ut en kajakk som kommer i tre størrelser her forleden og tenkte tanten at det kunne vært interessant og prøvd en lv størrelse som lekekajakk. Dvs en kajakk som gjerne er kortere enn 5 meter.
Alle kajakkene jeg har prøvd, med unntak av en treg/brei skjærgårdskajakk har vært i størrelse 520cm +

Mitt "problem" er jo at jeg er 190cm høy og størrelse 47-50 i sko, noe som ofte er en utfordring i mindre kajakker. Min annerledes halvdel har en Romany lv som er akkurat for trang over hoftene til at jeg får satt meg ned, men jeg tenker/håper at en liten båt som Romany i lv størrelse ikke nødvendigvis er representativt for andre båter i lv eller mv segmentet.

Et utgangspunkt for tråden var SD Scott LV som er 53.3cm bred, og som er samme bredde som min Rockpool Alaw Bach. Litt usikker på cockpit størrelsen. SD oppgir størrelsen som 76x37 cm noe som "kun" er 3cm smalere enn Expedition med sine 80x40, og hvis jeg husker riktig, var det mer enn nok for meg.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Re: Kortere kajakker til større personer...

Postby hotshot » 13 Sep 2018, 00:03

Glemmer du de mer upretensiøse småbåtene med vilje når du skal se etter lekekajakk?

Forbehold om benplass.
Husk at sittebrønnsbredde ikke alltid er det samme som bredde mellom setevangene!

Dagger Stratos, jubileumstilbud denne måneden hos Eian
https://www.youtube.com/watch?v=VAybU4npsJs

North Shore Aspect anbefalt til 110 kg. (skrevet om denne her på forumet, genial sittekomfort)

Norse Bylgja
Valley Gemini

Wilderness Zephyr 160 (skal sjekke denne for benplass)

P&H Delphin (surf) 150 og 155 hhv anbefalt hhv 105 og 125 kg
P&H Aries glassfiber "Delphin"
P&H Hammer 120 kg

Venture Easky 15 anbefalt til 130 kg testet i Padling (Easky 13 har romslig og god sittebrønn)
https://www.youtube.com/watch?v=00WQJOW4wyo
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Ringperm » 13 Sep 2018, 06:53

Jeg glemmer vel egentlig ingenting, da jeg strengt tatt ikke har begynt letingen :) Men kan gå med på at plast, som egentlig er et utmerket materiale til lek, ikke er vurdert så nøye.

Men det bare slo meg når jeg så litt nærmere på nevnte Scott lv at den kanskje kunne passe og så begynte tankene å gå litt videre. Forrige gang jeg tenkte denne tanken var i det herrens år 2009 og da mener jeg utvalget var mer begrenset på akkurat dette. Men jeg kan huske feil.

Det var forøvrig en fantastisk liste du hadde og meget interessant å se utvalget. P&H Hammer utmerket seg som en interessant kandidat. Men sikker også litt for spesialisert til mitt bruk. Men det hadde selvfølgelig vært moro og prøvd.

Jeg er forøvrig klar over at størrelse på cockpit ikke betyr alt og at det er flere moment som vil spille inn. Men et sted må man begynne. :)
Ringperm

Postby Mareng » 13 Sep 2018, 07:34

Norse duva, 498 cm, med ror. 58 cm oppgitt bredde.
Har prøvesittet en, og den var svært romslig i forhold til min Freyja (Freyja er oppgitt til 55cm, men jeg måler 53 cm på det bredeste).
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 13 Sep 2018, 11:21

Sjekket litt mål.
Dette må bli omtrentlig avhengig av div. justering av ryggstøtte, skostørrelse og hvor trangt man vil sitte.
Elvepadlere vil sitte "spent fast" mens turpadlere kanskje vil ha det litt friere.

Venture Easky 13 maksimum "benlengde" fra fotstøtte til ryggstøtte ca 110-115 cm
Denne båten er korteste medlem i Easky familien, lett og har avstivningskanaler i bånn , sjekk tilgjengelighet med Padlespesialisten

Wilderrness Zephryr 160 PE, 115-120 cm, stor sittebrønn, vekt 25 kg. lengde 488.
https://www.wildernesssystems.com/us/kayaks/zephyr-160
Ser ikke ut som Bull tar dem inn lenger annet enn på bestilling.
Andre forumfolk vil ha Zephyr 155. Det ligger en slik ute på Finn i nærheten av Kristiansand nå.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... s=58081617

Valley Aquanaut Club PE plass til lange ben! ca 125 cm. Men denne båten er 520 lang,
Visstnok populær lekebåt for store padlere. Jeg har ikke fått testet den i surf og brott ennå.
Ute av produksjon? Dukker opp brukt i ny og ne.

Jeg vurderte i sin tid Tiderace Vortex, lekekajakk i plast.
https://www.youtube.com/user/TideraceSeaKayaks

Kortere kajakker blir lettere, så da er det greit med plast. Og da tåler de også å lekes med.
hotshot

Postby hotshot » 13 Sep 2018, 16:10

Ut i Naturen i Stavanger har visst Vortex på lager, så da kan du i det minste prøvesitte.
Og du kan vel se på superbillige Fjord 450T hvis du er innom; den har jo riktig størrelse?
hotshot

Postby hotshot » 14 Sep 2018, 00:29

Dagger Alchemy og Wilderrness Zephyr, surfing og brottpadling

https://www.youtube.com/watch?v=jaug5erRTN8

Deretter surfing med P&H Delphin.

https://www.youtube.com/watch?v=s4KQ0RGh0GE
hotshot

Postby Ringperm » 14 Sep 2018, 06:56

Mye interessante tips her, så takk for det.
Ett lite spørsmål til dere som har erfaring med disse båtene. Er det nevneverdig forskjell på en kajakk på 480cm og en tilsvarende modell i 520 lengde? Har skrogformen større betydning enn lengden?
Ringperm

Postby smaavoll » 14 Sep 2018, 07:14

Vil nok si at du kan glemme NDK Romany Classic og Surf pga størrelsen på labbene dine. Jeg padlet classicen fra Bergen til Stavanger barfot (str 45/46) da det ikke var plass til sko på føttene under dekk. Vil imidlertid anta at Romany Excel vil passe ypperlig. Valley Gemini har også rimelig god plass i cockpitt så den kan være aktuell. Tilsvarende Nord Shore. Jeg har alle de nevnte Romanyene hjemme så du må bare komme innom for prøvesitting og test om du er interessert. Vi skal på stranden i morgen dersom du vil prøve den i litt brytende sjø (meldt 1.1 meter swell noe som er flotte forhold for testing). Gemini, ulike Valley og North Shore kan du teste i klubben.
smaavoll

Postby Ringperm » 14 Sep 2018, 08:15

smaavoll wrote:Vil nok si at du kan glemme NDK Romany Classic og Surf pga størrelsen på labbene dine. Jeg padlet classicen fra Bergen til Stavanger barfot (str 45/46) da det ikke var plass til sko på føttene under dekk. Vil imidlertid anta at Romany Excel vil passe ypperlig. Valley Gemini har også rimelig god plass i cockpitt så den kan være aktuell. Tilsvarende Nord Shore. Jeg har alle de nevnte Romanyene hjemme så du må bare komme innom for prøvesitting og test om du er interessert. Vi skal på stranden i morgen dersom du vil prøve den i litt brytende sjø (meldt 1.1 meter swell noe som er flotte forhold for testing). Gemini, ulike Valley og North Shore kan du teste i klubben.

Fantastisk, det hadde vært hyggelig både med prøvesitting og prøvetur på stranda. Men jeg planlegger min første tur på lenge rundt Usken i morgen tidlig, og blir dessverre opptatt resten av dagen. Men jeg vurderer sterkt å melde meg inn i klubben igjen hvis kajakkpadlingen tar seg opp og delta mer aktiv i det lokale padlelivet. :)
Ringperm

Return to Kajakker