Review: Nordic Kayaks Rapido 2.0 surfski - kajakk

Review: Nordic Kayaks Rapido 2.0 surfski - kajakk

Postby veltern » 25 Jun 2019, 13:49

Opprinnelig review var fra 25. juni 2019. Har etter den tid fått flere innspill fra andre brukere av kajakken, og legger derved frem et bredere og mer nyansert bilde av kajakkens egenskaper. Reviewet er revidert 22.08.2019.

Har i noen år padlet en Nordic Kayaks ( NK) Rapido 2.0, samtidig med en del andre surfski, i de siste 3 år hovedsakelig av den rankere kategori.

Min eksemplar av Nk Rapido 2.0 er i glassfiber-kevlar, (tilsvarer omtrent andre produsenters "Advantage grade") og veier mellom 13 og 14 kg.
Lengden er håndterlige 585 cm, skrogbredden er inspirerende 44 cm.
Sittebrønnen har moderat volum, mindre enn på lignende surfski fra Stellar, Nelo, Epic eller Fenn.

Forskipets volum er også moderat i forhold til surfski fra Stellar, Think og Epic. Dette gir Rapido 2.0 mindre følsomhet for sidevind.
Stabilitetskarakteristikken var noe uventet, for en 44 cm bred kajakk, sammenlignbar med andre surfski i ca 45 cm bredde. GPS-klokken viste gode hastigheter, men ikke så høye som de jeg oppnår i f.eks. Nelo 550 (46 cm bred, 550 cm lang). Årsaken til den noe uvanlige stabilitetskarakteristikken på Rapido 2.0 er skrogformen under vann, men en svak antydning til flate på hver side av kjøllinjen.
Det må i den sammenheng nevnes at Rapido 2.0 gikk ut av produskjon for flere år siden, i 2011, og skrogformen kan sies å være litt utdatert. Nordic Kayaks har gått bort fra denne skrogformen på sine mer moderne båter.

Under en diskusjon med en av konstruktørene av NK Rapido 2.0, Fredrik Lindstrøm, kom følgende vurdering på email:
Fredrik Lindström <fredrik.lindstrom@nordickayaks.se>
Sitat:
"Alla våra modeller som följde efter Rapido har helt annan skrovform (efter 2011) rundbottnat. Vår erfarenhet är att ett rundbottnat skrov är mer följsamt i vågor, till skillnad mot Rapidons plattbottnade skrov som kan överraska mer i sidsjö. Visst, rundbottnat ger mer nervositet på platten, men det handlar om några pass tillvänjning innan man inte tänker på det.

Våra nya skrov har mycket goda surfegenskaper, rörelsen i vattnet är mycket följsam och du kan styra vart du vill även under surf, Rapidon brouchar tidigare och kan inte styras på samma sätt. Rapidon är en helt annan båt jämfört med vad vi har idag."

De relativt høye sittebrønnkantene gir en tørrere gange i moderat sjø, men har en bekymringsfull ulempe,- den medfører betydelige vansker med reentring (remounting) etter en velt. På nyere surfski er sittebrønnveggene lavere ved sitsen, og det gjør remounting enklere. Nevner at tidligere modeller av surfski fra Carbonology Sport hadde lignende uheldige egenskaper mht. entring fra vannet etter velt.

Skogvolumet på Rapido 2.0 syntes å være noe bedre tilpasset min kroppsvekt på ca 70 kg. Fabrikken oppgir egnet padlervekt til 60 - 90 kg. Stellar SEI (46 cm) ligger derimot høyere i vannet for meg, og virker derfor mer "nervøs" mht primærstabilitet (smalere vannlinje). Stellar SEI har noe høyere vektangivelser for padler.
Stellar SES (41.6 cm x 610 cm) er betydelig mer nervøs enn Rapido 2.0.

Vekten oppgitt på båtene er selve skrogvekten. Vekten av båtene "klar for vannet" tilstand, er noe høyere.

En svakhet ved skrogformen Rapido 2.0 har, er, som nevnt av Nordik Kayaks, ustabilitet ved bølger fra siden.

Rapido 2.0 savner bæregrep i siden av sittebrønn. NK har integrerte grep ved sittebrønn på de fleste av sine nyere surfski, slik som de fleste andre fabrikanter. Ved våte hender eller hansker er det derfor fare for å glippe taket i båten, med skrogskader som fryktet følge.

Nevner at de fleste Rapido 2.0 har i landet ble solgt ut fra Kajakk og Fritid i Drammen flere år tilbake. Alle var, så vidt jeg vet, demobåter, som hadde vært brukt bla. under et multisport arrangement. Kajakkene hadde varierende brukspreg, fra helt fine til noen med småskader som riper og avskallinger i baug. De ble solgt ut til svært attraktive priser fra Kajakk og Fritid i perioden ca 2011 - 2014, typisk for ca 12000 til 14000. Dette betyr at alle Rapido 2.0 nå er minst 8 år gamle. På noen av de eksemplarene jeg har sett er det tegn til sprekkriss ved rorgjennomføringen, og sprekkriss midt på underskroget, i høyde med bakre ende av sittebrønn. Dette bør eventuelle kjøpere og brukere av disse kajakkene være oppmerksomme på. Sprekkeriss kan gi vanninntrengning,med påfølgende delaminering av kompositt-lagningen.

(Kommer tilbake med bilder og mer om relative hastigheter.)
(Bilder fra produsenten NK her: https://www.coroflot.com/Mikael_Olofsso ... -Rapido-20 )
veltern

Return to Kajakker