Feil på Boreal Design Baffin P2?

Feil på Boreal Design Baffin P2?

Postby Rune81 » 17 Aug 2019, 11:57

Hei, har akkurat kjøpt meg en Boreal Baffin kajakk og hatt min første testtur. Har fra før padlet litt i Hasle Expedition som jo er som et lokomotiv i sammenligning.

Det første jeg la merke til var at kajakken ikke var mulig å padle med skegen oppe. Den snurret rundt som en kork med en gang, selv i nesten ingen vind. Med skeg nede gikk den tåelig greit rett fram, men fikk noen overaskelser på tilbaketuren når sjøen hadde blitt pisket opp litt og jeg måtte padle i medvind noe skrått. Måtte kjempe med nebb og klør for å holde den rett....

Grunnen til at jeg spør er at dette er min andre Boreal Baffin pga den første hadde en knekk på midten, altså en kjempebulk på midten under. Den ble retunert.
Det kan se ut som om kajakken jeg nå har, har en voldsom bananform. Er dette en defekt eller skal de være sånn. Er det noen som har bilde av sin P2 for sammenligning??

Veier 78kg så jeg er vel i det lettere sjiktet for denne modellen, men den skal vel være brukanes selv om den ikke er fullastet?

Mulig jeg ikke kan å padle, men jeg padlet en North Shore med skeg på et våtkortkurs, og den var utrolig mye mer retningstabil en denne. Har lest så masse skryt her inne, men ble litt paff at den krevde så mye..
Attachments
baffin resized.jpg
baffin resized.jpg (291.53 KiB) Viewed 1662 times
Rune81

Re: Feil på Boreal Design Baffin P2?

Postby veltern » 17 Aug 2019, 13:41

Rune81 wrote:Det kan se ut som om kajakken jeg nå har, har en voldsom bananform. Er dette en defekt eller skal de være sånn?
Veier 78kg så jeg er vel i det lettere sjiktet for denne modellen, ..

1. Ser ut til at denne kajakken har seget i varmt vær under feil lagring. Synes det er en markert "knekk" i øvre skrog bak sittebrønn?
Den skal ikke ha så mye spring. Verre enn en "P&H Hammer", og med så mye spring er det meste av retningsstabiliteten borte, selvsagt. ("P&H Hammer" her: https://www.milslukern.no/product.html/ph-hammer).

Bilder av en "riktig" Baffin 2 her: https://paddling.com/gear/boreal-design-baffin-2-kayak/

2. Boreal Baffin 2 er tilpasset padlere med vekt ca 60 til 100 kg. Du ligger altså ikke langt fra midt i vektskiktet, altså helt innenfor.

Botemidler? Har rettet mye skjev og bulket kajakk gjennom årene: Lagre den opp ned i solvarmen, og se om den begynner å rette seg opp etter en dag eller to. Evt. tilpass vekttrykk med plastposer med våt sand hengt over skroget i snorer på forsterkede steder (for å unngå nye bulker), for å fremskynde selv-opprettingen. Pass på at båten ikke blir skjev sidevegs under opprettingen.

Var dette en ny eller brukt båt? Hvor var den i så fall kjøpt? Hvem har transportert båten fra selger/forhandler til deg?
veltern

Postby Rune81 » 17 Aug 2019, 15:34

Var det jeg fryktet. Den var virkelig umulig å padle med skegen oppe. Denne er helt ny, fra Kajakk og Fritid. Det blir den andre jeg bytter inn :?
Rune81

Postby veltern » 17 Aug 2019, 16:42

Da gjenstår spørsmålet: Hvem transporterte båten fra Drammen hjem til deg?
Alle plastkajakker, uansett kvalitet, kan deformeres ved feil lagring eller transport, spesielt i sommervarme. Men sjelden så ekstremt som dette. Ett-lags plast-kajakkene er mest utsatt for deformasjon, er min erfaring for havkajakker.

Har du transportert selv, må du nok ta ansvaret selv.
Dersom det er et fraktselskap som har transportert båten, ville jeg skylde på dem.
Ble den transportert av noen ansatt hos Kajakk og Fritid ville jeg klage til dem.

Tar det for gitt at et firma som Kajakk og Fritid ikke ville levere ut en deformert kajakk, så jeg tipper det kan ha skjedd under transport. Regner med at du ikke selv har lagret kajakken i solen med støtte(oppheng) i hver ende (for eksempel i bærehåndtakene)?

Komposittkajakker tør jeg ikke la utenforstående selskaper transportere. Kan jeg ikke hente selv, eller om noen fra kajakkbutikken ikke kan transportere, da kjøper jeg ikke. Derfor har jeg ikke kjøpt komposittkajakker fra fjerntliggende butikker her i landet, hvis fraktselskap som Bring eller DHL var frakt-alternativet. Bra båter selges bla. på sørvestlandet, og langt nord i landet, men det er for langt dit fra der jeg holder til.
veltern

Postby Rune81 » 17 Aug 2019, 17:48

Denne var det Kajakk og Fritid som transporterte, men den kan vel ikke bli slik på en tur fra Drammen til Grimstad? Skjønner det med varmen men har en mistanke om at slike ting kan skje under transport f.eks fra Kina i varme containere i ukesvis..... men har kun erfaring med Hasle kajakk og den tålte «alt»
Rune81

Postby veltern » 17 Aug 2019, 19:34

Da kan det være at Kajakk og Fritid har ansvaret her. Er forundret over at en storaktør som dette kan sende ut skadede kajakker. Må skyldes en glipp. Her bør du få ny kajakk.igjen.
Hold oss oppdatert om sakens videre gang.
Hvis det er slik at Kajakk og Fritid har levert to sterkt deformerte Boreal Design Baffin 2 kajakker til deg, da er saken kvalifisert til å innlemmes i tråden "Erfaringer med forhandlere" her på forumet.
veltern

Postby Marius Engelsen » 19 Aug 2019, 11:00

WOW! Jeg har ikke padlet så mange kajakker, men det der så ganske ekstremt ut! En grunn til at jeg valgte glassfiberkajakk var fordi jeg oppbevarer kajakken hengende i stropper, utendørs (i skyggen under tak), og ser for meg at en plastkajakk kunne blitt deformert etter denne varme sommeren...

Jeg trodde litt av hensikten med en kajakk som har skeg er at kajakken bør være designet slik at man skal kunne styre den bra ved hjelp av kanting, åren, og plassering av føttene (hvis den har sparkebrett). Og at skeget ikke burde trengs å brukes så mye, annet enn i sidevind, (skeget gir jo motstand i vannet)... Sånn som du beskriver gir det stor grunn til å tro at dette ikke er normalt.

Jeg kan nesten ikke forestille meg at det går an å transportere en plastkajakk fra Kina, om sommeren, i en gloheit Container, uten at de smelter. Hasle er jo produsert i kalde norge, men jeg prøvedladlet en gang en Hasle Excursion som var skjev sideveis. Trakk konstant mot venstre...

Hvordan oppbevarte du kajakken etter du fikk den?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Rune81 » 19 Aug 2019, 17:22

Den har ligget på et kjølig garasjegulv i emballasjen sin med bunnen ned, fram til jeg fikk prøvd den for første gang....
Rune81

Postby Marius Engelsen » 20 Aug 2019, 05:07

Rune81 wrote:Den har ligget på et kjølig garasjegulv i emballasjen sin med bunnen ned, fram til jeg fikk prøvd den for første gang....

Ingenting galt med det.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Miamaria » 20 Aug 2019, 10:18

Det er jo enkelt å sammenligne med produktbilder, så det skulle være en grei sak sånn sett.

Dette er nok en svakhet med disse kajakkene, at de nokså lett får bulker og sånt. Kjenner selv en som hadde kajakken stående på biltak når det regnet, han fikk en bulk for hvert takstativ på grunn av vekta. Men det lot seg ganske greit jevne ut igjen, tror han brukte varmt vann bare.

Det er jo litt verre når det er fasongen på hele båten.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Next

Return to Kajakker