Dobbel surfski - hva skal man velge?

Dobbel surfski - hva skal man velge?

Postby Gaffa » 19 Dec 2019, 22:54

Kona og jeg vil gjerne kjøpe dobbel surfski for trening. Hva skal vi kjøpe. Kona har ikke padlet noe, men ikke spesielt mye. Hun håndterer fint min surfski Stellar s18s, som er en stabil ski. Jeg bruker s18s, men har også prøvd Stellar SEL 10-12 ganger som jeg syntes ble litt tippy, selv om det gikk greit i litt mindre sjø. Ser det er litt å velge mellom av dobbeltski, og vil gjerne ha en rask ski som ikke er altfor krevende. Jeg er 190cm og 89kg, kona er rundt 170 og 63 kg.Noen med erfaringer med dobbel ski? Hva med feks Stellar eller Carbonology sine?
Gaffa

Re: Dobbel surfski - hva skal man velge?

Postby Gaffa » 08 Feb 2020, 07:54

Hei igjen. Vi endte opp med en Carbonology Boost dobbel Ut I Naturen. Den er 720cm lang og 51 bred og veier 20kg. Etter 5-6 turer er vi veldig fornøyd. Den har veldig god ergonomi fos oss og lettjusterte sparkebrett - man sitter komfortabelt. Den er såpass stabil at vi tør å padle nå på vinteren selv om det er 6-7 m/s og litt sjø. Lengden og det at man er to, gjør at den beveger seg litt annerledes enn en single-ski - litt mer lokomotivaktig. Den trenger noe lengre bølger for å komme på surf. Vi har foreløpig ikke fått prøvd den i særlig store bølger, men opplever den som ganske villig og rask. Den sklir også greit på flattvann og stabiliteten gjør at man kan fokusere på teknikk og gi kraft i åra selv med litt sjø. Vi har fått sjø inn i cockpiten men dreneringen tar fint unna i moderat fart. Det er fint å dra ut sammen, og begge får treningsutbytte selv om man har ulik padleferdigheter! Vi gleder oss til fortsettelsen :)
Gaffa

Re: Dobbel surfski - hva skal man velge?

Postby veltern » 13 Feb 2020, 09:08

- - - - -
veltern

Return to Kajakker