Vanntette lasterom - forventning?

Vanntette lasterom - forventning?

Postby mn2020 » 09 Feb 2020, 13:55

Hei.
Er ny her på forumet og som padler, men har skjønt at det er mulig å få mange og gode svar her på forumet. Det var blant annet nyttig når jeg gikk til anskaffelse av egen kajakk.

Men spørsmål: lasterommene/luker, hvor vanntette kan man forvente at de er?
Etter en tur på sjøen nå i løpet av vinteren så har det engang i blant vært noe som tilsvarer 2-3 cl vann i et par av lasterommene. Jeg har en Boreal Design, gummidekslene settes fast på en slags ramme som er skrud fast i skroget. På undersiden kan man se skruene som holder dette på plass, og ramme/overgang/skruer er tettet med silikon. Min kone har en kajakk hvor denne delen er en integrert del av kajakken, og hun opplever ikke at det kommer inn vann.
Selger mener at jeg kan forsøke å forsterke denne silikonbehandlingen på innsiden selv med noe Tec7. Silikoene som er smurt fast blir jo også slitt av når man pakker inn og ut.
Hvor mye slik vedlikehold bør man forvente, og hvor tett bør kajakken være i utgangspunktet? Og hvor lenge? Er det avhengig av modell?
mn2020

Re: Vanntette lasterom - forventning?

Postby Marius Engelsen » 11 Feb 2020, 14:54

Vanskelig å si uten å ha sett bilder.

Jeg har en norse freyja med glassfiberluker. Den tar til tider inn litt mer vann enn det du beskriver. Gummilukene på deres andre modeller har jeg opplevd som helt tette. For meg spiller det liten rolle, jeg har en svamp i kajakken og tørker opp av og til. Alt som ikke tåler vann pakkes vanntett.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby mn2020 » 13 Apr 2020, 12:04

Takk for innsikt, tipps og svar :-)
mn2020

Postby veltern » 16 Apr 2020, 07:57

Marius Engelsen wrote:.. har en svamp i kajakken og tørker opp av og til. Alt som ikke tåler vann pakkes vanntett.

Stoler aldri på at lasterom i kajakker forblir tørre under en tur. I tillegg til at luker kan slippe inn litt vann, uansett om kajakken er ny eller velbrukt.
Ved padling der vannet er kaldere enn lufttemperaturen, slik det ofte er, vil litt kondens kunne dannes på innvendige flater i lasterom.
Pakker alt vanntett.
Madammen la sin I-phone i dagsluken i en ny SeaBird Expedition Åfjord under en kort tur. Telefonen ble våt. Det lekket ikke inn via selve luken til dagsluken, men mellom skroget og festebraketten for luken, fant vi ut.
veltern

Postby hotshot » 16 Apr 2020, 08:31

Som beskrevet i et tidligere innlegg, har jeg også opplevd lekkasje gjennom skruehull i forbindelse med bevegelig styrefinne som befinner seg under vannlinjen.

Vet ikke hva det kan bety i praksis, antagelig litt spekulativt tenkt, men rent teoretisk vil en slik lekkasje kunne fylle vann i lasterommet og påvirke padleegenskapene under lange turer uten mulighet for å gå i land. Mann trenger hjelp av en medpadler for å gjøre noe med slikt.

Lekkasje gjennom luker avhenger selvsagt av sjøgang, rulling osv., men det er også greit å ta høyde for at luker kan løsne eller være slurvete lukket så de for eksempel slås løs av bølger. Jeg anser kajakkpadling som en aktivitet hvor man må regne med at ting blir vått.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Kajakker