Norse kajakk

Re: Norse kajakk

Postby Monsenrulle » 10 Jan 2019, 21:27

Sjur wrote:
Monsenrulle wrote:Hei. Er det noen som har erfaringer med disse kajakkene? https://www.norsekayaks.com/

Jeg har Ymir fra Norse, og er veldig fornøyd med denne. Utgangspunktet mitt er nybegynner på padlefronten, men har dog padlet en del i lånte kajakker tidligere. Veier i overkant av 1/10 tonn, og har skiftet begge knær med noe redusert førlighet i beina som resultat. Jeg prøvde først Sleipner, men denne synes jeg ble litt for stor og ble liksom flytende oppå vannet istedenfor i. Hadde jeg skulle padlet med mye bagasje kunne denne vært en innertier. Gikk derett over til Ymir, og det var som å komme hjem, sitter godt, stor kokpit åpning, høyt under dekk, retnings stabil, god stabilitet, lukene fungere bra (ikke helt tett, men tett nok), godt med strikk og strikkfester.

Padlingen her i gården er stort sett innaskjærs og turer på 3 -4 timer. Liker at kajakken er forholdsvis lett ift plastkajakker jeg har brukt før. Etter første året er jeg veldig fornøyd. Er det noe speseilt en uerfaren padler kan svare på, så gi en lyd.

Hei. Det med utette luker ser det ut til at flere modeller av Norse sliter med, men det gjør jo ikke noe så lenge man pakker vanntett. Det er vel ikke snakk om mange liter i timen? Det jeg er spent på er det høye fordekket, er ikke så veldig lang i overkroppen. Padler du med lav eller høy åreføring til vanlig? Ser på bildene at det skrår mye nedover til sidene, er det nok til at åra/hender ikke tar nedi?
Monsenrulle

Postby Monsenrulle » 10 Jan 2019, 21:32

Marius Engelsen wrote:
Monsenrulle wrote:Hei. Det med utette luker ser det ut til at flere modeller av Norse sliter med, men det gjør jo ikke noe så lenge man pakker vanntett. Det er vel ikke snakk om mange liter i timen? Det jeg er spent på er det høye fordekket, er ikke så veldig lang i overkroppen. Padler du med lav eller høy åreføring til vanlig? Ser på bildene at det skrår mye nedover til sidene, er det nok til at åra/hender ikke tar nedi?

Spørs hva du mener med «utette» luker. Ved vanlig padning, regn og bølger som slår over dekk kommer det ikke vann inn i mine luker. Det er kun under rulleøkter, og da snakker vi mange ruller, og en reentry eller to med oppned kajakk. Da kan det noen ganger komme en kopp vann inn i en eller to av lukene, men ikke alltid. Vanntette pakkposer må du bruke uansett.

Freyja måler 53 cm på det absolutt bredeste,

Ble litt rot med det siste innlegget mitt, det var ment som et svar til "Sjur"...Uansett, vannintrengningen du beskriver er nok ikke noe problem, nei.
Monsenrulle

Postby Monsenrulle » 07 May 2019, 17:51

Sjur wrote:
Monsenrulle wrote:Hei. Er det noen som har erfaringer med disse kajakkene? https://www.norsekayaks.com/

Jeg har Ymir fra Norse, og er veldig fornøyd med denne. Utgangspunktet mitt er nybegynner på padlefronten, men har dog padlet en del i lånte kajakker tidligere. Veier i overkant av 1/10 tonn, og har skiftet begge knær med noe redusert førlighet i beina som resultat. Jeg prøvde først Sleipner, men denne synes jeg ble litt for stor og ble liksom flytende oppå vannet istedenfor i. Hadde jeg skulle padlet med mye bagasje kunne denne vært en innertier. Gikk derett over til Ymir, og det var som å komme hjem, sitter godt, stor kokpit åpning, høyt under dekk, retnings stabil, god stabilitet, lukene fungere bra (ikke helt tett, men tett nok), godt med strikk og strikkfester.

Padlingen her i gården er stort sett innaskjærs og turer på 3 -4 timer. Liker at kajakken er forholdsvis lett ift plastkajakker jeg har brukt før. Etter første året er jeg veldig fornøyd. Er det noe speseilt en uerfaren padler kan svare på, så gi en lyd.

Hei. Har du padlet Ymir i det siste?
Monsenrulle

Postby Logaren » 08 Jun 2020, 18:07

Litt sparsomt med info on Ymir. Det meste ser ut til å dreie seg om Bylgja/Idun.
Logaren

Postby Marius Engelsen » 08 Jun 2020, 20:21

Logaren wrote:Litt sparsomt med info on Ymir. Det meste ser ut til å dreie seg om Bylgja/Idun.

Jeg har padlet en del annet enn Freyja i det siste, for å prøve noe nytt. Men jeg finner ingen kajakker som er like gode til min bruk, og kommer nok til å gro fast i den kajakken etterhvert :lol:

Er det noe du lurer på, så kan jeg kanskje svare :) (Freyja er LV versjonen av Ymir).

Stikkord er:
- Rask
- Lettdreven i turfart
- Svært lite påvirket av vind og bølger, retningsstabil.
- Går mykt i sjøen, litt spring kombinert med v-bunn og spisse ender gjør at den pløyer rett gjennom bølger.
- Roret er svært effektivt når det blir vanskelig å padle uten ror.
- Svinger fint og jevnt når den kantes uten bruk av ror, men har ikke kort svingradius.
- Veldig stabil
- God turkajakk
- Smalt og lavt åreisett
- Ruller bra.
- Tung å snu når man står i ro.

Jeg elsker den :)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Logaren » 10 Jun 2020, 18:59

Saken er den at jeg har padlet P&H Scorpio HV mkII. Det var ingen interesse for padling i heimen, men det har endret seg. 9-åringen har meldt seg inn i Flekkefjord Padleklubb, og kona tar våtkortet på mandag...

Dermed trenger vi flere kajakker. Jeg har vært stort sett fornøyd med min Scorpio. Den er virkelig komfortabel for en stor (3-åringen sier feit) mann 191/125. Men kona og 9-åringen har andre behov selvsagt. De er snart like store. Det vil si 155cm/165cm 50/65kg. 9-åringen kommer til å padle alt mellom himmel og jord i klubben, og den nye kajakken må først og fremst passe kona. Freyja virker interessant for henne. Hun vil gjerne ha ror. Tidligere har hun padlet CD Scirocco og Valley Etain 17.5. Overraskende nok foretrakk hun Scirocco.

Hvordan opplever du kvaliteten på Norse? Prisen er jo meget hyggelig. For egen del gløtter jeg litt på Ymir. Scorpio er 535/61, og Ymir vil nok være vesentlig raskere. Jeg har padlet CD Storm og Perception Essence 17 før. Stormen padlet jeg i bølger jeg ikke hadde noen forutsetninger for å være ute i, men det gikk bra. Mer på grunn av kajakken enn av padleren.
Logaren

Postby Marius Engelsen » 10 Jun 2020, 21:22

Logaren wrote:Saken er den at jeg har padlet P&H Scorpio HV mkII. Det var ingen interesse for padling i heimen, men det har endret seg. 9-åringen har meldt seg inn i Flekkefjord Padleklubb, og kona tar våtkortet på mandag...

Dermed trenger vi flere kajakker. Jeg har vært stort sett fornøyd med min Scorpio. Den er virkelig komfortabel for en stor (3-åringen sier feit) mann 191/125. Men kona og 9-åringen har andre behov selvsagt. De er snart like store. Det vil si 155cm/165cm 50/65kg. 9-åringen kommer til å padle alt mellom himmel og jord i klubben, og den nye kajakken må først og fremst passe kona. Freyja virker interessant for henne. Hun vil gjerne ha ror. Tidligere har hun padlet CD Scirocco og Valley Etain 17.5. Overraskende nok foretrakk hun Scirocco.

Hvordan opplever du kvaliteten på Norse? Prisen er jo meget hyggelig. For egen del gløtter jeg litt på Ymir. Scorpio er 535/61, og Ymir vil nok være vesentlig raskere. Jeg har padlet CD Storm og Perception Essence 17 før. Stormen padlet jeg i bølger jeg ikke hadde noen forutsetninger for å være ute i, men det gikk bra. Mer på grunn av kajakken enn av padleren.

Kvaliteten er helt topp.

Lukene er i glassfiber. Vanskeligere å betjene enn gummiluker, og o-ringer under låsene kan bli defekt med tiden og ta inn litt vann. Lett å fikse. Men glassfiberlukene skvetter mindre og ser bra ut.

Freyja gir trygg primærstabilitet til kona, er lett å holde god fart på, og er lett å styre der man vil dra.
Men om det er barn med som trenger hjelp til alt mulig hele tiden og man må stoppe og, er det noen ganger greit å ha en kajakk som man kan snu og manøvrere bra. (Eks Norse idun?). Men klarer de seg selv er det ikke noe problem.

Ser du på slutten av minutter her, så ser du hvor stygt vær jeg padler Freyja i: https://www.instagram.com/p/B2btfYMnoux ... nkflu5zrxx
Må gi gass for å så snudd kajakken i de forholdene, pga. lengden, men sjødykrig er den!
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Miamaria » 16 Jun 2020, 10:54

Logaren wrote:Saken er den at jeg har padlet P&H Scorpio HV mkII. Det var ingen interesse for padling i heimen, men det har endret seg. 9-åringen har meldt seg inn i Flekkefjord Padleklubb, og kona tar våtkortet på mandag...

Dermed trenger vi flere kajakker. Jeg har vært stort sett fornøyd med min Scorpio. Den er virkelig komfortabel for en stor (3-åringen sier feit) mann 191/125. Men kona og 9-åringen har andre behov selvsagt.

Du er naturligvis klar over at Scorpio kommer i både LV og HV? Og med skudder (blanding av ror/senkekjøl)?
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Logaren » 19 Jun 2020, 18:39

Ja, jeg har Scorpio HV selv. Jeg snakket med padlespesialisten i dag. Visstnok har ikke Norse fått levert kajakker i år, på grunn av corona. Fikk anbefalt Scorpio LV eller P&H Virgo til fruen. Blir vel en tur inn for å prøvesitte. Hun er bestemt på at hun vil ha ror, så skudder-løsningen til P&H ser grei ut. Min HV blir for stor for henne.

Det ligger jo diverse ute brukt, men det mest spennende er stort sett senkekjøl. Rorkajakker er det heller begrenset med:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =182468710

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =182429709

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =182338828

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =152517251

Forhåpentligvis så kan Norse levere kajakker igjen neste sesong, så får vi se. Freyja ser ut som en interessant modell. Få å se brukt.
Logaren

Previous

Return to Kajakker