Norse kajakk

Norse kajakk

Postby Monsenrulle » 01 Jan 2019, 20:40

Hei. Er det noen som har erfaringer med disse kajakkene? https://www.norsekayaks.com/
Monsenrulle

Re: Norse kajakk

Postby Marius Engelsen » 02 Jan 2019, 08:23

Ja, jeg har en Norse Freyja.

Svært fornøyd! Det er min første kajakk, men jeg vet den er bra! Glassfiberlukene er litt tyngre å åpne/lukke enn gummilukene, men ser mye bredre ut. Og siden er er en kjakk med lavt volum som spidder bølgene oftere får man mindre sprut i ansiktet enn med gummiluker. Freyja er enkel å rulle.

Var en test av freyja og storebror Ymir i padling. Bylgja har også vert testet, og nå kommer en mindre versjon som heter idun.

Vekten er bra, og helt reelt oppgitt. Lett å få på biltaket alene.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Marius Engelsen » 02 Jan 2019, 08:27

Bor du nær askøy kan du gå ned på Aktiv AS (produsenten). De har alle modellene inne og utgang til bryggen fra butikken. Kajakker er som kjær, må prøvesittes for å se at de passer, og gjerne prøvepadles.
Marius Engelsen

Postby Monsenrulle » 02 Jan 2019, 18:29

Hei. Ja, jeg fant innleggende dine med testen i Fjellforum.Han som testet dem, virket i allefall fornøyd. Det er en Ymir jeg vurderer, men må prøvesitte først. Bor like sør for Trondheim, så det blir en lang tur til den butikken. Er en forhandler i Molde, men de har ikke Ymir inne, får ta kontakt med dem og høre hva de får til...Funnet noe å utsette på din kajakk? Lekkasjer i luker og gjennomføringer f.eks?
Monsenrulle

Postby Marius Engelsen » 02 Jan 2019, 19:32

Som nevnt, glasssfiberlukene er ikke like enkel å betjene som gummiluker, men det blir mindre sjøsprut. De er ganske tette, men etter rulleøkter kan det komme en kopp vann inn, av og til. Èn lukelås har falt av, men der er sånt som de bare gir nytt med en gang, uten å stille spørsmål.

Jeg hadde en periode vondt i korsryggen (pga. en skade, ikke kajakken), og måtte derfor trekke ryggstøtten veldig langt fram. Jeg måtte sitte med god svai i ryggen for å ikke få vondt. Den går langt fram, men ikke så langt som jeg ville, og jeg har lagt på ett ekstra lag skum på seteryggen. Dette gjelder kanskje alle kajakker jeg ville ha trengt å gjøre dette med, så jeg vet ikke om dette er «negativt» med denne kajakken.

Trekket på ryggstøtten fikk en liten kosmetisk rift, ubetydelig for funksjonen. Fikk nytt trekk uten spørsmål.

Jeg synes den hadde ett strikk for lite på dekk foran cocpiten. Jeg kjøpte ett strikk og satt på der jeg synes det manglet.

Ingen lekkasjer i gjennomføringer.

Rorsystemet er det samme som i de fleste kajakker med doble pedaler. Jeg er blitt vant med det, og det fungerer helt ypperlig nå etter justering av tau og pedalplasseringer.

Jeg har satt inn strikkfester under fordekk i cocpit til pumpen, der ligger den perfekt 100% unna veien :)

På siden av setet har jeg stappet inn en oppblåsbar årepose og en svamp.

Kajakken er retningsstabil og rask, minuset er at den er mindre leken/manøvrerbar enn en kajakk med knekkspant og mye spring. Der må man nesten prioritere (Ymir vs Bylgja) hva man ønsker. Jeg har imidlertid fått mye trening, og klarer lett å snu kajakken allikevel, jeg setter pris på fart og lang rekkevidde.

Du kan se på youtubekanalen min «Marius Engelsen», der får du sett kajakken litt. Også litt rulling. Abboner om du vil se flere slike når de kommer ut ;)

Sportsbua i trondheim har Norse produkter, kanskje de har noe inne?
Marius Engelsen

Postby Monsenrulle » 02 Jan 2019, 21:39

Det virket som Sportsbua solgte ut alt de hadde av padleutstyr/kajakker i fjor høst, mulig det bare gjaldt nettbutikken, eller så har de sluttet fullstendig med dette. Skal ta kontakt, og høre hva som skjer...
Monsenrulle

Postby Monsenrulle » 02 Jan 2019, 22:21

Blir lagerført til våren.
Monsenrulle

Postby Sjur » 08 Jan 2019, 22:03

Monsenrulle wrote:Hei. Er det noen som har erfaringer med disse kajakkene? https://www.norsekayaks.com/

Jeg har Ymir fra Norse, og er veldig fornøyd med denne. Utgangspunktet mitt er nybegynner på padlefronten, men har dog padlet en del i lånte kajakker tidligere. Veier i overkant av 1/10 tonn, og har skiftet begge knær med noe redusert førlighet i beina som resultat. Jeg prøvde først Sleipner, men denne synes jeg ble litt for stor og ble liksom flytende oppå vannet istedenfor i. Hadde jeg skulle padlet med mye bagasje kunne denne vært en innertier. Gikk derett over til Ymir, og det var som å komme hjem, sitter godt, stor kokpit åpning, høyt under dekk, retnings stabil, god stabilitet, lukene fungere bra (ikke helt tett, men tett nok), godt med strikk og strikkfester.

Padlingen her i gården er stort sett innaskjærs og turer på 3 -4 timer. Liker at kajakken er forholdsvis lett ift plastkajakker jeg har brukt før. Etter første året er jeg veldig fornøyd. Er det noe speseilt en uerfaren padler kan svare på, så gi en lyd.
Sjur

Postby Monsenrulle » 10 Jan 2019, 20:21

Hei. Det med utette luker ser det ut til at flere modeller av Norse sliter med, men det gjør jo ikke noe så lenge man pakker vanntett. Det er vel ikke snakk om mange liter i timen? Det jeg er spent på er det høye fordekket, er ikke så veldig lang i overkroppen. Padler du med lav eller høy åreføring til vanlig? Ser på bildene at det skrår mye nedover til sidene, er det nok til at åra/hender ikke tar nedi?
Monsenrulle

Postby Marius Engelsen » 10 Jan 2019, 21:16

Monsenrulle wrote:Hei. Det med utette luker ser det ut til at flere modeller av Norse sliter med, men det gjør jo ikke noe så lenge man pakker vanntett. Det er vel ikke snakk om mange liter i timen? Det jeg er spent på er det høye fordekket, er ikke så veldig lang i overkroppen. Padler du med lav eller høy åreføring til vanlig? Ser på bildene at det skrår mye nedover til sidene, er det nok til at åra/hender ikke tar nedi?

Spørs hva du mener med «utette» luker. Ved vanlig padning, regn og bølger som slår over dekk kommer det ikke vann inn i mine luker. Det er kun under rulleøkter, og da snakker vi mange ruller, og en reentry eller to med oppned kajakk. Da kan det noen ganger komme en kopp vann inn i en eller to av lukene, men ikke alltid. Vanntette pakkposer må du bruke uansett.

Freyja måler 53 cm på det absolutt bredeste,
Marius Engelsen

Next

Return to Kajakker